مرور کلی درس 1 کتاب تفکر و سواد رسانه ای
مرور کلی درس 1 کتاب تفکر و سواد رسانه ای
هدف این درس ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای همراهی با درس تفکر و سواد رسانه ای است در این درس ما دانش آموز را در یک بازه زمانی به گذشته و آینده می بریم با این توضیح که در سواد رسانه ای کسی بی سواد محسوب نمی شود و کسی هم کامل نیست به این علت که رسانه ها به سرعت در حال تغییر هستند و اینکه بیشتر افراد دسترسی بعنوان اولین سطح سواد رسانه ای را دارند.
بیشتر بخوانید:
پاسخ فعالیتهای درس اول
دانلود پاورپوینت درس اول
دانلود کتاب
تصویر ص 1
پدر و پسری غار نشین را نشان می دهد که درحال درج علایمی روی دیواره غار هستند منتهی در حالی که پدر با صورت اولیه ارتباط کار می کند علایمی که بچه استفاده می کند نشان دهنده فاصله بچه ها و والدین در استفاده از رسانه ها هست بچه ها از ما جلوترند (البته این به این معنی نیست که بهترند من در کلاس خودم این مثال را می زنم که آیا شما می توانید با رادیو قدیمی پدربزرگتان کار کنید مثلا نه) اما نکته این عکس این است که چنانچه ما بخواهیم در سواد رسانه ای به بچه ها کمک کنیم باید با دنیای آنها آشنا باشیم.
تصویر پایین ص 2
هفتاد هشتاد سال پیش را نشان می دهد با این سوالات اگر بگویند باید برای داشتن رادیو مجوز بگیرید چه و اکنشی نشان می دهید؟ مسخره ست، خنده دار است. چه نکاتی را از عکس می فهمید؟ این که تک رسانه ای بوده، ممیزی بالا داشته، امنیتی بوده، نظارت شدید بوده و...
- تفریح و سبک زندگی شما چقدر با آن زمان تفاوت کرده؟ در گذشته بازیها فیزیکی بود ارتباطات چهره به چهره الان بیشتری فردی و روابط رودرو کم شده است
- فیلم رسانه چیست را با بچه ها ببینید بعد این بار آنها را به آینده می بریم و سوال این هست که بیست سال دیگر درباره زندگی امروز شما چه خواهند گفت یا هشتاد سال دیگر؟ مسلما نسل بعدی ممکن است برخی از رسانه هایی که ما الان استفاده می کنیم را نبیند همانطور که خیلی از ما رادیو های قدیمی را ندیده ایم رسانه به سرعت در حال پیشرفت است (به خیال پردازیهای بچه ها درمورد رسانه های آینده دامن بزنید خیلی از رسانه های امروزی سال های پیش فقط یک رویا محسوب می شد ولی الان ساخته شده است)
به نظر شما آیا رسانه ها باعث بهتر شدن زندگی و احساس خوشبختی بیشتر انسانها می شود یا نه؟ بسته به تجربه زیسته ی هر فردی پاسخ به این سوال متفاوت است اما نکته مهم این است که ما اگر مجهز به سواد رسانه ای نباشیم رسانه امیر ما خواهد شد ولی در صورتی که با سواد رسانه ای می توانیم از فواید رسانه استفاده کنیم بدون اینکه دچار آسیب شویم
مهمترین مسائل خوب و بد رسانه را خود کتاب البته در بحث رسانه های آموزشی در ص 9 کتاب جواب داده است که می توان با اندکی تغییر در اینجا هم استفاده کرد
تصویر پایین ص 3-
مسیر های متفاوتی را نشان می دهد هر کدام از این مسیر یک رسانه هست که چنانچه مجهز به سواد رسانه ای باشیم ما را به مقصود می رساند
آرفید چیست؟ (جهت مطالعه )
سامانه های RFID از سیگنال های الکترونیکی و الکترومغناطیسی برای خواندن و نوشتن داده ها بدون تماس بهره گیری می کنند. به هر سیستمی که قادر به خواندن و تشخیص اطلاعات افراد یا کالاها باشد سیستم شناسایی یا Identification System گفته می شود.
بطور کلّی شناسایی خودکار و نگهداری داده ها (AIDC) روشی است که طی آن تجهیزات خواه سخت افزاری یا نرم افزاری قادر به خواندن و تشخیص داده ها بدون کمک گرفتن از یک فرد هستند.بارکدها،کدهای دو بعدی،سیستم های انگشت نگاری، سامانهٔ شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی، سیستم شناسایی با استفاده از قرنیه چشم و صدا و... از جمله این راهکارها در این مقال می باشند.
یکی از جدیدترین مباحث مورد توجه دانشمندان جهت شناسایی افراد یا کالاها استفاده از سیستم شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی یا RFID می باشد.
آشنایی
تصوّر کنید وارد یک فروشگاه زنجیره ای شده اید و اقلام مورد نیاز خود را داخل چرخ دستی قرار داده اید.صندوق دار با استفاده از بار کد باید تک تک اقلام داخل سبد را برداشته و اطلاعات آن را توسط بارکد خوان (Barcode Reader) یکی یکی به داخل رایانه وارد کند تا فاکتور اقلام انتخابی شما صادر گردد.
بسیاری از اوقات بدلیل آنکه تعداد کالاهای خریداری شده بسیار زیاد می باشند صف های طولانی در فروشگاه های زنجیره ای تشکیل می شود.گاهی اوقات نیز مخدوش شدن علائم بار کد،از خواندن اطلاعات جلوگیری می کند، که این خود موجب مشکلات بیشتری می شود.
با این فناوری جدید یعنی RFID شما سبد کالای خود را برمی دارید و بدون اینکه مجبور به ایستادن در صفهای طولانی شوید و یا حتی بدون اینکه مجبور باشید اقلام خریداری شده را به صندوقدار یا نگهبان نشان دهید،از در خارج می شوید.چرا؟ چون شناسه روی کالا دیگر بارکد نیست بلکه از نوع RFID می باشد و خودش با فرستان علائم رادیویی کلیه اطلاعات جاری خود از قبیل تعداد، قیمت، وزن و... را به کامپیوترهای موجود در درهای خروجی مخابره می کند.
این شناسه ها دارای دو بخش تراشه و آنتن هستند و دارای عملکرد بسیار ساده ای می باشند. تراشه اطلاعات را از طریق آنتن منتشر می کند و حسگرهایی که در اطراف قرار دارند، این اطلاعات را دریافت می کنند. از جمله مهمترین محاسن این کاربرد کاهش سرقت یا دزدی و محاسبه سریعتر تعداد کالاهای موجود در انبار بدون نیاز و کمک به نیروهای انسانی است.
شناسه ها (Tag) وسیله شناسایی متصل شده به کالایی است که ما می خواهیم آن را رد یابی کنیم و بازخوان ها (Reader)ها وسایلی هستند که حضور شناسه ها را در محیط تشخیص داده و اطلاعات ذخیره شده در آنها را بازیابی می کنند.
تصویر ص 7:
نشان می دهد که در روابط رسانه ای احساسات منتقل نمی شود
گفتگوی کلاسی ص 7:
فیلم یک روز شیشه ای را می بینید و به این سوالات پاسخ می دهید
نقش و جایگاه شما در این آینده: که یا کاربر و استفاده کننده یا آفریننده و تولید کننده
آیا همه این پیشرفت های می توانند جایگزین روابط میان فردی شوند؟ خیر احساسات منتقل نمی شود
در این آینده جایگاه انسان نسبت به فناوری و اشیاء چیست.... اگر انسان مجهز به سواد رسانه ای باشد می تواند رسانه را به خدمت بگیرد و گرنه اسیر رسانه خواهد شد. در مورد رشد جایگاه تفکر بهتر است سوال بعدی را هم بخوانید بعد به جواب بهتری می رسید اینکه بزرگان در زمان خودشان به یافته هایی رسیده اند که الان با این همه تجهیزات و فناوری هنوز هم حرف اول را در حیطه تخصص خودشان می زند پس به این معنی نیست که ما چون رسانه های بهتری داریم پس متفکرتریم یا اگر کسی ازما تجهیزات رسانه ای بهتری داشته باشد لزوماً داناتر است رسانه ابزار است و به تنهایی نشانه عمق تفکر نیست.
عکس و مکث ص 8
قبلا در ص 3 در بحث مقایسه تفریح و سرگرمی کودکان دیروز و امروز مطرح شده است
افزودن دیدگاه جدید