جایگاه رسانه در تربیت جنسی کودکان

تعداد کلمات 540 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه
جایگاه رسانه در تربیت جنسی کودک
رسانه می تواند نقش یک دوست مهربان را در تربیت کودک داشته باشد. امروزه بهره گیری از رسانه جزء جدایی ناپذیر زندگی انسان شده است به گونه ای که حتی نقش تربیتی را در زندگی برای کودک و نوجوان بازی می کند.

جایگاه رسانه در تربیت جنسی کودکان

امروزه بهره گیری از رسانه جزء جدایی ناپذیر زندگی انسانها شده است به گونه ای که حتی نقش تربیتی را در زندگی برای کودک و نوجوانان بازی می کند. با ضیاءالصالحین همراه باشید تا با نقش و جایگاه رسانه در تربیت جنسی کودکان بیشتر آشنا شوید.

جایگاه رسانه در تربیت جنسی کودک

نقش و جایگاه رسانه در تربیت جنسی کودکان

وقتی که به جایگاه مهم رسانه نگاه می کنیم و نیز تربیت جنسی را در کنارش می بینیم، می توانیم به نقش و جایگاه رسانه در این میان پی ببریم. برخی از نکاتی که در این میان مهم می باشد را می توان این گونه بیان کرد:

1. پورنو (porno) (هر چیز غیر اخلاقی و مبتذل از قبیل فیلم و عکس)، واقعیت ها را تغییر می دهد و باورها و نیازهای کاذب می آورد

2. رسانه واقعیت را تغییر داده و بسیار جذابتر از آنچه که هست نشان می دهد

3. رسانه بزرگترین نقشش این هست که تخیل را درگیر می کنه

4. رسانه، روابط خارج از خانواده را قبح زدایی می کند

5. اعتیاد رسانه ای یکی از شدیدترین اعتیادهاست

جایگاه رسانه در تربیت جنسی کودک

11 پیشنهاد برای کاهش اثرات منفی رسانه بر کودکان عبارتند از:

1. با کودک خود حرف بزنید و با هم تصمیماتی بگیرید که او چقدر زمان را می تواند به اینترنت اختصاص دهد و اگر بیش از زمان تعیین شده از فضای مجازی استفاده کرد، محدودیت هایی را که برایش درنظر گرفتید را اجرا کنید و تسلیم نشوید.

2. هرگز بدون زمان بندی و محدودیت، پلی استیشن، رایانه و تلویزیون را در اختیار فرزندان خود قرار ندهید تا بصورت یک عادت و اعتیاد غلط در بیاید، در این صورت در مراحل بعدی اصلاح و کنترل به راحتی قابل اجرا نیست.

3. اولین گام اصلاح روابط خانواده با کودک هست. فضای خانواده از بازی، تفریح، نشاط پر باشد. اگر فضای خانواده از هیجان مثبت نشاط انگیز خالی باشد، باعث می شود کودک وقت زیادی را به رسانه اختصاص دهد.

4. تربیت رسانه ای از والدین شروع می شود و آنها هم باید مدیریت داشته باشند. یعنی بی هدف از رسانه استفاده نکنند و از صبح تا شب درگیر فضای مجازی نباشند تا بتوانند الگوی خوبی برای فرزندشان باشند.

5. بهترین کار این است که تا فرصت باقی است و کودک هنوز اولین تجربه ها را در به کارگیری این وسیله درک می کند، به او کمک کنید تا قوانین استفاده سالم و بی ضرر از آن را بیاموزد.

6. ورود رسانه ها به خانه یعنی ورود غریبه ها به خانه. هرگز برنامه ها و فیلم هایی را که متناسب با فرهنگ، سن و درک فرزندتان و ارزش های اخلاقی نیست با فرزندان تان تماشا نکنید.

7. یک فرمول کلی برای استفاده از اینترنت در کودکان: هر چه دیرتر بهتر؛ یعنی در سن بالاتر و هر چه کمتر استفاده کنند، بهتر است.

8. در واقع باید کاری کنیم که بچه ها در خانواده دلگرمی، دل خوشی، هیجان زیاد داشته باشند، این گونه کمتر جذب رسانه می شوند.

9. بطور مرتب تنظیمات امنیت دستگا ه ها (موبایل، تبلت، لپ تاپ و...) را بررسی کنید.

10. توجه کنید کودکان بدون نظارت خانواده از شبکه های اجتماعی استفاده نکنند.

11. اتصال به اینترنت در اتاق خصوصی را برای کودک خود ممنوع کنید.

جایگاه رسانه در تربیت جنسی کودک

منبع: درسنامه مهارت های زندگی با رویکرد تربیت فرزند

Share