با فرصتهای اقتصادی فضای مجازی آشنا شوید - بخش دوم 

تعداد کلمات 888 / زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
کسب و کار اینترنتی
خرید الکترونیک در فضای مجازی، بسیار راحت، ساده و مقرون به صرفه است. فضای مجازی بستر جدیدی برای مشتریان جهت آشنایی، مقایسه و خرید کالا را فراهم کرده است.

با فرصتهای اقتصادی فضای مجازی آشنا شوید - بخش دوم

فضای مجازی بستر جدیدی برای مشتریان جهت آشنایی، مقایسه و خرید کالا را فراهم کرده است. ایجاد و گسترش فروشگاه های اینترنتی در سطح جهان به دلیل مزایای آن روز به روز در حال افزایش است. در ادامه این نوشتار با ضیاءالصالحین همراه باشید تا در خصوص فرصتهای اقتصادی فضای مجازی اطلاعات بیشتری بدست آورید.

رجوع به بخش قبلی ( اول)

با فرصتهای اقتصادی فضای مجازی آشنا شوید - بخش دوم

فرصتهای اقتصادی فضای مجازی و کسب و کار در فضای مجازی

امروزه کاربرد و استفاده از اینترنت در حوزه ی اقتصادی دارای گسترش و گوناگونی بسیاری شده است. استفاده از اینترنت و خدمات آن را می توان رسانه ای بسیار مهم برای پیدا کردن مشتری و حفظ و نگهداری آن دانست. از سوی دیگر فضای مجازی بستر جدیدی برای مشتریان جهت آشنایی، مقایسه و خرید کالا را فراهم کرده است. افزایش فروشگاه های اینترنتی نشان از استقبال کاربران به این امر است.

با فرصتهای اقتصادی فضای مجازی آشنا شوید - بخش دوم

خرید الکترونیک چیست؟

به خریدی که افراد بجای رفتن به محیط بیرون و خرید از فروشگاه های سنتی و مدرن، در خانه ی خود با استفاده از اینترنت انجام می دهند، «خرید الکترونیک» گفته می شود. و، وب سایتی که شامل خدمات و کالاهایی برای عرضه به کاربران اینترنتی باشد «فروشگاه مجازی یا اینترنتی» شناخته می شود. در سطح جهانی خرید از اینترنت و فروشگاه های اینترنتی رو به افزایش است، زیرا این شیوه خرید بسیار ساده و مقرون به صرفه است.

با همگانی شدن اینترنت، خرید اینترنتی به میان آمد و مشهور شد. آمازون (Amazon) اولین فروشگاه الکترونیکی در فضای مجازی بود که از سوی «جف بزوس» (Jeff Bezos) تأسیس شد. در ابتدا در این وب سایت فقط کتاب بصورت بر خط (online) فروخته می شد. در پی موفقیت Amazon کتابفروشی های دیگری وجود داشتند که اقدام به فروش اینترنتی کتاب های خود کردند. سپس پورتال هایی همچون Yahoo و Msn شروع به ساخت کانال هایی برای فروش اجناسی علاوه بر کتاب برای مردم کردند. در حال حاضر فروشگاه هایی همچون eBay و Amazon از معروف ترین و معتبرترین فروشگاه های اینترنتی هستند.

با فرصتهای اقتصادی فضای مجازی آشنا شوید - بخش دوم

مزایای خرید الکترونیک چیست؟

الف) تسهیل در امر خرید:

خرید الکترونیکی راحت، سریع و گاهی وقت ها ارزان تر است. خریداران بجای بیرون رفتن و ایستادن در صف های طولانی و صرف وقت و هزینه با ورود به وب سایت و صرف وقت اندک، کالا یا خدمات مورد نظر خود را خریداری می کنند. خرید آنلاین (online)، خریدها را ساده، امن و سریع کرده است.

ب) جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش ترددهای بی مورد:

اکنون افراد با داشتن یک شماره حساب و کد شناسایی سایت مورد نظر می توانند کالای مورد نظرشان را خریداری کنند و به وسیله پست درب منزل شان تحویل بگیرند. این امر تنها یکی از مزیت های بیشمار استفاده از اینترنت است. هزینه های رفت و آمد، اتلاف وقت و انرژی و بسیاری از موارد دیگر امروزه از میان رفته است. یکی از مواضعی که خداوند نسبت به آن نظر خیر ندارد بازارگردی های بی مورد است چرا که باعث غفلت انسان از خداوند می شود: اَلسّوقُ دارُ سَهْوٍ وَ غَفْلَه [ کنزالعمال، ج 4، ص 28، ح 9330] بازار سرای بی خبری و غفلت است. خرید در فضای مجازی باعث حضور کمتر انسان در بازار و به این ترتیب غفلت کمتر از یاد حق است.

پ) دیگر مزایای خرید اینترنتی:

1. برنامه ریزی خرید صحیح تر و راحت تر

2. فروش شبانه روزی

3. نبود محدودیت جغرافیایی برای خرید

4. قابلیت پیگیری سریع روند خرید
 

با فرصتهای اقتصادی فضای مجازی آشنا شوید - بخش دوم

ایجاد فرصت های تجاری جدید برای صنایع و بنگاه های بازرگانی:

یکی از فرصت هایی که فعالان اقتصادی در فضای مجازی می توانند امکان رشد و پیشرفت را داشته باشند و در فضایی کاملاً رقابتی به تجارت بپردازند، پیوستن به شبکه عظیم اینترنت و فضای دیجیتال است. ارتباطی نامحدود با متقاضیانی که روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود و به خاطر تنوع محصولات، سهولت، صرفه جویی در وقت و هزینه های جانبی بیشتر جذب آن می شوند. یکی از مهمترین فواید تجارت الکترونیک افزایش شعبه های تجاری، جذب مخاطبان بیشتر و توسعه در بازارهای فرا منطقه ای است.

با فرصتهای اقتصادی فضای مجازی آشنا شوید - بخش دوم

دسترسی سریع به اطلاعات:

امروزه با پیوستن به دهکده ی جهانی، حجم بالای تبادل ها میان کشورها و حتی قاره ها نیز ممکن شده است. افراد بصورت کدهای مشخص در آمده اند و از دنیایی مجازی حتی چهره به چهره با شما به تبادل اطلاعات می پردازند. در عصر اطلاعات شما پا به دنیایی می گذارید که با نام مجازی شهرت یافته، ولی خود به تنهایی دانشگاهی کامل برای همه افراد با گروه های سنی مختلف است.

با فرصتهای اقتصادی فضای مجازی آشنا شوید - بخش دوم

از بین رفتن حضور واسطه:

واسطه های تجاری نه تنها به بهبود و افزایش سطح کیفیت محصولات کمکی نمی کنند بلکه باعث افزایش قیمت نیز می شوند. ارتباط مستقیم و بدون واسطه از امکاناتی است که در فرصتهای اقتصادی فضای مجازی برای صاحبان مشاغل و مشتریان فراهم شده است.

با فرصتهای اقتصادی فضای مجازی آشنا شوید - بخش دوم

کاهش هزینه های تبلیغات کالا بویژه در سطح بین المللی:

با ورود به اینترنت یعنی اتصال به شبکه های بزرگ تجاری، دیگر نیازی به تبلیغات گسترده وجود ندارد. ورود به بازارهای فرا منطقه ای در جهت بازاریابی جهانی امکانی است که اینترنت با شناسایی صاحبان مشاغل، صنعتگران و تجار تسهیل گر خروج از فضای بومی و منطقه ای و ورود به دنیای حرفه ای تجارت است.

با فرصتهای اقتصادی فضای مجازی آشنا شوید - بخش دوم

منبع: محمد حسین سیاح طاهری و دیگران؛ (1395)، حقیقت مجـازی، انتشارات مرکز ملی فضای مجازی.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با فرصتهای اقتصادی در فضـای مجازی

پدیدآورنده: 
Share