حقیقت ولایت - استاد فیاض بخش (متن و عکس نوشته)

حقیقت ولایت - استاد فیاض بخش

حقیقت ولایت - استاد فیاض بخش (عکس نوشته)

مسئله خلافت و زعامت اجتماعی مردم، پایین ترین مرتبه ولایت اهل بیت (علیهم السلام) است. ولایت یک حقیقت ملکوتی و اولین اسم صادر از پروردگار است!

بنده از محضر بزرگوارانی که خدمتشان بودم مطالب زیادی به ارث بردم که وظیفه می دانم به شما منتقل کنم؛ یک مطلبی را هم مرحوم شهید مطهری می فرمودند و هم مرحوم علامه عسکری. ایشان می فرمودند که من برای تحصیل وارد نجف شدم، آرام آرام متوجه شدم که در قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام مسئله ولایت محدود به این نیست که بحث شود وصی پس از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) حضرت علی (علیه السلام) است.

اما متاسفانه اوضاع پس از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه وآله) طوری پیش رفت که خودبخود در ذهن مسلمین تصور شد که مسئله ولایت و خلافت، تنها به معنای زعامت اجتماعی پس از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) است. در حالی که این پایین ترین و انزل مراتب ولایت است.

ایشان می فرمود تاسف بالاتر آن است که بزرگان از علمای ما و متکلمین ما از شیخ مفید صاحب کتاب اوائل المقالات در کلام و کتاب الافصاح فی الامامه، مرحوم سیدمرتضی صاحب کتاب الشافی فی الامامه، خواجه نصیر صاحب تجرید، علامه حلی مولف شرح معروف تجرید موسوم به کشف المراد و دیگران بخاطر فضایی که پیش آمده بود و برای پاسخ دادن به مخالفین، خودبخود نوشته ها و اجتهاداتشان تنها صرف این شد که اثبات کنند وصی پس رسول خدا (صلی الله علیه وآله)، حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) است.

البته کسی منکر این نیست. مسئله اینجا است که حقیقت ولایت محدود به این مطلب نمی شود؛ بلکه ولایت یک حقیقت ملکوتی و اولین اسم صادر از پروردگار است، نه یک مطلب اعتباری. ولایت چیزی است که تمشیت تمام امور عالم با او است.

توجه : برای مشاهده تصاویر در ابعاد اصلی و بزرگ تر روی آن ها کلیک کنید.

برای دانلود و دریافت تصاویر از فایلهای با کیفیت بالای پیوستی استفاده نمایید.

برای دریافت تصویر، یک صلوات برای تعجیل در ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بفرستید.

Share