مناجات معتصمین یا پناه جویان با صدای میثم مطیعی

مناجات چهاردهم از مناجات خمس عشر امام سجاد علیه السلام معروف به مناجات معتصمین یا پناه جویان با صدای حاج میثم مطیعی

مناجات معتصمین پناه جویان با صدای میثم مطیعی

علامه مجلسی رحمه الله در بحارالانوار فرموده که من این مناجات را یافتم مروی از حضرت علی بن الحسین علیه السلام (امام سجاد علیه السلام) در کتب بعضی اصحاب رضوان الله علیهم؛ مناجات چهاردهم از مناجات خمس عشر امام سجاد علیه السلام معروف به مناجات معتصمین یا پناه جویان با صدای حاج میثم مطیعی

یادداشت سردبیر : ای کاش همه مادحین در سراسر کشور این نکته مهم را رعایت میکردند که روضه خوانی و... در بین دعاها تنزل دادن مناجات با خدا به مناجات با معصوم خطای بزرگی است و اگر بگویند که خدا خودش فرموده با وسیله به سراغ من بیایید؛ باید عرض کنیم که این دعاها و مناجات ها همان وسیله اند که در دستورات معصومین علیهم السلام بدان اشاره شده که بدون کم و کاست و طبق آداب خودش بجا آورده شود، مؤثر خواهد بود إن شاءالله، یکی از معانی این دخل و تصرف ها و خروج ها از دایره دعا و مناجات یعنی اینکه خدایا من از مناجات با تو لذت نبردم و لذا مناجات با تو برای من حال خوش دست نمی دهد و برای اینکه حال خوش پیدا کنم به سراغ معصوم می روم تا کمی بگریم و حال خوش پیدا کنم، هیهات هیهات که این هم خطای بزرگتری است...
دعا و مناجات را همانگونه که وارد شده بخوانیم ...
لذا اگر دنبال مناجات با معصومین علیهم السلام هم هستیم یا در اول و قبل از شروع دعا و مناجات و یا در پایان آنها انجام دهیم که مطابق با آداب است... إن شاءالله مأجور درگاه احدیت باشید.

مناجات معتصمین یا پناه جویان با صدای میثم مطیعی

متن و ترجمه مناجات معتصمین یا پناه جویان

اللَّهُمَّ يَا مَلاذَ اللائِذِينَ وَ يَا مَعَاذَ الْعَائِذِينَ وَ يَا مُنْجِيَ الْهَالِكِينَ

خدايا اى پشتيبان پناه‏ جويان، و اى پناه پناهندگان، و اى رهايى ‏بخش هلاك شدگان،

وَ يَا عَاصِمَ الْبَائِسِينَ وَ يَا رَاحِمَ الْمَسَاكِينِ وَ يَا مُجِيبَ الْمُضْطَرِّينَ

و اى نگهدار بينوايان، و اى مهرورز بى‏ چيزان، و اى اجابت كننده درماندگان

وَ يَا كَنْزَ الْمُفْتَقِرِينَ وَ يَا جَابِرَ الْمُنْكَسِرِينَ [الْبَائِسِ الْمُسْتَكِينِ‏] وَ يَا مَأْوَى الْمُنْقَطِعِينَ

و اى گنجينه تهيدستان و اى جبران كننده شكست خوردگان، و اى‏ جايگاه آواردگان،

وَ يَا نَاصِرَ الْمُسْتَضْعَفِينَ وَ يَا مُجِيرَ الْخَائِفِينَ وَ يَا مُغِيثَ الْمَكْرُوبِينَ وَ يَا حِصْنَ اللاجِينَ

و اى ياور ناتوان ‏شمردگان، و اى پناه ‏دهنده ترسيدگان و اى غمگسار غمزدگان، و اى دژ پناهندگان،

إِنْ لَمْ أَعُذْ بِعِزَّتِكَ فَبِمَنْ أَعُوذُ وَ إِنْ لَمْ أَلُذْ بِقُدْرَتِكَ فَبِمَنْ أَلُوذُ

اگر به عزّتت پناه نياورم پس به كه پناه برم، و اگر به قدرتت پناهنده نشوم، به كه پناهنده شوم؟

وَ قَدْ أَلْجَأَتْنِي الذُّنُوبُ إِلَى التَّشَبُّثِ بِأَذْيَالِ عَفْوِكَ وَ أَحْوَجَتْنِي الْخَطَايَا إِلَى اسْتِفْتَاحِ أَبْوَابِ صَفْحِكَ،

 گناهان‏ وادارم ساخته كه به دامان گذشتت چنگ زنم، و خطاها محتاجم كرده كه از تو خواهم درهاى چشم‏پوشى ‏ات‏ را بر من بگشايى،

وَ دَعَتْنِي الْإِسَاءَةُ إِلَى الْإِنَاخَةِ بِفِنَاءِ عِزِّكَ وَ حَمَلَتْنِي الْمَخَافَةُ مِنْ نِقْمَتِكَ عَلَى التَّمَسُّكِ بِعُرْوَةِ عَطْفِكَ

و بديها مرا فراخوانده تا به آستان عزّتت بار اندازم، و هراس از انتقام وادارم كرده كه به‏ دستاويز مهرت چنگ زنم،

وَ مَا حَقُّ مَنِ اعْتَصَمَ بِحَبْلِكَ أَنْ يُخْذَلَ وَ لا يَلِيقُ بِمَنِ اسْتَجَارَ بِعِزِّكَ أَنْ يُسْلَمَ أَوْ يُهْمَلَ

كسى ‏كه به ريسمانت چنگ زده سزاوار نيست خوار گردد، و آن‏كه به عزّتت‏ پناهنده شده، شايسته نيست رها گردد يا واگذاشته شود،

إِلَهِي فَلا تُخْلِنَا مِنْ حِمَايَتِكَ وَ لا تُعْرِنَا مِنْ رِعَايَتِكَ وَ ذُدْنَا عَنْ مَوَارِدِ الْهَلَكَةِ

خدايا ما را از حمايتت محروم مكن، و از پوشش رعايتت برهنه مساز، و از پرتگاه هاى هلاك دورم كن،

فَإِنَّا بِعَيْنِكَ وَ فِي كَنَفِكَ وَ لَكَ

زيرا ما در سايه توجه تو و در حمايت تو به سر مى ‏بريم و از توييم،

أَسْأَلُكَ بِأَهْلِ خَاصَّتِكَ مِنْ مَلائِكَتِكَ وَ الصَّالِحِينَ مِنْ بَرِيَّتِكَ أَنْ تَجْعَلَ عَلَيْنَا وَاقِيَةً تُنْجِينَا مِنَ الْهَلَكَاتِ

از تو مى ‏خواهم به حق خاصان از فرشتگانت، و شايستگانت از بندگانت، كه براى ما سپرى قرار دهى كه ما را از هلاكتها برهاند،

وَ تُجَنِّبُنَا مِنَ الْآفَاتِ وَ تُكِنُّنَا مِنْ دَوَاهِي الْمُصِيبَاتِ وَ أَنْ تُنْزِلَ عَلَيْنَا مِنْ سَكِينَتِكَ

و از آفات بركنار دارد، و از بلاهاى سخت نگهدارى كند، و هم اينكه آرامش خود را بر ما نازل كنى،

وَ أَنْ تُغَشِّيَ وُجُوهَنَا بِأَنْوَارِ مَحَبَّتِكَ وَ أَنْ تُؤْوِيَنَا إِلَى شَدِيدِ رُكْنِكَ

و چهره ‏هاى ما را به انوار محبتت پرفروغ گردانى، و ما را در پناهگاه محكمت پناه دهى،

وَ أَنْ تَحْوِيَنَا فِي أَكْنَافِ عِصْمَتِكَ بِرَأْفَتِكَ وَ رَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ

و در كناره‏ هاى نگهدارى خويش‏ بگنجانى، به حق مهر و رحمتت اى مهربان‏ترين مهربانان.

Share

دیدگاه‌ها

آقای سردبیر اگه یکی با توسل به اهل بیت علیهم السلام سیمش به خدا وصل بشه چه ایرادی داره؟ این برداشت شماست که معنای ذکر اهل بیت علیهم السلام وسط مناجات اینه که لذت نمی‌برم از مناجات خدا..نه من گنه کار روم نمیشه برم پیش خدا صداش کنم پدرم امیرالمومنین علیه السلام رو واسطه میکنم امام حسین علیه السلام رو واسطه میکنم...خود اهل بیت علیهم السلام هم در مناجات با خدا گاه اسم پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله را آوردند نیاوردن؟ وقتی میفرماید بکم فتح الله و بکم بختم..بنظر من اینکه از این انوار مقدسه تو مناجات توسل بیاد حال معنوی رو سیم رو در یک نفر ممکنه وصل کنه. اما اگر پیام شما باعث بشه یک نفر بیخیال بشه و انقد محدود نگاه کنه میتونید قیامت جواب بدین به خدا؟

این تفسیر به رأی شماست... خود معصوم علیه السلام فرمودند که نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر، دقیقاً آنچه را ما به شما یاد دادیم آنرا بخوانید...

شما میری پیش معصوم علیه السلام که دستمو بگیر، معصوم هم به شما دستور میده که اینو بخون
وسط مناجات با خدا، میگی: خدایا مناجات با تو حال نمیده، برم یه توسلی به معصومین علیهم السلام بزنم و حال پیدا کنم بعدش میام خدمتتون، به نظرت جسارتی بالاتر از میتونه باشه؟!

بحث دعا و ذکر یک مقوله تخصصیه

اصلاً روایت داریم که کلیده ... دستورالعمله در برخی ادعیه حتی به یک قطره اشک (بال مگسی اشک) هم رسیدگی شده و اگه لازم بود که وسطش روضه باشه مطمئن باش که خودشون میفرمودند، اینها که امثال شما دارید به دین می بافید، قطعاً بدانید که بدعته

محدودیت نیست، دقته

نظرات علمای سلف را درباره نحوه دعا و آداب و مقارانات دعا بخوانید

اینکه دعا کلیده، یعنی یه دندانه اش بیشتر باشه و یا کمتر باز نمیکنه... هرکی در حیطه تخصص خودش اظهارنظر کنه بهتره
مشخصاً شما با توجه به حرفهاتون در این زمینه هیچ تخصصی ندارید و فقط برداشتهای ذهنی و سطحی و شخص خودتون را میگید...

به هرحال برای مردم نسخه نپیچید، اجازه دهید به فرمایشات معصومین علیهم السلام بدون کوچکترین خللی عمل کنند
موفق باشید