اصلح یا صالح شاید هم فاسد! مسأله این است
اصلح یا صالح شاید هم فاسد! مسأله این است
اصلح یا صالح شاید هم فاسد! مسأله این است
در باب انتخابات بین همه عزیزان دلسوز و دلسوخته انقلاب بحث هایی در این باره هست که حال ما به چه کسی باید رأی بدهیم؟!؟
عده ای تکلیف را صرف رأی به اصلح می بینند بلغ ما بلغ... و عده ای عمل به تکلیف را منحصر در رأی به اصلح نمی بینند بلکه شرایط را دخیل در انجام تکلیف خویش می دانند.
در این مساله قدر متیقن بین هر دو گروه این است که ما مکلّف به رأی به اصلح و تبلیغ برای او هستیم. و در این مساله احدی اختلاف ندارد و اتفاق نظر است که وظیفه و تکلیف ما رأی به اصلح است همانطور که در برخی از استفتائات در این باره مشاهده می شود.
حال عند التزاحم وظیفه چیست !؟!
بطور کلی این نکته قابل توجه است که ملاک تشخیص تزاحم احراز است یعنی تشخیص همین مساله هم من جمله مواردی است که بر عهده مکلّف است فلذا اینکه الآن تزاحم رخ داده است یا نه ممکن است برای شخصی احراز شود و برای دیگری خیر فلذا افراد نمی توانند بر یکدیگر خرده بگیرند!!!
تزاحم وجوه مختلفی دارد که عبارتند از :
1. تزاحم صالح و فاسد (با وجود اصلح)؛ {در صورتی که بدانیم اصلح مقبولیت ندارد و با تبلیغ ما نیز رأی نمی آورد و فاسد بالا می رود فلذاست که طبق قاعده تزاحم به صالح رأی داده می شود تا فاسد راه نیابد}
2. تعارض فاسد و أفسد (با وجود اصلح و صالح )؛ {در صورتی که برایمان احراز بشود که رأی به اصلح یا صالح سبب رأی آوری افسد می شود فلذا طبق تعارض و برای دفع افسد به فاسد به فاسد رأی داده می شود}
تشخیص مصداق همیشه بر عهده مکّلف بوده و شریعت اسلامی هیچ کجا مصداقی را مشخص نکرده و تشخیص مصداق را بر عهده مکلّف گذاشته است.
در آخر ذکر این نکته هم مهم است
که در صورتی که اصلح، صالح، فاسد یا افسدی باشند و ما بدانیم در هر صورت فاسد یا افسد رأی نمی آورند در هر حالی باید برای اصلح تبلیغ کنیم و به او رأی بدهیم لذا مجوزی جهت عدول از اصلح نداریم زیرا تزاحم پیش نمی آید.
بیشتر بخوانید:
ویژه نامه انتخابهای تمدن ساز / ویژه انتخابات
تبیین وظایف مسئولان انتخابات در بيانات مقام معظم رهبری
نامزدهای انتخابات بخوانند + احادیث
افزودن دیدگاه جدید