درس 17 تفکر و سواد رسانه پایه دهم | بازی زندگی است
درس 17 تفکر و سواد رسانه پایه دهم | بازی زندگی است
این درس اختیاری است و در صورت فرصت و زمان تدریس، می توانید تدریس کنید مخصو صا در کلاس های پسرانه.
(بازی ترویج نشود.) در این درس به این نتیجه می رسیم که آیا بازی ها ارزش و سبک زندگی خاصی را به شما منتقل می کنند؟ یا فقط بخشی از اوقات فراغت شما را پر می کنند؟!
نوع بازی و تفریحات نشان دهنده سبک زندگی افراد است. و رسانه ها می توانند با ایجاد بازی های رسانه ای هم اوقات فراغت افراد را پر کند و هم بر سبک زندگی افراد از طریق بازی اثر بگذارند. افراد تقریبا در بازی رایانه ای مخاطب فعال هستند. چون خود بازی را انتخاب و هدایت می کنند.
انجام گفتگوی کلاسی ص 135 – بعد از دیدن ( فیلم تر یلر بازی 2017) دانش آموزان به سوالات گفتگو کنید و جدول ص 135 و 136 را پاسخ می دهند. می توانید در جلسه قبل از دانش آموزان بخواهید یکی دونفر یکی از بازی های جذابی را که اکثرا با آن آشنایی دارند با خود بیاورند و پخش کنند و براین اساس بازی ویدئویی را براساس جدول تحلیل کنند.
بر اساس تحلیلی که از یک بازی انجام دادید بگویید آیا بازی نیز ارزش ها و سبک زندگی خاصی را به شما انتقال می دهند؟ جرا آری، چرا خیر؟
ص 137- عینک های واقعیت مجازی را نشان می دهد هم اکنون هم در بسیاری از پارک ها در دسترس هست فرد با زدن عینک به چشم خود وارد دنیایی دیگر می شود و اشیاء و افرادی را به صورت مجازی می بیندفیلم بازی کن فینالیست در واقع اثرات بازی را بر افراد نشان می دهد
فیلم بازی کن فینالیست را مشاهده کنید.و تحلیل کنید.
ص137- اشاره به نظام رتبه بندی دارد با مراجعه به سایت اسرا می توان از رده بندی بازیها اطلاع پیدا کرد. در فیلم ها که ابتدای فیلم معمولا،اخطارهای مربوط به شرایط سنی مخاطبین فیلم داده می شود، توضیح علائم به شرح زیر هست: (eCتمامی بچه ها )-E همه ی افراد – E+10 افراد بالای ده سال- T نوجوانان بالای سیزده سال – M بالای هفده سال)-
A بزرگسالان بالای هجده سال- ممکن این سوال پیش بیاد که چه تفاوتی
17سال و 18سال داره؟ – تفاوت اساسی این هست که 18 سال سن قانونی است و شامل
بازیهایی می شود که در آن امکان شکل گیری جرم وجود دارد مثل کلاهبردای، اخاذی و
. RP
که بازیهایی هستند که در انتظار رتبه بندی هستند یعنی رتبه بندی نشده اند و باید در استفاده از آنها احتیاط کرد
نشان می دهد که بازیهای مجازی باعث زندانی شدن انسان یا به عبارتی فردگرایی و انزوا شده اند و فرد را از دنیای حقیقی او دور کرده اند،البته این به این معنی نیست که نباید بازی رایانه ای یا ویدیویی انجام داد بلکه صحبت این است که اگر بازی هم می کنیم از زندگی واقعی دور نشویم برای بازی تایم داشته باشیم نه اینکه آسیب ببینم. و هدفدار بازی کنیم مثلا نقد کننده بازی باشیم و به این فکر کنیم که چی بدست می آوریم. رسانه ها فرصت وامکان بازی های گروهی ومتحرک، اراده وآزادی بسیاری از مزایای دنیای سنتی رازکودکان سلب کرده اند وکودکان ونوجوانان را در قفس های رسانه ای محبوس واسیرکرده اند. اماتصویردیگراختیاروعدم محدودیت کودک رانشان می دهد و این کودک شاداب و سر زنده است.
فعالیت در خانه انجام شود.
برای دسترسی به کل محتوای تفکر و سواد رسانه ای اینجا کلیک کنید.
دیدگاهها
خوب
افزودن دیدگاه جدید