فواید مصرف پرتقال برای کودکان

بهداشت و تغذیه کودک؛
فواید مصرف پرتقال برای کودکان
در این مقاله بعضی حقایق مربوط به قرار دادن میوه های گروه مرکبات از جمله پرتقال در برنامه غذایی بچه ها عنوان شده و برخی دستورالعملهای ساده جهت تهیه غذاهای خوشمزه با این میوه بیان شده است.

فواید مصرف پرتقال برای کودکان

 اگر بچه های شما از خوردن میوه پرتقال که خوشمزه و آبدار است، لذت میبرند، شما مادران خوشبختی هستید! در ادامه این مقاله بعضی حقایق مربوط به قرار دادن میوه های گروه مرکبات از جمله پرتقال در برنامه غذایی بچه ها عنوان شده و برخی دستورالعملهای ساده جهت تهیه غذاهای خوشمزه با این میوه بیان شده است.

آیا میوه پرتقال برای مصرف همه کودکان مناسب است؟

بله، به یاد داشته باشید که همه کودکان میتوانند بطور مرتب از میوه پرتقال در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنند، زیرا نه تنها خوردن این میوه برای بچه ها بی خطر است، بلکه بسیار مغذی بوده و برای سلامت کلی بدن هر کودکی کاملاً مفید میباشد. البته برای این منظور، لازم است در انتخاب پرتقال دقت نموده و انواع با کیفیت آنها را برای مصرف فرزندان خود تهیه نمایید. برای اطمینان از سالم بودن میوه پرتقال، این ماده غذایی باید متراکم و سفت بوده و دارای رنگی شفاف باشد. اگر در هنگام خرید میوه پرتقال دقت کنید، میتوانید این میوه تازه را در یک کاسه میوه، برای حدود دو هفته در منزل خود ذخیره کنید. اگر هم میخواهید میوه پرتقال را برای مدت طولانیتر در منزل نگه دارید، بهتر است تمام پرتقالها را دانه دانه تمیز کرده؛ سپس نگهداری کنید.

فواید بهداشتی قرار دادن پرتقال در برنامه غذایی کودکان:

1- افزایش سیستم ایمنی بدن کودکان با مصرف پرتقال :

پرتقال حاوی مقدار زیادی از انواع ویتامینها و مواد معدنی است که برای رشد بدن، ترمیم بافتها و سلامت کلی عضلات بچه ها بسیار مفید است. مصرف فقط یک قطعه تازه از نارنگی یا پرتقال توسط کودکان میتواند بیش از 90٪ نیازهای روزانه آنها را به ویتامین C برطرف نماید. همچنین، پلی فنولهای موجود در میوه پرتقال باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشود تا کودک به انواع عفونتها و بیماریها مبتلا نشود.

2- درمان مشکل کمخونی در بدن کودکان با مصرف پرتقال :

لازم است بدانید که ویتامین C موجود در گروه میوه های مرکبات از جمله پرتقال باعث جذب آهن بیشتر در بدن کودک شما شده و باعث افزایش تعداد هموگلوبینهای خون او میشود که این عامل، از بروز نشانه های آنمی مانند خستگی و سرگیجه در بچه های کوچک جلوگیری میکند. بر اساس این توضیحات، بعنوان یک مادر جوان سعی کنید تا فرزند شما روزانه فقط یک لیوان آب پرتقال تازه مصرف کند تا میزان هموگلوبین خون او به اندازه سالمی رسیده و بدن کودک در برابر ابتلا به انواع بیماریها مقاوم شود.

3- درمان دیسپپسی در کودکان با استفاده از میوه پرتقال:

دیسپپسی یکی از نگرانیهای بهداشت عمومی است که بیشتر بچه هایی را که دارای سیستم گوارشی ضعیف بوده و بدنی آسیب پذیر دارند، تحت تأثیر قرار میدهد. با این حال، نوشیدن آب پرتقال یا خوردن خود این میوه، روند هضم مواد غذایی را در داخل معده و روده فرزند شما تقویت نموده و سبب جذب آسان مواد مغذی در بدن او میشود.

4- درمان مشکل یبوست در کودکان با مصرف پرتقال

اکثر غذاهایی که بچه ها در طی روز میخورند، فیبر رژیمی ناکافی داشته؛ در نتیجه، بیشتر این کودکان از مشکل یبوست رنج میبرند. جالب است بدانید که مصرف پرتقال یکی از مؤثرترین راه حلها برای جلوگیری از بروز مشکل یبوست در بدن فرزند شما بوده و علائم آن را در کوتاه مدت از بین میبرد، زیرا این میوه فیبرهای رژیمی را در اندازه 2.4 گرم در هر 100 گرم پرتقال داشته؛ شما میتوانید برشهایی از آن را به سالاد میوه فرزندان خردسال خود اضافه نموده و برای از بین بردن مشکلات یبوستی در بدن آنها استفاده کنید.

5- مصرف منظم میوه پرتقال، راه حلی برای درمان بیماریهای ریه در کودکان:

کودکانی که در معرض ابتلا به بیماری ریه قرار دارند، دارای استخوانهای بسیار ضعیف و نرم می باشند. از آنجایی که میوه پرتقال یک منبع عالی از مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، روی، منگنز، منیزیم و مس است، مصرف آن بطور منظم، به جلوگیری از بروز خطر ابتلا به بیماریهای ریوی در بچه ها کمک شایانی کرده و یک روش درمانی عالی برای از بین بردن علائم بیماری راشیت و سایر اختلالات در کودکان به شمار میرود.

فواید مصرف پرتقال برای کودکان

6- کاهش علائم بیماری سرماخوردگی و سرفه در کودکان با مصرف منظم میوه پرتقال :

کودکانی که به دلیل ابتلا به بیماری سرماخوردگی دچار سرفه شدید شده و از تحریکات پوستی و ضعف بدنی شدید رنج میبرند، میتوانند از میوه پرتقال بعنوان یکی از بهترین راه حلها جهت به حداقل رساندن این مشکلات استفاده کنند. همچنین، از آنجایی که این میوه دارای خواص دارویی است، مصرف پرتقال از بدن کودکان در برابر ابتلا به عفونتهای ثانویه که همراه با سرفه و علائم سرماخوردگی است، جلوگیری میکند. برای این منظور، لازم است شما در طی روز یک فنجان آب پرتقال تازه را استخراج کرده و با یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق نمک مخلوط نموده و آن را برای از بین بردن مشکل سرفه یا علائم سرماخوردگی در بدن فرزندان خود استفاده کنید.

7- درمان بیماری اوریون به کمک میوه پرتقال:

همانطور که میدانید بیماری اوریون یک بیماری ویروسی مسری بوده و به سرعت در میان کودکان به ویژه بچه هایی که بین 5 تا 15 سال سن دارند، گسترش مییابد. مصرف آب پرتقال تازه توسط این کودکان میتواند به آنها کمک کند تا از علائم ناراحت کننده ناشی از بیماری اوریون به سرعت خلاص شوند. البته برای اطمینان، بهتر است آب این میوه را تا 50٪ رقیق کرده و به همراه آب گرم به خورد کودکان بیمار خود بدهید.

8- افزایش سرعت بازیابی بدن کودکان در برابر ابتلا به عفونت تیفوئید به کمک میوه پرتقال:

تیفوئید که به علت رشد باکتری سالمونلا تیفی در بدن رخ میدهد، یک میکروب بسیار مسری است. بچه های مبتلا به این بیماری دچار سردرد، درد مزمن شکم شده و از سرفه های طولانی مدت رنج میبرند و کارآیی غده تیروئید آنها پایین میآید. همچنین، مبتلا شدن به این عفونت باعث کاهش قدرت سیستم گوارشی کودکان شده؛ بدن آنها میتواند فقط مایعات و مواد غذایی قابل هضم را جذب نماید. در چنین شرایطی، نوشیدن آب پرتقال تازه بعنوان یکی از بهترین راههای تقویت بدن کودکان محسوب شده و یک روش عالی برای بهبود سریع آنها به شمار میرود، زیرا مصرف آب این میوه بصورت تازه همه مواد مغذی از دست رفته را به بدن ضعیف فرزند بیمار شما ارائه خواهد داد.

9- بهبود قدرت دید چشمهای کودکان با مصرف پرتقال :

به دلیل این که میوه پرتقال یک منبع غنی از ویتامین A، فلاونوئیدها، مواد مغذی مانند آلفا و بتا کاروتن، لوتئین، بتا کریپتوکسانتین و مواد مغذی است، مصرف پرتقال به حفظ سلامت پوست و غشای مخاطی چشم کودک شما کمک زیادی میکند. همچنین، اسید سیتریک موجود در میوه پرتقال قدرت دید و سلامت چشمها را در کودکان به میزان قابل توجهی افزایش میدهد.

اگر در هنگام مسمویت کودکتان به او لبنیات میدهید این مطلب چرا نباید اصلا به کودک مسموم لبنیات بدهید را بخوانید

10- کمک به درمان سرفه های مزمن در کودکان با استفاده از میوه پرتقال:

به خاطر بسپارید که مبتلا شدن کودکان به بیماری سرفه های مزمن یک مشکل بهداشتی شایع محسوب شده و بسیار مسری است. علاوه بر این مورد، سرفه های پشت سر هم بدن کودک شما را ضعیف نموده و میتواند بر سلامت کلی بدن او تأثیر بگذارد. با این حال، آب پرتقال یک درمان عالی برای رفع این نوع سرفه در کودکان به شمار میرود. برای این منظور، آب پرتقال تازه باید بصورت رقیق شده به خورد کودک داده شود. البته قرار دادن دستمالهای مرطوب با آب پرتقال بر روی قفسه سینه و گلوی کودک بیمار نیز برای کمک به تسکین سریع علائم سرفه مزمن در بدن او بسیار مفید و مؤثر است.

11- جلوگیری از مبتلا شدن کودکان به بیماری اسکوربوت و از دست دادن دندانها با مصرف پرتقال :

مصرف ویتامین C نقش مهمی در تولید کلاژن در بدن کودکان دارد. خوب است بدانید که کلاژن یک عنصر حیاتی برای استحکام استخوانها، تاندونها، رگهای خونی و رباطهای بدن انسان، به ویژه کودکان است. کمبود ویتامین C باعث میشود که فرزند شما از علائم اسکوربورد رنج ببرد. همچنین خونریزی لثه ها، از دست دادن دندان، درد حاد مفاصل و کبود شدن خود به خودی و آسان پوست بدن از جمله علائم کمبود ویتامین C در بدن فرزند شما است. با این حال، با دادن یک برش کوچک از نارنگی یا پرتقال به فرزند کوچک خود از آن بعنوان یک راه حل طبیعی و مؤثر جهت از بین بردن علائم و خطرات بیماری اسکوربورد استفاده کنید.

جلوگیری از مبتلا شدن کودکان به بیماری اسکوربوت و از دست دادن دندانها با مصرف پرتقال

12- درمان بیماری اسهال در کودکان با مصرف پرتقال :  

همانطور که میدانید ابتلا به بیماری اسهال شدید میتواند برای سلامت کودکان خطرناک باشد. با این حال، قرار دادن آب پرتقال تازه بطور منظم در برنامه غذایی چنین بچه هایی میتواند علائم بیماری اسهال را به شدت کاهش دهد. برای این منظور، کافی است شما آب پرتقال تازه را استخراج نموده و با 50٪ آب معمولی مخلوط کنید. سپس آن را به بچه خود بدهید؛ این نوشیدنی به بدن او کمک میکند تا از شر اختلالات سیستم گوارشی خلاص شود.

ارزش تغذیه ای و مواد مغذی حیاتی موجود در میوه پرتقال:

در ادامه این مقاله، ارزش تغذیه ای و مواد مغذی مهم موجود در هر 100 گرم میوه پرتقال سالم بیان شده است که به شرح زیر میباشد:

  • انرژی 47 کیلوکالری 2.50٪
  • فیبر غذایی 2.4 گرم 6.00٪
  • ریبوفلاوین 0.040 میلیگرم 3.00٪
  • تيامين 0.100 ميليگرم 8.00٪
  • ویتامین A IU 7.50
  • ویتامین C 2 میلیگرم 90.00٪
  • ویتامین E 0.18 میلیگرم 1.00٪
  • پتاسیم 169 میلیگرم 3.50٪
  • کلسیم 40 میلیگرم 4.00٪
  • آهن 0.10 میلیگرم 1.00٪
  • منیزیم 10 میلیگرم 2.50٪
  • روی 0.08 میلیگرم 1.00٪
  • مس 39 میکروگرم 4.00٪
  • بتا کاروتن 71 میکروگرم
  • آلفا کاروتن 11 میکروگرم
  • بتا کریپتوکسانتین 116 میکروگرم

چگونه میتوان پرتقال باکیفیت را برای مصرف کودکان خود انتخاب کرد؟

برای کمک به جذب راحت ویتامینها و مواد مغذی موجود در پرتقال به بدن کودکان خود باید نکات خاصی را دنبال کنید تا اطمینان حاصل نمایید که فرزندتان از میوه با کیفیت استفاده نموده است. برای این منظور، لازم است:

اگر میخواهید به کودکتان بستنی بدهید این مطلب از چه زمانی میتوانم به کودکم بستنی بدهم؟ را بخوانید

فقط پرتقالهای شیرین را برای خرید انتخاب کنید، زیرا بچه ها فقط پرتقالهای شیرین را برای خوردن ترجیح داده و از طعم و مزه پرتقالهای ترش خوششان نمیآید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که میوه های انتخابی شما کاملاً رسیده بوده و در اطراف آن نقاط نرمی وجود نداشته باشد. این کار فقط با بررسی همه جهات میوه امکانپذیر میباشد. اگر نقطه های نرمی را بر روی پوست میوه پرتقال مشاهده نمودید، از خرید آن اجتناب کنید. در هنگام خوردن میوه، پوست، فیبرها و دانه های موجود در داخل میوه را جدا کنید. برای همین، پرتقالی را برای خرید انتخاب کنید که پوست آن آسان کنده شده و گوشت درون آن به وسیله فیبر ضخیم احاطه نشده باشد، زیرا این قسمت از میوه پرتقال به همراه دانه های آن باید در هنگام دادن به کودکان حذف شود. همچنین، تمام دانه های کوچک موجود در درون میوه را بردارید تا کودک شما در هنگام خوردن پرتقال دچار دردسر و مشکل خفگی نشود. علاوه بر این موارد، اگر برای فرزند شما خوردن گوشت میوه دشوار باشد، میتوانید گوشت آن را خرد کرده و برای خوردن راحت آماده کنید. هرگز به بچه ها آب پرتقال را با معده خالی ندهید، زیرا این میوه محتوی اسید سیتریک بوده و نوشیدن آن با معده خالی باعث اسیدی شدن شدید این قسمت از بدن میشود. همچنین، میتوانید مقداری نمک به آب پرتقال فرزند خود اضافه کنید، زیرا اسیدهای موجود در آب این میوه میتواند به مینای دندان کودک شما آسیب رسانده و آنها را از بین ببرد.

Share