عارف و شهود مسائل جزئی
در این نوشتار به پرسش اینکه آیا دریافت و شهود مسائل جزئی توسط شخص عارف بالله امکان پذیر است یا نه شهود منحصر در توحید است، پرداخته می شود...
پرسش : با سلام؛ آیا شخص عارف، مسائل جزئی را هم شهود می کند، یا اینکه شهود تنها اختصاص به مسئله توحید دارد؟. مثلاً آیا شخص عارف شیعه، نحوه وضوی صحیح را هم مشاهده می نماید؟ اساساً آیا شهود به مسائل جزئی هم تعلق می گیرد یا نه؟
پاسخ اجمالی :
قبل از پاسخ به سوال فوق ابتدا مختصراً درباره میزان و معیارهای علم عرفان و شهودهای عرفانی نکاتی را می نویسیم بعد به صورت اجمال به بحث شهود مسائل جزئی می پردازیم...
در بیان عارفان می توان سه میزان برای علم عرفان و شهودهای عرفانی به دست آورد :
1. میزان عام یا شریعت، 2. میزان خاص مبتنی بر تجربه های استاد و پیر سلوک، 3. عقل،
در میان این معیارهای سه گانه، میزان عام یا شریعت، نقش محوری و اساسی دارد؛ عارفان در طول تاریخ عرفان، همواره بر این مسئله تأکید داشته اند که مشاهده های عرفانی، برای هر کسی که رخ دهد و در هر مرتبه ای که باشد، اگر مطابق با شریعت نباشد، کاذب است و قابل اعتماد نخواهد بود. بنابراین، شهودهای عرفانی همواره باید از ناسازگاری با حقایق دینی به دور باشند، تا بتوان به عنوان حقایق بر آنها تکیه کرد.
مرتبط: تفاوت عبادت های عملی و شهودی
و حال با در نظر گرفتن مباحث فوق می توان گفت که؛ هر چند شهود اختصاص به توحید ندارد و مسائل جزئی نیز قابل شهود است، اما باید توجه داشت که هر عارفی، به اندازه ی تلاش و ریاضت خود و مناسب با آن به شهوداتی دست می یابد؛ و از آن جا که غیر از انبیاء و اولیای الهی که منصوب از سوی خداوند هستند، دیگران نمی توانند تمام قابلیت های خود را به فعلیت برسانند، در نتیجه جز منصوبان از جانب پروردگار، هیچ گاه دیگر عارفان و اهل شهود نمی توانند تمام حقایق عالم هستی را درک کنند.