عکس نوشته / راه های تشخیص مزاج

راه های تشخیص مزاج

راه های تشخیص مزاج

تشخیص مزاج هر فرد از طریق موارد زیر امکان پذیر است :

  1. ملمس (لمس دستان)
  2. گوشت و چربی
  3. رنگ پوست بدن
  4. مو
  5. هیئت و شکل اعضاء
  6. سرعت انفعال اعضاء
  7. خواب و بیداری
  8. کلیه افعال بدن
  9. کیفیت دفع فضولات بدن
  10. انفعالات نفسانی

توجه: جهت دریافت و مشاهده تصویر اصلی و بزرگ تر « تشخیص مزاج » روی آن کلیک کنید.

راه های تشخیص مزاج

اطلاعات کامل از انواع مزاج ها

صفراوی مزاج ها

دارای مزاج گرم و خشک هستند. چهره و سفیدی چشم آنها کم یا زیاد به زردی می زند، دهان و بینی شان خشک است و زبانشان خشک و زبر و گاهی تلخ می شود. عطش این افراد، زیاد و اشتهایشان کم است. لاغر هستند و مطالب را سریع درک می کنند. سر آنها کلاه نمی رود! خوابشان کم و سبک است. تحریک پذیر هستند و زود عصبانی و مضطرب می شوند. پوستشان گرم و خشک و بی حالت است. دور چشمشان (به علت از دست دادن رطوبت)، گود می افتد. هنگام لمس، اندام های آنها گرم است، از هوای خنک لذت می برند و در هوای گرم اذیت می شوند. اولین ادرار صبحگاهی آنها پررنگ و گاهی سوزان است. گرمی و خشکی در این افراد در فصل تابستان شدت می یابد. سریع راه می روند، سریع و جویده حرف می زنند و معمولا عجول هستند. افراد صفراوی مزاج در سن جوانی دچار بیشترین مشکلات در سلامت خود می شوند و به خصوص بیشتر این مشکلات در فصل تابستان بروز می کند.

مطلب مرتبط: خوراکی های سازگار و ناسازگار ویژه صفراوی مزاج ها

راه های تشخیص مزاج

دموی مزاج ها

مزاج این افراد گر م و تر است و رنگ چهره شان قرمز و هیکلشان درشت و چارشانه هستند. سر و اندام هایشان سنگین است و معمولا کسل هستند و خواب زیاد و سنگینی دارند و در فصل بهار این حالت تشدید می شود. دهان دره، کش و قوس بدن و کشیدن دست ها به اطراف جزو عاداتشان است. این افراد معمولا قوی، خوش اخلاق و اهل بگو و بخند هستند و در دیگران ایجاد نشاط می کنند. شجاع و فرمانبردار هستند ولی مطالب جدید را خوب درک نمی کنند و زود فراموش می کنند. مزه دهان آنها شیرین و پوست و زبان و چشمشان قرمز است. خونریزی از نقاط مستعد مثل بینی و لثه در آنها شایع است. محل فصد و حجامت آنها خارش پیدا می کند. در فصل بهار این علائم بیشتر مشاهده می شود.

مطلب مرتبط: خوراکی های سازگار و ناسازگار ویژه دموی مزاج ها

راه های تشخیص مزاج

بلغمی مزاج ها

مزاج این افراد سرد و تر است. این افراد چهره سفید دارند. پوست آنها سرد، نرم و شفاف است ولی گاهی اوقات به علت رطوبت زیاد، پوستشان در ناحیه زیر چشم و زیر گلو دچار چین خوردگی می شود. آب دهان زیاد، کمی تشنگی و عطش، نرم بودن گوشت اندام ها، تنبلی، آروغ ترش و ریفلاکس (بازگشت مواد و اسید از معده به مری) از علائم دیگر افراد بلغمی است. حرکات این افراد کند است و حوصله انسان از پرحوصلگی آنها سر می رود، آرام حرف می زنند و در راه رفتن معمولا عقب می مانند و زود خسته می شوند. ماست و دوغ و سردیجات، آنها را اذیت می کند. خو ش خوابی، کندفهمی، افت حافظه، کمرنگی ادرار صبحگاهی و زبان نرم با پرزهای تحلیل رفته و گاهی پوشیده از بار سفید از علائم افراد این گروه است. در فصل زمستان بیماری های بلغمی شدت می یابد.

مطلب مرتبط: خوراکی های سازگار و ناسازگار ویژه بلغمی مزاج ها

راه های تشخیص مزاج

سوداوی مزاج ها

مزاج این افراد سرد و خشک است. چهره این افراد، تیره و پوستشان، خشک و بی طراوت است. سیاهی خون و غلظت آن از علائم دیگر آنهاست. زیادی فکر و خیال و نگرانی نسبت به آنچه که در اطرافشان می گذرد و خواب های آشفته و تیره و تار، از مشکلات این افراد است. به علت سرعت فکر بین این افراد، شاعران و هنرمندان بیشتری یافت می شود ولی در صورتی که روش زندگی و تغذیه این افراد اصلاح نشود، دچار مشکلات روانی جدی می شوند. افسردگی و گوشه گیری و کم جوشیدن با دیگران، یکی دیگر از خصوصیات افراد سوداوی است. سوزش سر معده و زیر جناغ، گرفتگی در عضلات پشت ساق پا، گرفتگی در ناحیه گلو (به صورتی که دائما احساس می کنند حلقه ای از داخل گلویشان را گرفته است)، اشتهای کاذب و خرده خواری، پرمویی و بروز لکه های تیره در پوست در این افراد شایع است. این افراد در فصل بهار از وضعیت تعادل بهتری برخوردار می شوند و در فصل پاییز بیماری هایشان شدت پیدا می کند.

مطلب مرتبط: خوراکی های سازگار و ناسازگار ویژه سوداوی مزاج ها

نگارخانه ضیاء الصالحین

پدیدآورنده: 
Share