نفع صلوات برای پیامبر (صلی الله علیه وآله)

صلوات
دیدگاه جناب علامه طباطبایی رحمت الله علیه مبتنی بر یک مبنای کلامی است و آن اینکه : چون رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) اشرف موجودات اند بنابراین هر کمالی که نسبت به ایشان امکان تحقق داشته باشد (کمال ِممکن الوجود) را دارا هستند.

نفع صلوات برای پیامبر (صلی الله علیه وآله)

از حضرت علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه در یکی از جلسات پنج شنبه یا جمعه از نفع صلوات برای پیامبر (صلی الله علیه وآله) سوال شد:

- ما که صلوات بر پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرستیم آیا درجه پیغمبر بالا می رود؟!

به این مضمون فرمودند: «نه، درجه صلوات فرستنده بالا می رود. مثَلش مثَل این است که شخصی باغ سیبی دارد، یک نفر باغبان یک سیب سرخ از آن باغ را می کَند و به صاحب باغ تقدیم می کند؛ این شخص مورد عنایتِ صاحب باغ می شود ولی بر ملک صاحب باغ افزوده نشده».[1]

دیدگاه جناب علامه طباطبایی رحمت الله علیه مبتنی بر یک مبنای کلامی است و آن اینکه : چون رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) اشرف موجودات اند بنابراین هر کمالی که نسبت به ایشان امکان تحقق داشته باشد (کمال ِممکن الوجود) را دارا هستند. بنابراین صلوات ما چیزی بر وجود شریفشان نمی افزاید بلکه صرفا موجب ترفیع درجه برای خود ماست.

در اینجا ممکن است برخی اشکال کنند که اگر چُنین است پس چرا در برخی اذکار مستحب نماز می گوییم: «وَ تَقَبَّلْ شَفَاعَتَهُ فِی أُمَّتِهِ وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ »؟

اتفاقاً این سوال در کتاب «در محضر علامه طباطبایی قدس سره»، که محصول گفت و گوهای چهره به چهره حجت الاسلام رخشاد با مرحوم علامه است،  مطرح شده که ما در اینجا پاسخ علامه طباطبایی را می آوریم:

«[عبارت : وَ تَقَبَّلْ شَفَاعَتَهُ فِی أُمَّتِهِ وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ]، یک نوع تعظیم و تکریم است نسبت به رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، و مطلوب، و جزء دعا است و سبب ترفیع درجه برای آن حضرت نیست.».[2]

 

نفع صلوات برای پیامبر (صلی الله علیه وآله)

پی نوشت :
[1] اقیانوس علم و معرفت، محمد کریم پارسا، ص 68.
[2] در محضر علامه طباطبایی، ص151.

Share