ارزش کارگر در گرو توجه به اقتصاد حلال است

به بهانه روز کارگر (11 اردیبهشت)؛
روز کارگر
برخلاف مکتب لیبرال که بر مادی گرایی محض تاکید دارد، دین مبین اسلام کاری را تایید می کند که علاوه بر سود مادی، جنبه اخروی (حلال و حرام) نیز داشته باشد.

ارزش کارگر در گرو توجه به مسائل اخرویست

ارزش کار و کارگر در اسلام بر کمتر کسی پوشیده است؛ به عنوان مثال، امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «الْكَادُّ عَلَى عِيَالِهِ كَالْمُجَاهِدِ فِي سَبِيلِ اللَّه؛ کسی که خود را برای روزی خانواده اش به زحمت می اندازد و کار می کند مانند رزمنده ایست که در راه خدا می جنگد.»[1] اما با این وجود، کاری در اسلام مورد تایید اسلام است که حلال و حرام خدا در آن لحاظ شده باشد.

برخلاف مکتب لیبرال که بر مادی گرایی محض تاکید دارد، دین مبین اسلام کاری را تایید می کند که علاوه بر سود مادی، جنبه اخروی (حلال و حرام)  نیز داشته باشد. امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «أُوصِيكَ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ الْوَرَعِ وَ الِاجْتِهَادِ وَ اعْلَمْ أَنَّهُ لَا يَنْفَعُ اجْتِهَادٌ لَا وَرَعَ فِيه؛ تو را به تقوای الهی و پارسایی و کوشش سفارش می کنم و بدان که کوششی که در آن پارسایی نباشد ، سودی نمی دهد.»[1] پیام این حدیث این است که هر گونه کار اقتصادی، باید معیارهای دینی را هم داشته باشد؛ وگرنه نتیجه مطلوب را نمی دهد.

یکی از وظایفی که هر مسلمان در کار اقتصادی خویش باید مراعات کند، توجه به خمس و زکات است. کارگران گرامی نیز باید به این مهم توجه کنند (اگر توانایی مالی داشته باشند).

گاهی کارگرانی (کارگر شهرداری) در حین پاک کردن معابر، مبلغی پول پیدا می کنند؛ در این شرایط، شیطان انسان را وسوسه می کند که این پول را برای خودت بردار؛ اما خیلی از کارگران محترم شهرداری هستند که این پول را به صاحبان خود تحویل می دهند و وظیفه مسلمانی خود را به نحو احسن انجام می دهند.

خدایا! به همه ما ــ مخصوصا کارگران جامعه ــ توفیق عمل به وظایف مسلمانی را عطا کن. آمین.

کار و کارگر

پی نوشت:
1ــ کافی (ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 88 ، ح 1.
2ــ همان ،ج 2 ، ص 76 ، ح 1.

پدیدآورنده: 
Share