فضیلت انتشار و حفظ کردن حدیث از ائمه اطهار(علیهم السلام)
امام رضا(علیه السلام):
خدا رحمت کند کسی را که این امر ولایت ما را زنده میسازد پرسیده شد امر شما چگونه زنده میشود فرمود علوم و معارف و احادیث ما را فرا گرفته و به دیگران بیاموزد زیرا مردم اگر با زیبایی های سخنان ما آشنا گردند از ما پیروی خواهند نمود.[1]
معاوية بن عمار گويد: به امام صادق عليه السلام عرض كردم:
مرديست كه از شما روايت بسيار نقل كند و ميان مردم انتشار دهد و آن را در دل مردم و دل شيعيانتان استوار كند و شايد عابدى از شيعيان شما باشد كه در روايت چون او نباشد كدام يك بهترند ؟ فرمود: آنكه احاديث ما را روايت كند و دلهاى شيعيانمان را استوار سازد از هزار عابد بهتر است.[2]
امام باقر عليه السلام فرمود:
آنكه از شما شيعيان به ديگرى علم آموزد مزد او به مقدار مزد دانشجو است با قدرى بيشتر پس از دانشمندان دانش آموزيد و آن را به برادران دينى خود بياموزيد چنان كه دانشمندان به شما آموختند.[3]
ابو بصير گويد شنيدم امام صادق عليه السلام ميفرمود:
كسى كه بديگرى چيزى آموزد براى اوست مثل پاداش كسى كه بآن عمل كند. عرض كردم: اگر باز بديگرى آموزد همين پاداش براى او هست؟ فرمود: اگر بهمه مردم بياموزد همان ثواب در باره او جاريست، گفتم: اگر چه معلم بميرد فرمود: اگر چه بميرد.[4]
حضرت باقر عليه السلام فرمود:
هر كه بمردم درى از هدايت آموزد مثل پاداش ايشان دارد بدون اينكه از پاداش آنها چيزى كم شود و كسى كه بمردم درى از گمراهى آموزد مثل گناه ايشان دارد بدون اينكه از گناه آنها چيزى كم شود.[5]
امام صادق عليه السلام فرمود:
كسى كه حديث ما را براى سود دنيا خواهد در آخرت بهره ئى ندارد و هر كه آن را براى خير آخرت جويد خداوند خير دنيا و آخرت باو عطا فرمايد.[6]
وپیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود:
كسى كه چهل حديث از احاديث ما را حفظ كند خدا او را روز قيامت عالم و فقيه مبعوث كند. شرح- مراد از حفظ حديث يا از بركردن آنست و يا معنى عامى كه شامل نوشتن و تصحيح و تدريس و تفكر در آن و نگهداريش از تغيير و تحريف و عمل كردن بمقتضاى آن ميگردد و البته همين معنى است كه موجب بقاء دين و مذهب تشيع گرديده است.[7]
حضرت باقر عليه السلام فرمود:
از امر مشتبه باز ايستادن بهتر است از بهلاكت افتادن و واگذاردنت حديثى را كه روايت آن برايت ثابت نشده بهتر است از روايت كردنت حديثى را كه بر آن احاطه ندارى.شرح-اين حديث شريف را از لحاظ كلمه «تروه» و احتمالاتى كه در تلفظ آن داده اند معانى مختلفى كرده اند ولى تمام آن احتمالات اين معنى را در بردارد كه حديثى كه از همه جهات برايت روشن و واضح نيست و از مصاديق امر مشتبه است بازايستادن از آن و واگذاشتن آن بهتر از روايت كردنش ميباشد.[8]
رسول اکرم(صلی الله علیه وآله):
اگر کسی دو حدیث را بخواند و خودش به آن دو حدیث عمل نماید و آن را به دیگران نیز تعلیم دهد تا آنان نیز از آن دو حدیث بهره مند شوند چنین کوشش و فعالیتی از جانب او بهتر و بالاتر از ثواب عبادت و بندگی حق تعالی به مدت 60 سال.[9]
حضرت محمد(صلی الله علیه وآله): سه بار فرمودند:
بار خدایا خلیفه های مرا رحم کن. گفتند یا رسول الله خلیفه های شما چه کسانی هستند ؟ فرمودند آن کسانی که حدیث و سنت مرا تبلیغ کنند و به امت من بیاموزند.[10]
امام صادق(علیه السلام):
اگر کسی یک حدیث از معارف اسلامی را به خوبی بفهمد و عمق علمی آن را به درستی درک کند، بهتر از آن است که هزار حدیث را در حافظه خود بسپارد و آنها را نقل نماید، و پیروان مکتب اهل بیت به مقام فقاهت نائل نمی شوند، مگر آنکه نظرات ائمه(علیهم السلام) را درک کنند و به جهات مختلفه احادیث متوجه باشند.[11]
امام صادق(علیه السلام):
احادیث اسلامی را به نوجوانان خود بیاموزید و در انجام این وظیفه تربیتی، تسریع نمائید، پیش از آنکه مخالفین گمراه، بر شما پیشی گیرند و سخنان نادرست خویش را در ضمیر پاک آنان جای دهند و گمراهشان سازند.[12]
امام باقر(علیه السلام):
پیروان اسلام در پرتو معرفت واقعی و درک حقایق علمی روایات، میتوانند به عالیترین مدارج ایمان نائل شوند.[13]
جابر گوید که امام باقر(علیه السلام) فرمود:
ای جابر به خدا سوگند، حدیثی که از فردی صادق، در زمینه حلال و حرام به دست آوردی، از آنچه خورشید بر آن میتابد با ارزشتر است.[14]
پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه وآله) فرمود:
هرکس از امت من، چهل حدیث در باب نیازهای دینی خود حفظ کند (و عمل کند)، خداوند در روز قیامت او را عالمی فقیه گرداند و از عذاب وی چشم پوشد.[15]
از امام صادق(علیه السلام) سوال شد کدام مرد افضل تر است؟ مردی که سخنان شما را نشر میدهد و آن را در دل شیعیان استوار میکند، یا مردی عابد که چنین نیست؟
امام(علیه السلام) فرمود: آنکه سخنان ما را نشر دهد و آن را در دل شیعیان استوار سازد از هزار عابد برتر است.[16]
امام علی(علیه السلام) در مورد ضرورت عمل کردن به روايات (علمى، اجتماعى، تربيتى)؛ و درود خدا بر او، فرمود:
چون روايتى را شنيديد، آن را بفهميد عمل کنيد، نه بشنويد و نقل کنيد، زيرا راويان علم فراوان، و عمل کنندگان آن اندکند.[17]
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
با یکدیگر ملاقات کنید و به گفتگوی حدیث بپردازید، زیرا حدیث دلها را صیقل میدهد. دلها زنگار میگیرد، مانند شمشیر و صیقل آن حدیث است.[18]
ابراهیم کَرخی از امام صادق(علیه السلام) روایت کرده است که فرمود:
یک حدیث را اگر کاملا فهمیده باشی، ارزشمندتر از هزار روایت است که (طوطی وار) آنرا برای دیگران نقل کنی، و نیز هیچ یک از شما در قوانین و احکام دین عالم نخواهند بود مگر آنانکه مفهموم های گوناگون از سخن ما را دریافته باشد؛ یقینا هر جمله ای از گفتار ما به هفتاد گونه تعبیر میگردد که راه خروج از هریک از آنها برای ما باز است.[19]
پی نوشت:
[1] بحارالانوار جلد 2 صفحه 30.
[2] اصول كافى-ترجمه مصطفوى، جلد صفحه 40.
[3] اصول كافى-ترجمه مصطفوى، جلد صفحه 42.
[4] اصول كافى-ترجمه مصطفوى، جلد صفحه 42.
[5] اصول كافى-ترجمه مصطفوى، جلد صفحه 43.
[6] اصول كافى-ترجمه مصطفوى، جلد صفحه 58.
[7] اصول كافى-ترجمه مصطفوى، جلد صفحه 62.
[8] اصول كافى-ترجمه مصطفوى، جلد صفحه 63.
[9] منیة المرید صفحه 182.
[10] امالی شیخ صدوق مجلس سی و چهارم صفحه 180.
[11] بحارالانوار جلد 1 صفحه 118 ، الحدیث جلد 1 صفحه 366.
[12] الحدیث جلد 1 صفحه 365 ، کافی جلد 6 صفحه 47.
[13] بحارالانوار جلد 1 صفحه 118 ، الحدیث جلد 1 صفحه 365.
[14] بحارالانوار جلد 2 صفحه 146 حدیث 15.
[15] بحارالانوار جلد 2 صفحه 153 حدیث 3 ، خصال شیخ صدوق جلد 2 صفحه 541 حدیث 15 ابواب الاربعین.
[16] اصول کافی جلد 1 صفحه 33 حدیث 9.
[17] حکمت 98 نهج البلاغه.
[18] اصول کافی جلد 1 صفحه 50 حدیث 8.
[19] معانی الاخبار جلد 1 صفحه 5.
افزودن دیدگاه جدید