مقاومت ، ثمره پیروی از اهلبیت

سید حسین سیدی
عزت ایران اسلامی
بدون شک عزت ایران اسلامی در پرتو پیروی از اهلبیت (علیهم السلام) است.

بدون شک عزت ایران اسلامی در پرتو مقاومت در سایه پیروی از اهلبیت (علیهم السلام) است. واضح است در طول این 40 سال، هر گاه از سخنان آن بزرگواران استفاده کرده ایم، بیشترین عزت را داشته و هر گاه از مسیر آنها دور شده ایم گرفتار مصایبی شده ایم.

مقاومت ، ثمره پیروی از اهلبیت

شکی نیست که ایران، کانون مقاومت بر ضد استکبار و دنباله های منطقه ای آن است. این مقاومت، برای ایران عزیزمان، عزت و صلابت مثال زدنی به ارمغان آورده است. اما نکته مهم این است که عزت و صلابت در پرتو پیروی از ولایت اهلبیت است. چنان که در حدیثی از امام سجاد (علیه السلام) به این مهم اشاره شده است: «طاعة ولاة الامر تمام العز؛ پیروی از صاحبان امر [ائمه اطهار علیهم السلام] تمام عزت است.»[1] در کنار سخنان زیبای اهلبیت (علیهم السلام) که پیروی از آنها باعث ارزشمند بودن زندگی جامعه اسلامی می شود، جهاد و مقاومت، جایگاه ویژه ای دارد. امام علی (علیه السلام) در این باره می فرمایند: «فرض الله الجهاد عزا للاسلام؛ خداوند جهاد را برای عزت یافتن اسلام واجب کرده است»[2]

البته واضح است جهاد و مقاومتی عزتمند است که حاوی نکات اخلاقی و انسانی باشد (دفاع از مظلومان فلسطین و یمن و...) و در کنار جهاد و مقاومت، باید به سایر آموزه های دینی توجه داشت. «همان‏ ها كه اگر آنان را در روى زمين تسلط و توان دهيم نماز را برپا مى‏ دارند و زكات مى‏ پردازند و (مردم را) به هر كار پسنديده (عقلى و شرعى) وا مى ‏دارند و از هر عمل ناپسند و زشت بازمى ‏دارند.»[3] که الحمدالله نیروهای مسلح ایران(مخصوصا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) در کنار جهاد نظامی، به آموزه های دیگر اسلامی نیز توجه دارند. به عنوان نمونه؛ همین اعتقادات محکم باعث شده است که سپاه پاسداران بتواند در مقابل هجمه های استکبار، مقاومت کرده و اصالت انقلابی خود را از دست ندهد.

نکته قابل تامل: علیرغم اینکه ایران اسلامی در پرتو پیروی از اهلبیت، به عزت مثال زدنی دست یافته است که حتی دشمنان به آن معترف هستند؛ متاسفانه گاهی دل بستن به برنامه های فریبنده غرب، ما را از عزت خودمان دور می کند. برجام و اف ای تی اف و سی اف تی و برنامه های دیگر از آن اموری است که ما را از عزت و صلابت دور می کند. قرآن درباره برنامه های دشمنان برای امت اسلامی می فرماید:  «آگاه باشید! اين شماييد كه آنها را دوست داريد و آنها شما را دوست ندارند، با آنكه شما به همه كتاب‏ها(ى آسمانى حتى كتاب آنها) ايمان داريد (و آنها به كتاب شما ايمان ندارند)، و چون با شما ملاقات كنند گويند: ايمان آورديم؛ و هنگامى كه با يكديگر خلوت كنند از شدت خشم بر شما سر انگشتان خود را مى‏ گزند.»[4] پیام این آیه این است که وقتی ما به تعهدات خود در برجام پایبند هستیم و آنها هر روز گستاخ تر می شوند، یعنی اینکه ما عزت خود را چنان که باید و شاید دست کم گرفتیم.

مقاومت ، ثمره پیروی از اهلبیت

پی نوشت:
1ــ بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج‏75.
2ــ نهج البلاغه، محمد دشتی، ص 682، حکمت 252.
3ــ حج/41.
4ــ آل عمران/119.

پدیدآورنده: 
Share