بیماری در روایات معصومین علیهم السلام / بخش دوم

بیماری در روایات
بیماری سری است از اسرار الهی، بین عبد و مخلوق و خالق و پروردگار که بدان آدمی را از تعلقات عالم ماده آزاد و نعمت انس و ارتباط با خویش را به او ارزانی می دارد، زنجیر زرینی است که خداوند با اسم سراسر فخر یعنی شافی، عباد خویش را به سوی خویش خوانده و ...

بیماری

بیماری سری است از اسرار الهی، بین عبد و مخلوق و خالق و پروردگار که بدان آدمی را از تعلقات عالم ماده آزاد و نعمت انس و ارتباط با خویش را به او ارزانی می دارد، زنجیر زرینی است که خداوند با اسم سراسر فخر یعنی شافی، عباد خویش را به سوی خویش خوانده و از سرچشمه محبت خویش آنها را سیراب می نماید.

بیمــاری در روایات معصومین علیهم السلام / بخش اول

بیماری در روایات

امام صادق (علیه السلام): مبادا کسی از شما آنچه را خلال می کند فرو دهد چرا که سرطان معده از آن بر می خیزد. (کافی، ج 6، ص 378)

امام صادق (علیه السلام): نوح (علیه السلام) شکایت کرد نزد خدا از غم؛ خداوند به او فرمود: انگور سیاه بخور بدرستی آن غم و اندوه را برطرف می سازد. (مکارم الاخلاق، ص 174)

امام صادق (علیه السلام): میوه ها صد و بیست رنگ است، سید آنها انار است. (وسائل الشیعه، ج 17، ص 119)

امام کاظم (علیه السلام): از وصیت های حضرت آدم (علیه السلام) به فرزندش: ای فرزند بر تو باد انار خوردن، به درستی که اگر گرسنه باشی و انار بخوری سیر می شوی و اگر سیر باشی و انار بخوری گرسنه می شوی. (وسائل الشیعه، ج 17، ص 119)

امام رضا (علیه السلام): بادمجان گرم است در زمستان و سرد است در تابستان و معتدل است در تمام اوقات و خوب است در هر حال. (طب الائمه، ص 139)

امام صادق (علیه السلام): خوردن باقلا مغز ساق پا و مغز سر را زیاد و تولید خون تازه می کند. (وسائل الشیعه، ج 17، ص 100)

پیامبر اسلام، حضرت محمد (صلی الله علیه وآله): به، قوی می گرداند قلب را و شجاع می گرداند ترسو را و می برد غم را از محزون. (وسائل الشیعه، ج 17، ص 129 و 131)

رسول اکرم، حضرت محمد (صلی الله علیه وآله): هنگامی که وارد شهری شدید پیازش را بخورید که وبای شهر را از شما دور می کند. (وسائل الشیعه، ج 17، ص 169)

پیامبر اکرم، حضرت محمد (صلی الله علیه وآله): هر کس سیر بخورد و به مسجد نرود اشکالی ندارد. (وسائل الشیعه، ج 17، ص 170)

امام صادق (علیه السلام): شیر گاو دواست و روغن گاو شفاست و گوشت گاو درد است.(وسائل، ج 17، ص 29)

امام علی (علیه السلام): خوردن عدس قلب را نازک (رقّت) و آمدن اشک را سرعت می بخشد. (وسائل الشیعه، ج 17، ص 99)

رسول خدا، حضرت محمد (صلی الله علیه وآله): قارچ از بهشت است و آبش برای درد چشم نافع است. (وسائل الشیعه، ج 17، ص 160)

امام عسکری (علیه السلام): خوردن کاسنی آب کمر را زیاد، بچه (پسر) را زیبا و اولاد ذکور را زیاد می کند. (مکارم الاخلاق، ص 178)

پیامبر اکرم، حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) : با خوردن نمک قبل و بعد از هر چیز؛ خداوند از او 330 نوع بلا را دور می کند که کوچک ترین آن خوره است. (مکارم الاخلاق، ص 189)

امام صادق (علیه السلام): شام را رها نکنید، حتی اگر 3 لقمه با نمک باشد. هر کس شام نخورد رگی در بدن او می میرد که هرگز زنده نمی شود. (بحار، ج 66، ص 345)

امام صادق (علیه السلام): ایستاده نوشیدن آب در روز، باعث افزون تر شدن بدن و عرق کردن بیشتر است. (من لا یحضره فقیه، ج 3، ص 353)

فردی از غرغر شکم خود به امام صادق (علیه السلام) شکایت کرد. حضرت به او فرمود: چرا سیاه دانه را با عسل نمی خوری.(طب الائمه)

امام جعفر صادق (علیهما السلام): زنیان و گردو بواسیر را می سوزاند و باد را از بین می برد و صورت را زیبا می کند و معده را پاک می سازد و کرک ها و پرزهای معده را قوی می کند و کلیه را گرم می نماید و آویشن و نمک باد را در قلب از بین می برد و گرفتگی رگ ها را باز می کند، بلغم را می سوزاند و ادرار را زیاد می کند و دهان را خوشبو می سازد و معده را نرم می کند و بادهای خبیث را از دهان می برد و قوت و نیروی مردی را زیاد و آلت را ایستاده می کند. (مکارم الأخلاق)

امام صادق علیه السلام : بر شما باد به خوردن کاسنی! به درستی که کاسنی آب کمر را زیاد و بچه ها را زیبا می کند و چون گرم و ملین است، اولاد ذکور را زیاد می کند. (فروع کافی)

رسول اکرم، حضرت محمد (صلی الله علیه وآله): هرکس کاسنی بخورد و بخوابد هیچ سم و سحری در او اثر نکند و هیچ جانوری (مانند عقرب و مار و حیوانات موذی دیگر) به او نزدیک نگردد. (مکارم الأخلاق)

امام صادق (علیه السلام): خاک قبر امام حسین (علیه السلام) دارو و شفای هر بیماری است. چون برداشتی بگو به نام خدا. خداوندا آن را روزی وسیع و علم سودمند و شفای هر بیماری قرار بده که تو به هر چیز توانایی.

امام صادق (علیه السلام): پنیر و گردو و اگر با هم مصرف شوند در هر کدام از آن دو شفا است و اگر به تنهایی خورده شوند در هر یک درد است.

امام رضا (علیه السلام): مرض و بیماری برای مؤمن رحمت و وسیله پاک شدن اوست و برای کافر عذاب و نقمت است.

امام رضا (علیه السلام): شکر سرخ را کوبیده و در آب حل کرده و ناشتا به جای آب و هنگام تشنگی بنوشید تب را رفع می نماید.

امام باقر (علیه السلام): هنگام خوردن سیب آن را ببویید سپس بخورید؛ اگر این کار را انجام دهید از بدن شما همه دردها را خارج می کند.

امام علی (علیه السلام): به کودکان خود انار بدهید تا زودتر به سخن آیند.

پیامبر اکرم، حضرت محمد (صلی الله علیه وآله): سیر بخورید که شفای هفتاد بیماری است.

 

ادامه دارد...(بخش سوم)

Share