مسئله تولید ملی و حمایت از کالاهای داخل از مهمترین موضوعات اقتصادی محسوب می شود. تولید عبارتست از سلسه مراتبی که طی آن مواد خام و طبیعی به محصولات پیچیده یا نسبتا پیچیده صنعتی تبدیل می شوند. از تولید به عنوان فرایند خلق ارزش یاد می شود به عبارت دیگر تولید به عنوان فرایندی ارزش افزا بوده و با بهره گیری از مواد اولیه، نیروی کار و همچنین تکنولوژی مربوطه از منابع خام و کم ارزش، کالاهای نهایی با ارزش بالا به وجود می آورد. تولیدی که بر پایه های سرمایه انسانی و اجتماعی شکل گیرد، سرریزهای مثبت خارجی (صرفه های ناشی از مقیاس، افزایش توان رقابت پذیری، افزایش بهره وری و غیره) خواهد داشت و این سرریزها عامل بالا بردن تولید بیشتر شده و از سویی با ایجاد بسترهای خصوصی سازی و کارآفرینی در کنار فراهم کردن ابزار بهره وری (سرمایه های انسانی و اجتماعی) تمایل به سرمایه گذاری در بازار را افزایش داده و بازار را به سمت رقابتی شدن می برد وآنجاست که قیمت رقابتی که یکی از ثمرات بازار رقابتی است شکل می گیرد [1].
تولید ملی نیز به عنوان عامل محافظت کننده در برابر تهدیدهای خارجی و بدعهدی های متعارف عمل نموده و اقتصاد کشور را در مقابل این نوع تهدیدها ایمن می کند. به عبارت دیگر تولید ملی به عنوان عاملی مهم در ایجاد ثبات و آرامش در مقابل عوامل خارجی عمل نموده و از اقتصاد کشور در برابر شوک های خارجی که ممکن است تبعات سنگینی برای اقتصادهای وابسته داشته باشد، محافظت می کند.
حمایت از تولید ملی و همچنین توسعه فعالیت های مولد در اقتصاد اهداف مثبت بسیاری را شامل می شود که در ذیل به بخشی از این اهداف اشاره می کنیم:
• افزایش اشتغال و پایین آمدن نرخ بیکاری به عنوان یکی از بزرگترین معضلات کشور
• خودکفایی و عدم وابستگی به کشور های دیگر
• حل مشکل رکود کشور
• جلوگیری از خروج ارز
• کاهش وابستگی اقتصاد کشور و خارج شدن اقتصاد از حالت تک بعدی اقتصاد نفتی
• صادرات کالاهای صنعتی و واسطه ای و جایگزینی این کالاها با خام فروشی ها و مواد خام سنتی
• ایجاد ثبات و ارامش در اقتصاد کشور
• کاهش تورم
• بکارگیری نیروهای بالقوه اشتغال از جمع فارغ التحصیلان دانشگاهی
• افزایش روحیه کار و تلاش در میان آحاد مردم علی الخصوص جوانان
• افزایش رفاه
پی نوشت:
[1]. محمدپور، محمد مهدی، حسین زاده و مریم، حسین زاده، حامد (1391). بررسی نقش کارآفرینی در تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، چالش ها و راهکارها. کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان: 15-1.