جام جهانی فوتبال، فقط فوتبالی نیست

موضوع: 
سید حسین سیدی
جام جهانی فوتبال
بدون شک میادین ورزشی، فقط میدان ورزش نیست. این نکته باید مد نظر کشورهای مسلمان باشد و از فرصت میادین ورزشی برای معرفی اسلام استفاده کنند.

شکی نیست که میادین ورزشی(از جمله جام جهانی این روزها) علاوه بر رقابت های ورزشی، جنبه های دیگری هم دارد. جدای از مقوله سیاست که تاثیر بسزایی بر ورزش دارد، مقوله های دیگر مثل مقوله فرهنگی، نقش خاص خود را دارد. این نکته نباید از دید کشورهای مسلمان، علی الخصوص ایران اسلامی، دور بماند.
ما مسلمانان به حکم قرآن باید الگوی غیرمسلمین باشیم. «جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهيداً؛ شما را امتى ميانه [و معتدل و پيراسته از افراط و تفريط] قرار داديم تا بر مردم گواه باشيد و پيامبر هم گواه بر شما باشد.»[1] الگو بودن مسلمین برای دیگران در همه زمینه ها از جمله ورزش، باید در جهت پاکی و درستی و اخلاق باشد (البته اگر الگو بودن در اخلاق، همراه با کسب عناوین ورزشی و غیره، باشد، مسلم است که بهتر است).
و اینک مصادیقی برای الگو بودن در ورزش از نظر فرهنگ اسلامی:
1ـــــ وقتی که یک بازیکن مسلمان موفق به گلزنی می شود و بعد از آن، خدا را شکر کرده و سجده می کند، بدون شک یکی از نمادهای فرهنگ اسلامی به بینندگان معرفی می شود.
2ــــ رفتار بازیکنان مسلمان با یکدیگر و با تیم حریف (مهربان بودن، پرخاش نکردن، و امثال آن).
3ـــــ رفتار تماشاچیان تیم مسلمان باید نشان دهنده فرهنگ مسلمانی باشد. مثلا حجاب اسلامی را رعایت کنند، منظم و مرتب باشد، ظرف نوشیدنی خود را در محیط رها نکنند (نظافت را رعایت کند) و...
و البته موارد دیگری که می توان بر شمرد.
إن شاءالله که مسلمانان از میادین ورزشی، از جمله جام جهانی در جهت معرفی بیشتر فرهنگ اسلام استفاده کنند.

پی نوشت:
1ــــ بقره/143.

Share