استرس محیط کار را با این روش ها کم کنید
یکی از شایع ترین انواع استرس، استرس کاریست. استرس در محیط کار به دلایل گوناگونی مانند فشار کاری ایجاد می شود اما درمان این استرس به روش های بسیار ساده قابل دستیابی است.
در هر ۶۰ دقیقه یک برنامه استراحت تنظیم کنید
روزانه یک هشدار را در گوشی همراه خود تظیم کنید به صورتی که وقتی صدای هشدار آمد از پشت میزتان، کامپیوترتان و گوشیتان بلند شوید. چند نفس عمیق بکشید، قدم بزنید، چشمهایتان را ببندید، آرامش بگیرید، یک عدد از شکلات مورد علاقه تان میل کنید و یا یک چایی دبش نوش جان کنید و سپس به کار خودتان برگردید. این کار به شما کمک می کند تا خستگیتان را از بدن خارج کنید، آرامش پیدا کنید و احساس کنید که حتی در سخت ترین روزهای کاری کنترل اوضاع در دستتان است.
ایمیلتان را اول صبح چک نکنید
چک کردن ایمیل ها در ابتدای روز ممکن است باعث ایجاد استرس شدیدی در شما شود اما اگر پیش از چک کردن ایمیل، کارهای مهم دیگری که دارید را انجام دهید محتوای ایمیل ها آنچنان شما را آزرده نخواهد کرد. به عنوان مثال بر روی مقاله یا گزارشی کار کنید، نکته برداری لازم برای جلسه پیش رو را انجام دهید و لیست کارهایتان را تنظیم کنید و ... در واقع منظورمان این است که پیش از چک کردن ایمیل، کاری در راستای اهداف کارهایتان انجام دهید.
در پایان هر روز چیزهایی را برای شکرگزاری یادداشت کنید
شاید به نظر کار بی ارزش و سبکی باشد، اما اگر کار بی ارزشی بود ۱۱۰۰۰ تحقیق نشان نمی دادند که شکرگزاری و سپاسگزاری برای چیز هایی که دارید چقدر موثر است. برای یک هفته این روش را امتحان کنید و آن را حتی در روز هایی که آنچنان کار ها خوب پیش نرفته است ترک نکنید. به پایان رساندن یک روز با یک یادداشت مثبت به شما کمک می کند تا از زمان استراحتتان بعد از ساعت کاری در منزل و یا هر جای دیگر لذت ببرید و همچنین به شما کمک می کند تا برای روز بعد آماده شوید.
فضای اطراف خود را تغییر دهید
از رنگ های مختلف برای تزئین فضای اطراف خودتان بهره بگیرید. دفترچه یادداشت ها و خودکارهای زیبا همیشه و حتی در دنیای مدرن و دیجیتالی امروز جذابند. همچنین خوب است تصویر کسی یا چیزی که باعث لبخندتان می شود همراهتان داشته باشید. فضای کاریتان را به فضایی تبدیل کنید که به شما انرژی مضاعفی دهد و به طور کلی به بهداشت روانی محل کارتان اهمیت دهید.
روزانه برای همکارانتان کارهای مثبتی انجام دهید
البته که مهربان بودن به طور کلی امر پسندیده ایست اما تحقیقات نشان می دهد زمانی که شما با دیگران مهربان هستید حال خودتان نیز تا حد بسیار زیادی بهتر می شود. به عنوان مثال یک خوراکی که مورد علاقه همکارتان است را به عنوان سورپرایز روی میزش بگذارید یا همکارانتان را برای صرف یک چای دعوت کنید. از تعریف و تمجید از همکارانتان نگذرید.
برای رهایی از استرس در محیط کار زمان را مدیریت کنید
در واقع شاید راهی وجود نداشته باشد که بتوان به تعویق انداختن کارها را به طور کامل متوقف کرد اما راه هایی وجود دارند که بتوان آن را به حداقل رساند (مثلا صرف نکردن زمان بسیار زیاد در شبکه های اجتماعی و گشت و گذار در وبسایت های گوناگون خرید آنلاین و ...). زمان خود را بهینه کنید یعنی هدف گذاری کنید که در زمان هایی که کار نمی کنید، چیزهای جدید یاد بگیرید. مثلا دستور پخت های جدید یاد بگیرید، از وبسایت های جالب بازدید کنید و متن های طولانی تری از مطالب اینترنتی را مانند کتاب، روزنامه و یا مجله بخوانید. چیزهای جدیدی را یاد بگیرید که شما را بیشتر خوشحال می کند و از این حس هدر رفتن زمان خارج شوید. وقتی که احساس می کنید زمانتان در حال هدر رفتن است، استرس در محیط کار شما بیشتر و بیشتر می شود.
در زمان واحد به یک کار بپردازید
زمانی که می خواهید همزمان چند کار را انجام دهید راندمان کاریتان ۲۵ درصد کم خواهد شد و علاوه بر این، انجام چند کار در زمان واحد باعث می شود حس آشفتگی به شما دست دهد. شاید سخت به نظر برسد که به طور کلی آن را ترک کنید اما می توانید به انجام یک کار در یک زمان عادت کنید. اگر احساس می کنید که باید تلفن همراهتان را خاموش کنید و یا دسترسی به اینترنت را قطع کنید این کار را انجام دهید چرا که ارزشش را دارد. در این حالت شما احساس می کنید راندمان و تمرکز بیشتری خواهید داشت که هر کدام از آن ها می تواند بیشتر باعث شادی شما شود.
درست بایستید و بنشینید
وقتی که شما صحیح و صاف می ایستید و یا می نشینید یعنی شانه هایتان به سمت عقب قرار گرفته. در این حالت احساس می کنید انرژی بیشتری دارید در حالیکه خمیده نشستن و یا راه رفتن (مانند قوز کردن پشت کامپیوتر) انرژی شما را می گیرد و شما را مضطرب می کند. اگر می توانید زمانی را برای ایستادن کنار بگذارید. به عنوان مثال وقتی می خواهید چایی یا قهوه نوش جان کنید، باستید و آن را بنوشید.
منبع: ستاره
افزودن دیدگاه جدید