رفتن به محتوای اصلی
روتیتر
ارائه دروس کتاب تفکر و سواد رسانه ای ویژه معلمین؛

دانلود پاورپوینت درس 13 کتاب تفکر و سواد رسانه ای - مخاطب فعال یا منفعل!

تاریخ انتشار:
دانلود پاورپوینت درس 13 کتاب تفکر و سواد رسانه ای - مخاطب فعال یا منفعل!
درس ۱۳: مخاطب فعال یا منفعل!

دانلود پاورپوینت درس 13 کتاب تفکر و سواد رسانه ای - مخاطب فعال یا منفعل!

دانلود پاورپوینت درس 13 کتاب تفکر و سواد رسانه ای : «مخاطب منفعل» از خود اختیاری در مقابل پیامهای رسانه ای نداشته، سهمی در شکل گیری پیام ندارد و آغوش خود را به روی هر پیام و رسانه ای گشوده است و همه پیام در ناخودآگاهش شکل می گیرد. اما «مخاطب فعال» در مقابل پیامهای رسانه ای از خود واکنش نشان می دهد و خودآگاهش را در شکل گیری پیام مشارکت می دهد.

در ادامه بحث مخاطب شناسی، درس سیزدهم کتاب تفکر و سواد رسانه ای به بحث «مخاطب فعال» و «مخاطب منفعل» می پردازد. در واقع در این درس می خواهیم نحوه مواجهه خودمان با رسانه ها را قدری بیشتر مورد دقت قرار دهیم.

سالها قبل در حوالی دهه ۱۹۳۰، صاحبان رسانه فکر می کردند همه مخاطبان در مقابل رسانه ها منفعل هستند و تاثیر رسانه ها بر مخاطبان فوری، سریع و حداکثری است. امری که به نظریه گلوله جادویی معروف شد. اما پس از گذشت زمان نظریات متعددی در مقابل این نظریه قرار گرفت، از جمله نظریه رسانه های گرم و سرد «مارشال مک لوهان» که در دهه ۱۹۶۰، رسانه ها را به دو دسته «رسانه های سرد» و «رسانه های گرم» تقسیم کرد.

درس ۱۳: مخاطب فعال یا منفعل! - دانلود پاورپوینت درس 13 کتاب تفکر و سواد رسانه ای
دانلود پاورپوینت درس 13 کتاب تفکر و سواد رسانه ای

بر اساس نظریه مک لوهان، رسانه های سرد رسانه هایی هستند که مشارکت بیشتری از مخاطب در شکل گیری پیام به سمت خود جلب می کنند و رسانه های گرم رسانه هایی هستند که بخش اعظمی از پیام توسط فرستنده تولید شده و عملا مخاطب در مواجهه با آنها یک مصرف کننده محض است. امری که در مقایسه خودمان در مواجهه با دو رسانه فیلم و کتاب به خوبی می توانیم تفاوت این دو رسانه و رفتار خودمان در مقابل آنها را کشف کنیم.

درس ۱۳: مخاطب فعال یا منفعل!
دانلود پاورپوینت درس 13 کتاب تفکر و سواد رسانه ای

در واقع ما در مواجهه با رسانه های مختلف واکنشهای مختلفی نشان می دهیم، در مواجهه با رسانه های گرمتر (همچون سینما و بازیهای رایانه ای) با صرف تمرکز کمتر و حداقل مشارکت از خود واکنش نشان می دهیم و در مواجهه با برخی رسانه های سردتر (همچون کتاب و روزنامه) تمرکز و مشارکت بیشتری در شکل گیری پیام از خود خرج می کنیم. اینگونه است که ما در مقابل رسانه ها به دو دسته تقسیم می شویم:
۱- مخاطب فعال و ۲- مخاطب منفعل

درس ۱۳: مخاطب فعال یا منفعل!
دانلود پاورپوینت درس 13 کتاب تفکر و سواد رسانه ای

«مخاطب منفعل» از خود اختیاری در مقابل پیامهای رسانه ای نداشته، سهمی در شکل گیری پیام ندارد و آغوش خود را به روی هر پیام و رسانه ای گشوده است و همه پیام در ناخودآگاهش شکل می گیرد. اما «مخاطب فعال» در مقابل پیامهای رسانه ای از خود واکنش نشان می دهد و خودآگاهش را در شکل گیری پیام مشارکت می دهد.
«مخاطب فعال» کسی است که می داند، می خواهد و می تواند که به شکل مناسب و میزان متناسب از رسانه ها بهره برداری کند، در حالی که «مخاطب منفعل» بی برنامه، بی قاعده و بیش از حد، همیشه و همه جا حاضر و ناظر است، او امیر رسانه ها نیست بلکه اسر دست. آنهاست.

درس ۱۳: مخاطب فعال یا منفعل!

برخی از ویژگی هایی که برای مخاطبان فعال شمرده اند عبارت است از:
1. گزینشگری: مخاطب فعال می تواند با برنامه ریزی قبلی و با گزینشگریِ لحظه ای از رسانه ها استفاده کند.
2. نفع گرایی: مخاطب فعال برای رفع نیازها و رسیدن به منافع مشخصش از رسانه استفاده می‌کند
3. انتخاب گری و هدفمندی: مخاطب فعال کسی است که آگاهانه و با انگیزه مشخص محتوای مطلوب خود را از میان رسانه ها انتخاب می کند.
4. درگیری و مشارکت: مخاطب فعال کسی است که می تواند میزان درگیری خود با رسانه ها را مدیریت کند.
5. مقاومت در برابر تاثیر: مخاطب فعال به سادگی از رسانه ها تاثیر نمی پذیرد و در مقابل هر پیامی آغوش خود را باز نمی کند.

درس ۱۳: مخاطب فعال یا منفعل!

با ظهور رسانه های نوین، مخاطبین نوین هم تولید شده اند، مخاطبینی که در بسیاری از مواقع در شبکه های اجتماعی عملا خودشان تولیدکنندگان پیام هستند، اینجاست که برای درک بیشتر مفهوم مخاطب و نحوه مواجهه فعالانه مخاطب با رسانه ها بایست تعاریف خودمان نسبت به مخاطب را به روز رسانی کنیم.

درس ۱۳: مخاطب فعال یا منفعل!
دانلود پاورپوینت درس 13 کتاب تفکر و سواد رسانه ای

برای ارائه این درس می توانید مباحث فوق را در پاورپوینت قرار داده شده در ادامه مشاهده نمایید.

جهت استفاده از پاورپوینتها گزینه Read Only را انتخاب کنید...

موضوع مقالات

دیدگاه‌ها

علی س., 01/30/2018 - 02:49

با سلام
چرا درس ۱۳ پاورپوینت نداره به صورت پی دی اف هست!؟

forum_admin

In reply to by علی

س., 01/30/2018 - 07:44

باسلام
پاورپوینت این درس در آرشیو ما مشکل داشت لذا به نسخه پی دی اف اش جهت استفاده دوستان اکتفاء شده تا فعلا و علی الحساب کار دوستان راه بیافته ... إن شاءالله به محض حل این مشکل در همین پست درج خواهد شد...

محمدی س., 01/30/2018 - 18:06

سلام .ابتدا تشکر میکنم از مطالب کاملتون .میتونم بپرسم حدودا درس 14 رو کی داخل سایت قرار میدید؟

forum_admin

In reply to by محمدی

س., 01/30/2018 - 18:39

علیکم السلام
ضمن تشکر از حسن توجه حضرتعالی،
این درس در سایت بارگذاری شده، منتهی مراحل رسیدگی به جزئیات و انتشار آن مانده که إن شاءالله سعی میشه امشب منتشر بشه...
موفق باشید

hasti س., 02/06/2018 - 21:50

عالی ممنون واقعا دستتون درد نکنه

سلطانیان ی., 02/03/2019 - 21:16

الان پاورپوینت درس 13 آماده نیست؟

حافظ جمعه, 01/24/2020 - 17:34

سلام میشه زودتر پاورپوینت درس 13 رو بزارید.
ممنون

nz_mir س., 02/11/2020 - 13:38

chi bayad bznm
mizne password chiye

یاور

In reply to by nz_mir

س., 02/11/2020 - 18:15

جهت استفاده از پاورپوینتها گزینه Read Only را انتخاب کنید...

صلاحی ی., 01/24/2021 - 18:04

سلام خیلی ممنون از تمامی فایل ها و مطالب خوبتون:)

یوسف پ., 11/30/2023 - 10:36

سلام در فایل اشتباهاتی وجود داره چطور میتونم اصلاحش کنم

یاور

In reply to by یوسف

پ., 11/30/2023 - 11:25

علیکم السلام
ضمن تشکر 
اگه در فایل اشتباهی وجود داره، لطف کنید برای ما بفرستید تا بخش فنی اصلاح کنه و اصلاح شده آن در اختیار عموم کاربران قرار بگیره
ولی اگه میخواهید شخصی سازی کنید، چنین امکانی وجود نداره
موفق باشید

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا