دانلود پاورپوینت درس 10 کتاب تفکر و سواد رسانه ای - بازی گردانان بزرگ

ارائه دروس کتاب تفکر و سواد رسانه ای ویژه معلمین؛
سواد رسانه ای
دانلود پاورپوینت درس 10 کتاب تفکر و سواد رسانه ای - بازی گردانان بزرگ

دانلود پاورپوینت درس 10 کتاب تفکر و سواد رسانه ای - بازی گردانان بزرگ

در این درس با محور قرار دادن اطلاعاتی از افراد پشت پرده رسانه ها و صاحبان و سرمایه داران اصلی رسانه های بزرگ، به دنبال آن هستیم تا مخاطبان را نسبت به ماهیت فرستندگان پیام و اهداف و انگیزه هایشان از تولیدات رسانه ای حساس کنیم.

اصلاحات انجام شده در به روزرسانی این پاورپوینت از قرار زیر است:
۱- به روز رسانی مطالعه موردی صفحات ۷۲ و ۷۳
۲- به روز رسانی جدول ۷۶ کتاب از ۱۰ شرکت پردرآمد سال ۲۰۱۴ به ۲۰۱۶
۳- حذف فیلم راه حل طناب و انتقال آن به درس هجدهم راجع به زندگی دوم
۴- اصلاح برخی نوتها و ریزه کاریهای ویژه معلمین


درس دهم نیز در ادامه درس قبلی،  قرار است به سوالات زیر از سوالات پنجگانه سواد رسانه ای ناظر به فرستنده پیام و هدف آن پاسخ دهد:
- چه کسی پیام را فرستاده است؟
- چرا این پیام فرستاده شده است؟

در این درس با محور قرار دادن اطلاعاتی از افراد پشت پرده رسانه ها و صاحبان و سرمایه داران اصلی رسانه های بزرگ، به دنبال آن هستیم تا مخاطبان را نسبت به ماهیت فرستندگان پیام و اهداف و انگیزه هایشان از تولیدات رسانه ای حساس کنیم.

کمپانی های هالیوودی

به عنوان مثال همه بازیگر نقش اول فیلم هری پاتر را می شناسند ولی اطلاعات چندانی از نویسنده این مجموعه کتب، تهیه کننده مجموعه فیلم و کمپانی سرمایه گذار روی مجموعه آثار هری پاتر ندارند.
همچنین جای این سوال باقیست که چند نفر از مخاطبان شبکه هایی همچون FOX، CNN، BBC، Sky و سایر شبکه های تلویزیونی خارجی مدیران و سیاستگذاران این رسانه ها را می شناسند؟ یا ما نام چند نفر از مدیران شبکه های تلویزیونی خودمان را می دانیم؟

توهم انتخاب جریان آزاد اطلاعات

به عنوان مثال در آمریکا ۹۰ درصد از همه رسانه ها توسط ۶ شرکت بزرگ اداره می شوند. این ۶ شرکت عبارتند از: Comcast، Newscorp، Disney، Viacom، Time Warner و CBS. به عنوان نمونه ۳ برند رسانه ای معروفِ آمریکایی CNN، HBO و Time متعلق به شرکت Time Warner هستند.
در واقع مخاطب این فضای رسانه ای فکر می کند با هزاران انتخاب مختلف و متنوع مواجه است و این خودش هست که از بین این موارد آزادانه به انتخاب می پردازد. در صورتیکه تعداد محدودی سیاستگذار، با ایجاد تعدد برند، انتخابهای افراد را از نقطه شروع شکل می دهند و شما صرفا از میان انتخاب این صاحبان رسانه مجبور به انتخاب هستید. به این می گویند: «توهم انتخاب» و دروغی به نام «جریان آزاد اطلاعات».

دیالوگ ماندگار فیلم نمایش ترومن

در ادامه با ارائه نمونه فیلمهایی که به بیان تسلط رسانه ها بر زندگی بشر امروزی و ماهیت مالکان رسانه ها پرداخته اند تلاش میکنیم توجه دانش آموزان را بیش از پیش نسبت به اهمیت توجه به فرستندگان پیام بالاتر ببریم. دو نمونه از این آثار که فیلمهایشان نیز در ادامه آمده است عبارتند از: فیلم سینمایی «نمایش ترومن» و انیمیشن کوتاه «راه حل طناب».

بزودی إن شاءالله فایلهای اختصاصی و تولیدی خود سایت قرار داده می شود، از شکیبایی شما متشکریم.

Share

دیدگاه‌ها

سلام.واقعا خسته نباشید و خدا قوت به شما بده!پاورپوینت درس10رو کی میذارید؟؟؟؟؟؟خیلی ضروریه.ممنون

علیکم السلام
ضمن تشکر...

متاسفانه برنامه ها و ترافیک کاری آنقدر زیاد شده که امسال نتونستیم اقدام خوبی انجام بدیم.... دعا کنید که موقعیتش فراهم بشه إن شاءالله