تداومِ معنویتِ پیاده روی اربعین، غفران الهی

سید حسین سیدی
اربعین

این روزها شور پیاده روی حسینی در کوی و برزن طنین انداز شده است. پیاده روی اربعین حسینی، ثوابهای زیادی را همچون غفران الهی، نصیب زائران خواهد نمود. بدون شک برای حفظ این ثوابها باید تلاش نمود.
امام صادق(علیه السلام) در باره فضایل زائران حسینی می فرماید: «مَنْ أَتَاهُ مَاشِیاً کتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَا عَنْهُ سَیئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً فَإِذَا أَتَاهُ وَکلَ اللَّهُ بِهِ مَلَکینِ یکتُبَانِ مَا خَرَجَ مِنْ فِیهِ مِنْ خَیرٍ وَ لَا یکتُبَانِ مَا یخْرُجُ مِنْ فِیهِ مِنْ سَیئٍ وَ لَا غَیرِ ذَلِک فَإِذَا انْصَرَفَ وَدَّعُوهُ وَ قَالُوا یا وَلِی اللَّهِ مَغْفُورٌ لَک أَنْتَ مِنْ حِزْبِ اللَّهِ وَ حِزْبِ رَسُولِهِ وَ حِزْبِ أَهْلِ بَیت رَسُولِهِ وَ اللَّهِ لَا تَرَی النَّارَ بِعَینِک أَبَداً وَ لَا تَرَاک وَ لَا تَطْعَمُک أَبَدا؛ کسی که به زیارت ایشان برود، خداوند به ازای هر قدمی، حسنه‌ ای برایش می‌ نویسد و از او گناهی را پاک می‌کند و یک درجه ارتقای رتبه پیدا می‌کند. پس وقتی به مرقد حسین (علیه السلام) رسید، خداوند دو فرشته را بر او مأمور می‌ کند تا هرچه از خیر و خوبی و صلاح از دهانش خارج می‌ شود، برایش بنویسند و اگر چیزی خواست که به صلاحش نبود، برایش ثبت نکنند و هنگامی‌ که از زیارت باز می‌ گردد، با او وداع کرده و می‌گویند: ای دوست خدا! بخشیده شدی؛ تو از حزب خدا و حزب پیامبرش و حزب اهل‌ بیتش هستی. به خدا سوگند هرگز به چشم خودت آتش را نخواهی دید و آتش نیز تو را نمی‌بیند و نمی ‌سوزاند.»[1]
پیام حدیث فوق این است که آتش جهنم بر زائر سیدالشهداء(علیه السلام) حرام است؛ زیرا که او با این زیارت، بخشیده شده و ارتقاء درجه می یابد تا در نهایت به بهشت الهی درآید.
قرآن کریم در مورد کسانی که غفران الهی شامل حالشان خواهد شد، می فرماید: «إِلاَّ الَّذينَ صَبَرُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ كَبيرٌ؛ مگر كسانى كه [در خوشى‏ ها و مشکلات] شكيبايى ورزيدند و كارهاى شايسته انجام دادند، اينانند كه براى آنان آمرزش و پاداشى بزرگ است.»[2] این آیه، کسانی را اهل غفران الهی می داند که اهل اعمال صالح باشند. یکی از بزرگترین اعمال صالح، نماز است که پیروان سالار شهیدان، باید توجه شایسته و بایسته ای به برپایی آن داشته باشند. عمل صالحی که سالار شهیدان به خاطر اهمیت به آن، شب تاسوعا را از آن لشکر ملعون مهلت گرفت، و در بحبوحه ظهر عاشورا نیز از آن غافل نشد.
بنابراین باید زائران و شیعیان سالار شهیدان برای حفظ و ارتقاء رتبه معنوی، اعمال صالحی مثل نماز را در سرلوحه کار خود قرار دهند تا در دنیای آخرت، مغفرت و آمرزش الهی شامل حالشان شود.

پی نوشت ها:
1ـــ بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۲۴.
2ــ آیه 11 هود

Share