رفتن به محتوای اصلی

عوامل قداست و جاودانگی قیام عاشورا

تاریخ انتشار:
امام حسین علیه السلام

بی تردید یکى از ویژگى های مهم قیام امام حسین(علیه السلام) در خدا محورى، معنویت و اخلاص ظهور یافته است. امام براى خدا و بر اساس انجام تکلیف الهى قیام نمود و به صراحت و با کمال اخلاص به خدا عرض نمود: «الهی رضا برضائک و تسلیماً لأمرک لامعبود سواک؛ خدایا راضیم به رضایت . تسلیم فرمان توام و هیچ معبودی جز تو نیست»

عواملی که باعث قداست قیام عاشورا و جاودانگی آن پس از قرن ها شد، چیست؟

نهضت ها در برخى از عوامل مشترک بوده و در برخى اصول و عوامل تفاوت دارند.
قیام امام حسین(علیه السلام) به رغم این که یک حادثه تاریخى است، اما از برخى مؤلفه ها و ویژگى ها برخوردار است که آن را از سایر نهضت ها متمایز کرده و آن را جاودانه و مقدس گردانیده است.
مهم ترین آن عناصر و مؤلفه ها را در موارد ذیل می توان جستجو کرد:
1 - خدا محورى و اخلاص:
انجام فعالیت ها بر اساس اخلاص و جلب رضایت خدا مهم ترین عامل قداست و بقا است. پیوند عمل با مقدس ترین و جاودانه ترین حقیقت که حقیقت وجود الهی است، عمل را ماندگار و جاودانه می سازد. خدا فرمود:«ما عندکم ینفد و ما عند الله باق؛(1) آنچه نزد شما است از بین می رود و آنچه نزد خدا است، باقی می ماند.» امام حسین حرکت و قیام خود را برای خدا و رضای او به انجام رسانید و با خداوند پیوند برقرار کرد؛ پس او و قیام و حماسه اش، مقدس و جاودان است .
هنگامی که عمل رنگ خدایی یافت، جاودانه ترین رنگها را خواهد داشت و از بین رفتنی نیست.
بی تردید یکى از ویژگى های مهم قیام امام حسین(علیه السلام) در خدا محورى، معنویت و اخلاص ظهور یافته است. امام براى خدا و بر اساس انجام تکلیف الهى قیام نمود و به صراحت و با کمال اخلاص به خدا عرض نمود: «الهی رضا برضائک و تسلیماً لأمرک لامعبود سواک؛(2) خدایا راضیم به رضایت . تسلیم فرمان توام و هیچ معبودی جز تو نیست». امام در وصیتنامه سیاسى - الهى و خطبه های خویش شائبه هر گونه قدرت گرایى و دنیا پرستى را نفى نمود.(3) در آخرین لحظات زندگى، به خدا عرض کرد:
«مالی سواک ولا معبود غیرک یا غیاث من لاغیاث له ...؛ خدایا! جز تو کسی را ندارم و غیر تو معبودی نیست، تو یاور کسانی هستی که یاری ندارند».(4)
2 - آزادى خواهى و عزتمندى:
آزادگی زیباترین واژه اى است که همگان، حتى ستمگران آن را دوست دارند. عزتمندى ریشه در آزادى خواهى دارد. یکى از علل مهم حرمت و قداست قیام امام، آزادى خواهى است. همه جهانیان آزادى را دوست داشته و آن را ارمغانى بزرگ مى دانند که طلایه دار و پرچمدار آن امام حسین(علیه السلام) رهبر آزادگان است که به منظور ستم ستیزى و حاکمیت حق و عدالت قیام نمود. از این رو محبوب جهانیان بوده و انقلاب او مقدس ترین انقلاب ها است. امام در یک جنگ نابرابر اثبات نمود که مرگ در راه خدا و رهایی از بندگی ستمگران، افتخار است(5) و مرگ عزتمند بهتر از زندگى ننگین است.
الموت اولى من رکوب العار و العار اولى من دخول النار(6)
3 - پاسدارى از دین تا ایثار جان:
دین وارزش هاى آن میان مسلمانان جایگاه بس مهم دارد؛ از این رو هر فعالیتى به منظور حفظ دین و ارزش هاى آن صورت گیرد، مقدس ترین عمل بوده و همیشه قداست خواهد داشت. بى تردید یکى از اهداف قیام امام حسین(علیه السلام) حفظ دین و سنت پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) است.(7) دین ستیزى امویان و دیگر حاکمان جابر به اوج خود رسیده بود، تا آن جا که یزید شعار کفر سر مى داد(8) و به اعمال خلاف دین عمل می کرد. دین در معرض تحریف و نابودی قرار می گرفته، مسلمانان از معارف دین فاصله گرفته بودند. در چنین فضایى امام حسین(علیه السلام) مرگ در راه دین را زینت خواند.(9) جاودانگی او در آن است که در این راه و هدف مقدس، گرانبها ترین دارایی خود(جان ) را نثار کرد و از جان فرزندان عزیز و برادر و... نیز مایه گذاشت و به اسارت اهل بیت که بسیار سخت بود رضایت داد.
4- بصیرت و روشن بینی:
یکی از ویژگی های فکری و عملی در نهضت عاشورا بصیرت و بینش امام(علیه السلام) و یارانش بود. این موضوع راه و عمل آنان را بسیار بزرگ و برجسته و جاودانه نمود. آنان به خوبی می دانستند که در یک جنگ نابرابر شرکت کردند و هیچ احتمال پیروزی ظاهری در آن نمی رفت؛ از این رو یاران امام با رشد فرهنگی و با شناخت عمیق از امام و حجت خدا، نیز شناخت دشمنان دین و معرفت به حق و باطل به امام حسین(علیه السلام) پیوستند. جهاد و قیام آنان مکتبی و عقیدتی بود و بر اساس انجام تکلیف الهی به دور از هر گونه تعصبات قومی و جاهلی صورت گرفت. در حالی که عموم مسلمانان در غفلت و بی   خبری بودند، حتی کسانی که سال ها در کنار علی جنگیده بودند، امروز در صف دشمن بودند! انقلاب حسین و یارانش همانند انفجار نور در تاریکی بود و چنین نوری هم مقدس است و هم جاودانه. امام سجاد(علیه السلام) یکی از ویژگی های عموی خود حضرت عباس(علیه السلام) را بصیرت و آگاهی او معرفی می کند: «کان عمّنا العباس بن علیّ نافذ البصیره صلب الایمان».(10)
نافع بن هلال شب عاشوار پس از سخنان امام حسین(علیه السلام) برخاست و ضمن اعلام وفاداری گفت: «فانّا علی نیّاتنا و بصائرنا؛(11) همان انگیزه ها و بصیرت ها را داریم و از دست نداده ایم».

---------------------
پی نوشت ها:
1. نحل(16) آیه 96.
2. مجموعه آثار، ج17، ص 357.
3- حیاة الامام الحسین، ج 2، ص 264.
4 – مقرم، مقتل الحسین، ص 283.
5 – بحارالانوار،ج 44، ص192.
6- مناقب ابن شهر آشوب مازندرانی، ج 4، ص 68؛ مجلسی، بحار الانوار، ج 44، ص 192؛ مقتل الحسین مقرم، ص 284.
7– مقتل خوارزمی، ج 1، ص273.
8 - مقتل الحسین مقرم، ص 357؛ مقاتل الطالبیین ابو الفرج اصفهانی، ص 80؛ تذکرة الخواص، ابن جوزی،ص 261.
9 – لهوف سید بن طاووس، ص 90.
10- اعیان الشیعه، ج 7، ص 430.
11- جواد محدثی، فرهنگ عاشورا، ص 205، به نقل از عنصر شجاعت، ج 1، ص 316.

موضوع مقالات

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا