عملیات کوچک شهید مدنی در غرب سوسنگرد توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (1360 ش)

27 شهریور
شهید احمد جعفرنژاد,عملیات کوچک شهید مدنی,گنجینه تصاویر ضیاءالصالحین

عملیات  شهید مدنی  در تاریخ بیست  و هفتم  شهریورماه  ۱۳۶۰ هجری شمسی به منظور انهدام  توان  رزمی  دشمن  در منطقه  عمومی  سوسنگرد، به صورت  محدود صورت  گرفت. علی رغم مخالفت لشگر ۱۶ زرهی با این درخواست، قرارگاه مقدم دستور اکید و لازم الاجرایی مبنی بر اجرای عملیات در سریع ترین زمان ممکن صادر کرد. لذا عملیات شهید مدنی در دو مرحله و طی سه روز طراحی و درنهایت اجرا گردید. فرمانده لشگر ۱۶ زرهی، دلیل مخالفت خود را کمبود شدید مهمات و نبود آتش توپخانه بیان کرده  بود. هدف از این عملیات، تحقق کامل اهداف از پیش تعیین  شده "عملیات طراح" بوده است که محقق نشده بود؛ به دلیل آن که پیشروی عناصر لشگر زرهی ارتش در عملیات طراح ناقص بوده و این نقصان باعث شده بود که قسمتی از جناح جنوبی لشگر ۹۲ زرهی ایران زیر آتش دیده بانی عراق قرار بگیرد و قدرت هرگونه تحرک از این نیرو گرفته شود و هر روزه تلفات سنگینی به نفرات و تجهیزات تیپ ۳ این لشگر وارد گردد. در همین راستا، فرمانده لشگر ۹۲ از قرارگاه مقدم - که مرکز فرماندهی عملیات های ارتش در جبهه جنوبی بود - درخواست کرد تا دستوری به لشگر ۱۶ زرهی نیروی زمینی ابلاغ شود و آن لشگر در کرانه جنوبی کرخه تا پل سابله پیشروی و با از بین بردن مواضع عراق، جناح جنوبی لشگر ۹۲ را از دید و تیر مستقیم ارتش عراق دور نگه دارد. این عملیات، آخرین اقدام محوری ایران در سال اول جنگ به شمار می رفت که طی این  یورش  کوتاه مدت، نیروهای  سپاه  و ارتش  توانستند با یاری  یکدیگر، ضمن ۲ کیلومتر پیشروی  و جلو بردن  مواضع  خودی، ۵۰ دستگاه  تانک  دشمن  را منهدم  و ۱۶۹۰ تن  از افراد دشمن بعثی  را کشته، زخمی  و یا اسیر نمایند.

Share

دیدگاه‌ها

در عجبم . کامل نیست . چه دست های در جنگ بود ؟؟؟،!!!تا سهم گیری نماید . تا این لحظه خواب بودم من از نیر وهای شنا سای این عملیات بودم از تیپ 55هوابر د . شهید صیا د شیراری توسط بنی صدر اخراج شده بود میگفتند . با شهید باقری .وچند نفر دیگر بهترین شناسای تا عقبه دشمن از رود خانه کرخ . انجام و حتی برای عمیق نمودن کانال شناسای از نیروهای پشتبانی استفاده می شد . شب عملیات کلا هدف زدن قلب دشمن . استعداد دو گروهان ادغامی از تیپ هوابرد شیراز و سپاه انجام . و کمتر از نیم ساعت
یک تیپ دشمن منهدم کشته واسیر شدند
وپس مدتها ترس و وحشت در دل نیروهای عراقی و شکست پذیری انها اغاز شد . که خود موجب عملیان ثامن الاءمه ازادی ابادن . و سریعا عملیات دهلاویه و ازادی شهر دهلاویه ارتفاعات الله اکبر . شط عباس یک و دو رودخانه سابله . و مهمترین سرپل جهت عملیاتهای طریق اقدس و فتح مبین و ازادی خرمشهر شد .
کمترین تلفات صفر .