دانلود پاورپوینت درس 12 کتاب تفکر و سواد رسانه ای - مخاطب خاص
از این درس وارد فصل چهارم کتاب تفکر و سواد رسانه ای با عنوان «مخاطب شناسی» می شویم. اگر خالق پیام به مخاطب به عنوان مهمترین عنصر فرآیند ارتباطات توجه نداشته باشد، یک پیام ناقص شکل می گیرد که نمی تواند مخاطب چشمگیری برای خود دست و پا کند. برای فهم پیچیدگی های مخاطب بایست به ویژگی های او توجه نمود، ویژگیهایی همچون سن، اقلیم، تحصیلات، علایق، باورها و... . هر پیام می تواند با خواسته فرستنده پیام، مخاطبی اصلی و مخاطبهایی فرعی داشته باشد.
از درس دوازدهم وارد فصل چهارم کتاب تفکر و سواد رسانه ای می شویم. فصلی با عنوان «مخاطب شناسی» که به این پرسش محوری از پرسشهای پنجگانه سواد رسانه ای می پردازد که: چطور افراد مختلف یک پیام را متفاوت دریافت می کنند؟
در این درس، در ابتدا به این بحث می پردازیم که اگر خالق پیام به مخاطب به عنوان مهمترین عنصر فرآیند ارتباطات توجه نداشته باشد، یک پیام ناقص شکل می گیرد که نمی تواند مخاطب چشمگیری برای خود دست و پا کند.
برای فهم پیچیدگی های مخاطب بایست به ویژگی های او توجه نمود، ویژگیهایی همچون سن، اقلیم، تحصیلات، علایق، باورها و… . هر پیام می تواند با خواسته فرستنده پیام، مخاطبی اصلی و مخاطبهایی فرعی داشته باشد. محاطب اصلی کسی است که فرستنده پیام، روی آن تمرکز کرده و پیامش را برای آن تولید می کند. در واقع زمانی فرستنده بیشترین رضایت را نسبت به تولید خود خواهد داشت که پیام به دست مخاطب اصلی برسد و تاثیرگذاری مناسب را روی او بگذارد. از سوی دیگر مخاطب اصلی قابل پیش بینی است و می شود برای او برنامه ریزی کرد و اساسا تولیدکننده ها برای موفقیت تولیداتشان بایست تخمین دقیقی از علایق و سلایق این دسته از مخاطبینِ اثر خود داشته باشند.
از سوی دیگر هر پیام در عینِ داشتن مخاطب اصلی، تعدادی هم مخاطبین پیش بینی نشده دارد. به عنوان مثال وقتی یک انیمیشن از شبکه پویا پخش می شود، احتمالا مادران کودکان را هم درگیر خواهد کرد. یا خبر دیدار اوباما از کوبا در عین حال که برای انقلابیون کوبا (به عنوان مخاطبان اصلی پیام) خبری ناگوار است ممکن است برای بسیاری از دولتها و ملتهای دیگر جهان هم که با امریکا خصومت دارند خبری ناگوار باشد. این ملتها در واقع مخاطبان فرعی این خبر محسوب می شوند. یک تولیدکننده موفق کسی است که در عین برنامه ریزی برای مخاطبین اصلی پیام خود، روی مخاطبینی که به صورت گذری یا فرعی با این پیام مواجه می شوند هم برنامه ریزی لازم را انجام داده باشد.
در واقع هر مخاطب چیزی را می بیند که می خواهد، جهان را از زاویه خود می بیند و با جهان ذهنی خودش پیامهای رسانه ای را تفسیر می کند. در همین راستا یکی از معروفترین نظریه های ارتباطات در رابطه با مخاطب نظریه «استفاده و رضامندی» است. این نظریه ضمن فعال انگاشتن مخاطب، بر نیازها و انگیزه های وی در استفاده از رسانه ها تأکید می کند و بر آن است که ارزش ها، علایق و نقش اجتماعی مخاطبان مهم است و مردم براساس این عوامل آن چه را می خواهند ببینند و بشنوند، انتخاب می کنند. پرسش اساسی نظریه ی استفاده و رضامندی این است که چرا مردم از رسانه ها استفاده می کنند و آن ها را برای چه منظوری به کار می گیرند؟ پاسخی که به اجمال داده می شود این است که مردم برای کسب راهنمایی، آرامش، سازگاری، اطلاعات و شکل گیری هویت شخصی، از رسانه ها استفاده می کنند (مک کوایل، ۱۳۸۵: ۱۰۴). در واقع مخاطبان بر اساس نیازها و انگیزه هایشان یک پیام رسانه ای را انتخاب می کنند.
باید توجه داشته باشیم که وقتی یک رسانه برای ما «محبوب» می شود یعنی ما به «مخاطب خاص» آن رسانه تبدیل شده ایم. این یعنی با وجود تمام نیازها، انگیزه ها، علایق، سلایق و پیچیدگی های ما به عنوان مخاطب؛ کسی وقت گذاشته، روی ما هدفگیری کرده و توانسته به هدف بزند… پس در مواجهه با رسانه ها بایست حواسمان باشد که اگر پیامی ما را جذب کرده است یعنی کسی ما را با دقت هدف گرفته است.
در ادامه می توانید از پاورپوینت آماده شده برای درس ۱۲ کتاب تفکر و سواد رسانه ای و فیلمهای این درس استفاده کنید. در این بین ۳ فیلم اول، ۳ فیلم پیشنهادی برای ارائه این درس هستند و ۳ فیلم انتهایی، فیلمهایی هستند که در متن کتاب درسی به آنها اشاره شده است.
جهت استفاده از پاورپوینت روی گزینه Read only کلیک کنید.
دانلود فایل | اندازه |
---|---|
دانلود پاورپوینت درس 12 کتاب تفکر و سواد رسانه ای | 23.93 مگابایت |
دانلود پاورپوینت درس 12 کتاب تفکر و سواد رسانه ای (ارسالی یکی از دانش آموزان) | 3.58 مگابایت |
فیلم ۱- انیمیشن Om Nom | 4.59 مگابایت |
فیلم ۲- آموزش فیزیک | 2.73 مگابایت |
فیلم ۳- شناسایی مخاطب | 4.53 مگابایت |
فیلمهای کتاب – ۱۰ گل برتر (فوتبالی)/ صفحه 88 | 21.62 مگابایت |
فیلمهای کتاب – تفاوت مخاطبان/ صفحه 88 | 19.02 مگابایت |
فیلمهای کتاب – ۱۰ کمپین تبلیغاتی برتر/ صفحه 90 | 14.3 مگابایت |
دیدگاهها
سلام بی زحمت درس ۱۳ رو هم بذارید
علیکم السلام
بزودی إن شاءالله...
سلام
اگر می شود درس ۱۷ را هم بگذارید. ممنون
من همین الآن به پاورپوینت درس 13 نیاز دارم. نمی ذاریدش؟
منتشر شد...
پاورپوینت کتاب تفکر و سواد رسانه ای | درس ۱۳: مخاطب فعال یا منفعل!
سلام
بی زحمت فیلم درس 16رابگذارید
سلام.چرا فقط فیلم ها هستن؟پاور پوینت حذف شده؟
باسلام خدمت همه کاربران عزیز
با توجه به اینکه سایت تولید کننده پاورپوینتها بعد از یکسال تصمیم گرفته آنها را به فروش بزاره و متاسفانه با انواع اهانت ها و بداخلاقی ها، مطالب رایگان ارائه شده را از ما خواست تا حذف کنیم لذا با دستور مدیریت سایت پاورهای آنها را از سایت حذف کردیم:
(پاورپوینتهای قبلی مال ما نبودند و آنها پولی کرده بودند ما حذف کردیم...)
إن شاءالله به محض تولید توسط بچه های واحد سواد رسانه ای خودمون، بصورت رایگان در اختیار هموطنان عزیز قرار خواهند گرفت...
موفق باشید
عالی بود
من همین الان به پاورپوینت درس6 تفکر و سواد رسانه ای دهم نیاز دارم میشه بذارین
طور خدا پاور پنت در 12را در سایتتان قرار دهید
برای دریافت فایل می تونید در تلگرام پیام بدین..
@Ziaossalehinadmin
110
دقیقا لینک دانلود پاورپوینت کجا قرار داره؟
دقیقا دو پیام قبل تر را ببینید متوجه میشید و همچنین داخل متن و توضیحات نوشته شده که فایلهای قدیمی حذف شده اند و فایهای جدید هنوز بارگزاری نشده اند و لذا هر بخواد در تلگرام پیام میده و براش ارسال میشه..
پاور پوینت درس 12 رو بذارید لطفا.
سلام من نمیتونم پیداش کنم آخه
علیکم السلام
برای دریافت فایل می تونید در تلگرام پیام بدین..
@Ziaossalehinadmin
خیلییی عآلییییی بود . سپاس
این پاورپوینت
رمزش چیه
رمز نیاز نداره، روی گزینه «خواندن» بزنید اجرا بشه... رمز برای ویرایشه
سلام اگر بخوهیم ویرایش بدهیم لطفا رمز رو بگید
چرا تمام نوشته ها بر عکس نوشته شده است ؟؟؟؟
سلام
خیلی ممنون از پاورپوینت های خوب شما
اگر می شود لطفا اهنگ محسن نامجو را هم بگذارید تا پاورپوینت را بتوانم کامل ارائه دهم ممنون میشم همین الان بزارین
تشکر
علیکم السلام
فکر کنم ضمیمه فایله