پیشگفتار (برای اوّلین چاپ این اثر)

پیشگفتار (برای اوّلین چاپ این اثر)

اشاره

از سوی «انجمن محبّان فاطمه- مشهد»
بسم‌اللَّه الرّحمن الرّحیم

حمد و ستایش ذات مقدّسی را سزاست که صفات جلال و جمالش را حدّی نباشد. نه انکارش می‌توان نمود و نه توصیفش می‌توان کرد. فقط او بی همتاست و کفوی برایش نیست، و برای هر پدیده‌ای جفتی آفریده است.
شکر و سپاس بر او زیبنده است که نعمتهایش از مرز شمارش بیرون و به عصیان بندگان، رحمتش را دریغ نمی‌نماید.
سلام و صلوات بر سیّد مرسلین حضرت خاتم النّبیّین صلی الله علیه و آله که بشر را از ضلالت کفر رهائی بخشیده و زنجیر اسارت تعصّبهای کور و کر کننده را از دست و پایش برداشته و او را به منزل سعادت و کمال رهنمون گشت.
درود و تحیّات بی حد بر سیّد اولیا و امام المتّقین امیرالمؤمنین علیّ بن ابی‌طالب علیه السلام و بر سیدةالنّساء همسر والامقام و ارجمندش حضرت فاطمه زهراء علیها السلام و فرزندان معصومش خاصّه حضرت بقیّةاللَّه حجّة بن الحسن العسکری علیهم السلام که با تلاش و صبر و قیام و قعودشان مشعل دین را برای همیشه پر فروغ نگهداشته و پویندگان حقیقت را از چشمه آب حیات سیراب ساختند.
ظلمت ظلمها و حق کشیها، افق عالم را تاریک و جهان را به ظلمتکده‌ای تبدیل کرده بود و آرامش و آسایش از زندگی انسانها بکلّی رخت بربسته بود و شاید در هیچ کجای زمین عدل و انصاف حاکم نبود. شعار مردم، بی عدالتی؛ و افتخار و سرافرازی، در تعدّی‌ها و تجاوزها خلاصه می‌شد و آن‌که بیشترین بار مظلومیّت را در این میان به‌دوش می‌کشید «زن» بود؛ نه تنها در شبه‌جزیره عربستان که در تمام جهان از حقوقش محروم و بلکه گویا انسان به‌حساب نمی‌آمد. البتّه عرب گوی سبقت را در این سیر قهقرائی از دیگر ملل ربوده و به آنجا سقوط کرده بودند که اگر شترانشان برّه ماده می‌زائیدند شادمان شده ولکن همسرانشان اگر دختر می‌آوردند چنان ابرو درهم کشیده و غضب نموده و با صورتی سیاه و سر در گریبان از شدّت شرمندگی از میان قوم و قبیله خود می‌گریختند و مخفی می‌گشتند (یَتَواری مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَبِهِ) مثل کسی‌که جنایتی بزرگ و عملی شنیع مرتکب شده وعاقبت هم این فرزند بی‌گناه را از دامان مادر دردمند و افسرده ربوده و با کمال قساوت زنده به‌گور می‌کردند و سپس مانند کسی که فتحی بزرگ نموده به محیط تاریک زندگی برمی‌گشتند.
خدا می‌داند که چقدر دختران زنده زیر خاک دفن شدند! به اجمال می‌دانیم پدرانی یافت می‌شدند که به اقرار خود تا هفت دختر خود را به این سرنوشت شوم گرفتار ساخته و بر این باور مباهات می‌کردند.
در یک چنین روزگار تیره که زندگی در آن تلخ‌تر از زهر بود، خداوند متعال بر بشر منّت گذارده و حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله را مبعوث به‌رسالت کرد. یکی از اهداف آن سیّد و سرور بشر، جلوگیری از این ظلم بزرگ و احیاءِ ارزش زن بود. او با شعار ملکوتی «لا تَقْتُلُوا اوْلادَکُمْ» به میدان مبارزه با این سنّت غلط آمد و چندان مجاهده نمود تا این خوی زشت را از ضمیر آنان دور ساخت. و دانستند که دختر هم از فرزندان ایشان می‌باشد.
حضرتش دارای سه پسر شد که هر سه از دنیا رفتند. و تنها دخترش «حضرت فاطمه زهرا علیها السلام» باقی ماند. در تربیت و پرورش او کوشید و زهرای مرضیّه علیها السلام در دامن پدر به مقامی رسید که او را «انسیّه حوراء» بلکه «سیّدة النّساء» و عاقبت «امّ ابیها» صدا می‌زد.
خواست به جهانیان اعلام نماید که این بانوی با عظمت با آن‌که یک زن است ولی در تمامی روی زمین همتراز و همراز و همسری برای او جز علیّ بن ابی‌طالب «صلوات‌اللَّه علیه» پیدا نشود که اگر او نبود هیچ مردی قابلیّت نداشت که در کنار فاطمه علیها السلام قرار بگیرد.
باری اگر زنان بخواهند جایگاه ویژه خود را بیابند و ملعبه دست هوسرانان شهوت‌پرست و بازیچه دنیاپرستان کثیف قرار نگیرند، باید زندگی سراسرافتخار حضرت صدّیقه کبری علیها السلام را الگوی خود قرار دهند- که راه سعادت همین است و بس.
و لهذا انجمن محبّان فاطمه علیها السلام- که به توفیق الهی در طیّ سالهای گذشته توانسته است شب میلاد فرخنده حضرتش را با انعقاد محفلی با شکوه گرامی بدارد- سعی وافر و عزمی راسخ داشته که همه ساله دسته گلی از بوستان فضائل و مناقب آن حضرت به‌صورت یک اثر فرهنگی تقدیم میهمانان عزیز خود بدارد بدان امید که شاید با آشنائی گوشه‌هائی از زندگی آموزنده حضرتش، پویندگان راه سعادت ره نجات را یافته، و با پیروی از فرمایشات و اعمال آن بانوی بزرگ دو عالم و با شخصیّت‌ترین زنان جهان، دردهای جامعه درمان، و زندگی به بهشتی برین مبدّل گردد.
«آمین یا ربّ العالمین»
بار سنگین این آثار ذیقیمت و ارزنده را حضرت آیةاللَّه مکارم که خداوند جزائی عظیم به ایشان عنایت فرماید و قلم شیوای ایشان را همیشه در خدمت اسلام و مسلمین و نشر آثار حیاتبخش مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام باقی دارد، به‌دوش می‌کشیده‌اند،امسال هم استدعای ما را پذیرفته و بحثی شیرین و خواندنی را درباره مراسم حیاتی ازدواج و همسری در خانواده نمونه برای ما مرقوم فرموده‌اند و خدای را سپاسگذاریم که توفیق انتشارش را هم به ما عنایت فرموده، باشد که با مطالعه و عمل به آن بخشی از گره‌های کور موجود در مسأله ازدواج باز شده و این مشکل که بر سر راه بسیاری از خانواده‌ها، پدران و مادران، و جوانان به‌صورت معمّائی حل نشدنی جلوه نموده، حل گردد. «انّه ولیّ التّوفیق و حسبنا اللَّه و نعم الوکیل»
انجمن محبّان فاطمه- مشهد تاریخ: 10/ 9/ 68

 

آنچه در این کتاب می‌خوانید

از مشکلات طاقتفرسائی که جامعه امروز ما با آن روبه‌رو است، مسئله تشکیل خانواده و ازدواج جوانان است که روزبه روز به‌صورت پیچیده‌تر و پر دردسرتری درمی آید.
در حالی که راه حلّ این مشکل بزرگ در اسلام به روشنی ارائه شده است، و ما به منزله کسانی هستیم که در کنار سرچشمه زلال، تشنه و از تشنگی رنج می‌بریم.
آنچه در این کتاب می‌خوانید، اشاره‌هائی به انواع مشکلات این مسأله و سپس شرح گوشه‌های جالب و ظریف و آموزنده‌ای از زندگی پرافتخار علی علیه السلام و بانوی اسلام فاطمه زهرا علیها السلام به عنوان رهنمونی برای حلّ آنها است.
به این ترتیب هم به «دردها» اشاره شده، هم به «طرق درمان».

 

 

Share