صفحه یادداشت علی معصومی

آموزه های تربیت کودک در اشعار سعدی/بخش دوم

۸. پرهیز از موقعیت های تهمت زا: حضرت علی (ع) فرموده اند: «اتقو مواضع التُّهَم» از قرار گرفتن در جاهايی كه متهم شويد، بپرهيزيد. (بحارالانوار، ج۳۳: ص۵۱۰). سعدی نیز به همین نکته در گلستان اشاره کرده است: «هر که با بدان نشیند اگر نیز طبیعت ایشان در او اثر نکند، به فعل ایشان متهم گردد تا اگر به خراباتی رود به نماز کردن منسوب شود به خمرخوردن.»

رقم بر خود به نادانی کشیدی / که نادان را به صحبت برگزیدی

طلب کردم ز دانایان یکی پند / مرا گفتند: با نادان مپیوند

تصویر کوچک(اجباری): 
سعدی
Share

آموزه های تربیت کودک در اشعار سعدی/بخش اول

سعدی، حکیمی فرزانه، عارفی وارسته، نویسنده ای مردمی و شاعری در حد اعلای فصاحت و بلاغت است که آثار وی چه منظوم و چه منثور، دربرگیرندۀ اندیشه های والای تربیتی این اندیشمند توانا و عارف روشن ضمیر و معلم اخلاق است. آشنایی سعدی با فرهنگ و معارف اسلامی، جلوه ای خاص به آثار گران سنگ وی بخشیده است. او در جایگاه فیلسوفی ارزشمند، به بررسی اخلاق و نقش آن در مناسبات انسانی و اجتماعی می پردازد. دراین باره او حتی از بیان دیدگاه های تربیتی برای کودکان نیز غافل نشده است.

تصویر کوچک(اجباری): 
سعدی
Share