امام حسن مجتبی (علیه السلام)
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین...
اللهم کن لولیک الحجه ابن الحسن...
ولادت امام مجتبی (علیه السلام) قدری مغفول واقع می شود زیرا ظهر روز نیمه رمضان که مردم روزه اند از پذیرایی معذور. شب و شام ولادت نیز بسیاری دیگر به مسجد نمی آیند و مشغول سریال های سیما می شوند و آنان که می روند بدلیل کوتاهی شبها و افطاری مفصل دیگر حالی برایشان نمی ماند.
شهادت آن حضرت هم چون محفوف در بین دو شهادت و رحلت دیگر است از هر سه مراسم یکی برای امام مجتبی (علیه السلام) اختصاص پیدا می کند .
لذا بر ما مبلغین است که ان شاء الله هرگونه در توانمان باشد برای این ریحانه زهرا (سلام الله علیها) عرض ادب و ارادت کنیم .
روایت ولادت را همگی شنیده ایم اما برای استخدام درس های بسیار از آن مروری می کنیم:
ولادت امام مجتبی (علیه السلام) همراه با درس های زندگی برای مسلمانان است. وقتی امام مجتبی (علیه السلام) متولد شد:
1- قنداقه او را محضر رسول اکرم آوردند.
2- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) دستور فرمودند قنداقه او را از رنگ زرد به رنگ سفید تغییر دهند.
3- حضرت اذان و اقامه در گوش های فرزندش امام مجتبی (علیه السلام) فرمودند.
4- رسول اکرم برای امام مجتبی (علیه السلام) از جانب خدا دستور گرفت و نام گذاری کردند.
5- برای فرزندش عقیقه فرمود و بین فقرا تقسیم کردند.
6- پس از چندی به وزن موهای سر فرزندش حسن طلا یا نقره صدقه بین فقرا تقسیم کردند.
اما درسهایی از حدیث ولادت امام حسن مجتبی (علیه السلام):
1- مسلمانان در مدینه مرسوم کرده بودند که هر کس صاحب فرزند می شد قنداقه او را محضر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می آوردند. ما کان یولد لاحد مولود الا اتی به النبی... فدعا له ...
حضرت اذان و اقامه در گوش راست و چپ نوزاد می فرمودند و برای او دعا می کردند.
فقط یک قنداقه را رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نپذیرفت آنهم قنداقه مروان حکم بود که فرمود دور کنید آنرا چلپاسه پسر چلپاسه را ، میمون پسر میمون را ، بوزینه پسر بوزینه را....
این رسم که اگر کسی صاحب اولاد شود قنداقه را برای تبرک گرفتن و طلب خیر و عاقبت به خیری کردن محضر بزرگان می بردند محضر علماء می یردند رسم بسیار نیکویی بود که متأسفانه به فراموشی سپرده شد و دیگر کسی به دنبال متبرک کردن قنداقه نیست.
2- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) دستور تغییر رنگ قنداقه را صادر فرمود. وقتی قنداقه امام مجتبی (علیه السلام) را آوردند رنگ پارچه زرد بود اما دستور دادند قنداقه سفید کنند شاید از این باب باشد که در بهداشت و نظافت رنگ سفید برای نوزاد که ظریف و لطیف و حساس است مناسبتر است از این جهت که رنگ سفید آلودگی ها را زودتر نمایان می کند و والدین زودتر به پاکیزگی نوزاد رسیدگی می نمایند.
لازم به ذکر است اینکه مادران ما همگی ما را درپارچه رنگ سفید قنداق نمودن این سنت مرهوم سنتی است که رسول اکرم در روز ولادت امام مجتبی (علیه السلام) مرسوم و اعلام نمودند می باشد.
3- گفتن نام خدا کنار گوش های کودک دارای پیام های متعدد است که این کودک از لحظه تولد اولا با ذکر و یاد خدا متبرک شود چه ذکری بالاتر از اسامی ذات اقدس ربوبی در اذان و اقامه.
ثانیا شاید این پیام هم داشته باشد که باید به همه و حتی خود کودک فهماند که نماز خواند از کودکی باید بداند و به او اعلام شود که ستون دین است از کودکی با صدای اذان آشنا شود.
مقدار می گذرد جملات نماز را یادش دهید مقداری می گذرد او را تشویق به نماز کنید مقداری بعد به او واجب کنید نماز بخواند اگر حاجت داشت نماز. اگر زلزله آمد نماز. اگر ماه گرفت نماز . اگر خورشید گرفت نماز . در حج نماز . در شبانه روز نماز . وقتی هم که مرد قبل از دفنش نماز به او بخوانید.
4- نامگذاری در فرهنگ ها مختلف است برخی اسامی اشیاء را بر فرزندان خود می گذارند برخی نام حیوانات را، برخی نام بتها و... اما در میان ادیان و ملل مسلمانان و برخی از صاحبان ادیان دیگر نام پیامبران را بر فرزندان قرار می دادند در این رفتار مسلمانان بهتر و از همه مذاهب اسلامی شیعه دقیق تر عمل کرده است زیرا شیعه معتقد است برخی از اسامی انتخاب خداست (اسامی ائمه معصومین علیهم السلام ) پس در انتخاب اسم برای فرزند، اسامی انتخابی خداوند برای فرزند دارای برکاتی است اینجا برای امام مجتبی (علیه السلام)، علی و پیامبر (علیهما السلام) منتظر اسم انتخابی خدا شدند تا نام مبارک حسن اعلام شد و جبرییل آورد. معلوم است اگر کسی در خانه از اسامی انتخابی خدا مانند حسن بر فرزندش بنهد خدا صاحب اسم را با همه اهل خانه مشمول برکات خود قرار می دهد.
5- عقیقه کردن و تقسیم آن بین فقرا از سنتهایی است که در روز ولادت حضرت مجتبی افتتاح و اعلام شد اللهم هذا عقیقه عن الحسن...
اسلام همواره به فکر فقرا است می گوید فرزنددار هم می شوی به شکرانه آن فقرا را مشمول کرم خود قرار بده در عقیقه امام مجتبی (علیه السلام)، رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) یک سنت جاهلیت را لغو و چند سنت اسلام را جایگزین فرمودند:
سنت جاهلیت: قربانی کردن و ریختن خون قربانی بر سر و روی کودک ( آلوده کردن کودک به خون حیوان).
سنت اسلام:
الف) قربانی کردن و دعا خواندن برای کودک.
ب) صدقه دادن گوشت قربانی به فقرا برای سلامتی کودک.
ج) بهره مندی فقرا از گوشتهای قربانی.
د) دعاگو قرار دادن مؤمنین برای نوزاد.
6- در صدقه دادن بر وزن موی سر نیز فقرا در نظر گرفته شده است که باز فقرا دعا گوی نوزاد شده و فراموش نمی شوند و آنان نیز بهره مند می شوند این سنت نیز در ولادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) افتتاح و اعلام شد.
Add new comment