نکات ایمنی و پزشکی برای زائران اربعین 1403

پیاده روی اربعین
توصیه‌ های بهداشتی به زائران اربعین 1403
زائران اربعین برای حفظ سلامت جسمی خود در این سفر معنوی باید به توصیه‌های پزشکی - ایمنی جهت جلوگیری از بروز بیماری و انتقال آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

توصیه‌ های پزشکی جهت سلامت زائران اربعین

با توجه به نزدیک شدن ایام اربعین حسینی، بسیاری از عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) با انجام مراحل ثبت‌نام و فراهم کردن مقدمات سفر، خود را برای عزیمت به کشور عراق جهت شرکت در مراسم پیاده روی اربعین و زیارت نواحی مقدسه آماده می‌کنند، در این بین ضروری است زائران اربعین نکات ایمنی و پزشکی را برای حفظ سلامتی خود در این سفر رعایت کنند. مقاله زیر برای حفظ سلامتی زائران عزیز مطالب مهمی را ارئه نموده است. با ما همراه باشید.

توصیه‌ های پزشکی جهت سلامت زائران اربعین

توصیه‌ های پزشکی به زائران اربعین

زائران اربعین حسینی توصیه می‌شود در این سفر معنوی نکات ذیل را به جهت حفظ سلامتی خود و همراهانشان رعایت کنند:

همراه داشتن جعبه کمک‌های اولیه

به تمامی مسافرین این سفر معنوی توصیه می‌شود در این سفر جعبه‌ای کوچک مانند جعبه کمک‌های اولیه همراه حاوی یکسری دارو‌های مسکن مانند: قرص‌های مسکن، استامینوفن، سرماخوردگی، آنتی هیستامین و چسب زخم و بانداژ، مقدار کمی بتادین و سایر لوازم مورد نیاز اولیه را همراه خود داشته باشند.

نوشیدن آب سالم و مایعات

یکی از مسائل مهمی که در سفر به ویژه راهپیمایی اربعین با آن توجه شود کم آبی و دهیدارته شدن به سبب گرمای هواست. زائران در این سفر باید به آب سالم و املاح دسترسی داشته باشند چرا که حین تعریق تنها آب از دست نمی‌دهند بلکه علاوه بر آب، املاح و ویتامین نیز از دست می‌دهند و حتما باید جبران شود.

بهترین مایعاتی که زائران می‌توانند استفاده کنند آب سالم است. زائران توجه داشته باشند که آب چشمه، آب قنات و آب رودخانه به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و آب باید از شیر‌های لوله کشی و یا بطری‌های آب معدنی سالم مورد استفاده قرار گیرد.

در سفر اربعین دسترسی به آب سالم دشوار است و حتی نمی‌توان چندان از آب لوله‌کشی هم مطمئن بود، از این رو توصیه می‌شود تا زائران برای جبران آب بدن به سمت استفاده از مواد غذایی سالم آبدار ترجیحا پخته شده بروند.

مایعاتی مانند چای به دلیل آرامش بخش بودن، خستگی را از تن بیرون می‌کند و طرفداران زیادی دارد. ولی مصرف بیش از اندازه آن توصیه نمی‌شود.

افرادی که علاقه زیادی به نوشیدن چای دارند، تا حد امکان از خوردن چای پر رنگ خودداری کنند.

استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ

زائران اربعین در طول این سفر ماسک مناسب به همراه داشته باشند و مخصوصا در نقاط مرزی و محل‌های شلوغ از آن استفاده کنند تا از مشکلات تنفسی و انتقال بیماری جلوگیری کنند.

همراه داشتن وسایل شخصی

توصیه می‌شود که زائران اربعین وسایل شخصی خود مانند: لیوان شخصی دردار، قاشق، چنگال، بشقاب، پتوی مسافرتی، حوله کوچک، ملحفه کوچک مسافرتی و بطری خالی همراه داشته باشند و از این بطری برای شستن دست و صورت و … استفاده کنید.

استفاده از ماست

هنگام سفر به علت تغییر ساعت خواب و خوردن غذا سیستم ایمنی بدن تغییر پیدا می‌کند و مهم‌ترین تغییری که ایجاد می‌شود تغییر در باکتری‌های طبیعی روده است، باکتری‌های مفید به نام پروبیوتیک‌ها حین سفر از بین می‌رود، بنابراین نیاز است این باکتری‌ها جبران شود و یکی از راهکار‌های جبران این باکتری‌ها مصرف ماست قبل، حین و پس از مصرف غذا است.

بهترین لبنیاتی که استفاده آن در این سفر توصیه می‌شود، ماست است، توجه به مصرف ماست به عنوان یک منبع مایعات در گرمای هوا از کم آبی و دهیدارته شدن بدن جلوگیری می‌کند و منبع خوبی از آب، املاح، ویتامین و پروتئین است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

مصرف ماست به این دلیل توصیه می‌شود که اگر باکتری‌های مفید در حین سفر از این طریق جبران نشود عارضه اسهال را برای مسافران به همراه خواهد داشت.

استفاده از پروتئین‌های حیوانی

با توجه به اینکه مواد ایمنی بخش در پروتئین‌های حیوانی به خوبی یافت می‌شود، مصرف پروتئین‌های حیوانی مانند: ماست، تخم مرغ و انواع گوشت‌ها به دلیل جذب بهتر در این سفر توصیه می‌شود.

این مواد پروتئینی به علت داشتن روی، سلنیوم، ویتامین و مواد مفید دیگر سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشند.

استفاده از میوه‌ها و سبزیجات ضدعفونی شده

مواد غذایی که حاوی املاح و ویتامین هستند شامل انواع میوه‌ها، سبزی‌ها، آش و سوپ‌های بهداشتی است که باید مراکز مطمئن و شناسنامه‌دار تهیه شود.

توصیه می‌شود میوه‌ها و سبزیجاتی که قابل شست‌وشو، ضدعفونی و پوست کندن باشند، استفاده شود، مصرف میوه‌هایی مانند: خیار، پرتقال، نارنگی، هندوانه، خربزه و به طور کلی میوه‌هایی که پوست و لایه حفاظتی دارند، بهتر است از خوردن‌ها میوه‌ها و سبزیجاتی که امکان شست‌وشو، ضدعفونی و پوست کندن در آن‌ها وجود ندارد خودداری شود.

سبزیجات هم ترجیحا پخته شده استفاده شود. به دلیل رعایت مسائل بهداشتی بهتر است از ماست همراه با غذا ماست به ویژه ماست بسته‌بندی به جای سالاد و سبزی‌ها در سفر اربعین استفاده شود.

رعایت بهداشت و شست‌و‌شوی دست‌ها

از آنجا که دستان آلوده در انتقال عوامل بیماری‌زا حین سفر تأثیر جدی و بسیار زیادی دارد و به همین دلیل همه زائران و مخصوصا افرادی که در موکب‌ها به ارائه خدمت به زائران می‌پردازند و در پخت و تهیه غذا نقش دارند حتما باید مراقب بهداشت و شست‌وشوی دست‌هایشان باشند و این مسئله را جدی بگیرند.

مصرف مواد غذایی کم‌چرب

توصیه می‌شود زائران از مواد غذایی کم چرب استفاده کنند و در مصرف مواد غذایی پرچرب زیاده‌ استفاده قرار ندهند چراکه احتمال ابتلا به بیماری در صورت مصرف این نوع مواد غذایی افزایش پیدا می‌کند و احتمال بروز سنگ کیسه صفرا بیشتر می‌شود، زائران باید از مصرف زیاد قند‌های ساده از جمله شربت‌های شیرین بپرهیزند.

عدم استفاده از انواع کباب‌ها

 توصیه می‌شود زائران در حین سفر از خوردن انواع کباب‌ها و جگر پرهیز شود به دلیل اینکه این مواد غذایی نیم‌پز هستند و هضم سختی دارند و احتمال بار میکروبی این نوع مواد غذایی بالاست و به همین جهت مصرف این مواد غذایی می‌تواند سبب مشکلات گوارشی در طول سفر شود. استفاده از غذا‌های خورشتی به دلیل اینکه گوشت در آن به خوبی پخته می‌شود، سالم‌تر است.

استفاده از میان وعده در مبتلایان به دیابت

مبتلایان دیابت کنترل شده و فاقد زخم و فاقد مشکلات کلیوی که سفر اربعین برای آن‌ها ممنوعیت ندارد، باید توجه داشته باشند از میان‌وعده‌ها غافل نشوند تا قند آن‌ها تنظیم شود.

توصیه می‌شود، افراد دیابتی به جای 3 وعده از 6 وعده غذای سبک استفاده کنند.

استفاده از کفش طبی

کفش طبی دارای پاشنه نرم، مناسب‌ترین کفش است، به کمر ضربه وارد نمی‌کند و از آنجا که در زمان پیاده‌روی پاها متورم می‌شود، داشتن کفش بنددار موجب می‌شود فشار کمتری به پا وارد شود.

نکات ایمنی و پزشکی برای زائران اربعین 1403

ویژه نامه مرتبط : اربعین حسینی - ویژه نامه چله اندوه

پدیدآورنده: 
Share