پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله فرمودند:
اِنَّ الشَّيْطانَ ذِئْبُ الاِْنْسانِ كَذِئْبِ الْعنَنَمِ يَأْخُذُ الشّاةَ القاصِيَةَ وَ النّاحِيَةَ فَاِيّاكُمْ وَ الشِّعابَ وَ عَلَيْكُم بِالْجَماعَةِ وَ العامَّةِ وَ الْمَسْجِدِ؛
شيطان گرگ انسان است، همانند گرگ گوسفندان كه هميشه ميش هاى دور افتاده و كناره گير را مى گيرد. پس، از دسته بنديها (گروه گرائى و خط بازى) بپرهيزيد و بر شما باد به حضور در جماعت و مجالس عمومى و مسجد.
كنزالعّمال / ج 7 / ص 581 / حديث 20355
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
أيُّهَا النّاسُ، عَلَيكُم بِالجَماعةِ، وإيّاكُم والفُرْقةَ؛
اى مردم! به جماعت (يكپارچگى) روى آريد و از پراكندگى بپرهيزيد.
ميزان الحكمه: ح 2589
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
عَلَيكَ بِالجَمَاعَةِ، فَاِنَّمَا يَأخُذُ الذِّئبُ مِنَ الغَنَمِ القَاصِيَةِ؛
با جماعت همراه شو؛ زیرا گرگ، گوسفند دورمانده را می خورد.
مسند احمد، ج6، ص446
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
ايّاكُمْ وَ التَّلَوُّنَ فى دينِ اللّه ِ فَاِنَّ جَماعَةً فيما تَـكْرَهونَ مِنَ الْحَقِّ خَيْرٌ مِنْ فُرْقَةٍ فيما تُحِبّونَ مِنَ الْباطِلِ وَ اِنَّ اللّه َ سُبْحانَهُ لَمْ يُعْطِ اَحَدا بِفُرْقَةٍ خَيْرا مِمَّنْ مَضى وَ لا مِمَّنْ بَقىَ ؛
از چند رنگى و اختلاف در دين خدا بپرهيزيد، زيرا يكپارچگى در آنچه حق است ولى شما آن را ناخوش مى داريد، از پراكندگى در آنچه باطل است اما خوشايند شما مى باشد، بهتر است. خداى سبحان به هيچ يك از گذشتگان و باقى ماندگان بر اثر تفرقه و جدايى خير و خوبى عطا نكرده است.
نهج البلاغه، از خطبه 176
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
ید اللَّه على الجماعه؛
دست خدا همراه جماعت است.
نهج الفصاحه
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
شیطان گرگ انسان است همانند گرگ گوسفندان که همیشه میش های دورافتاده وکناره گیر را می گیرد. پس از دسته بندیها (گروه گرایی و خط بازی ) بپرهیزید و برشما باد به حضور در جماعت و مجالس عمومی و مسجد.
کنز العمال ، ج 7، ص 581
امام علی علیه السّلام فرمودند:
.. فإن ید الله علی الجماعة و ایاکم و الفرقة فإن الشاذ من الناس للشیطان، کما أن الشاذ من الغنم للذئب؛
دست خدا بر سر جماعت است،از تفرقه بپرهیزید، زیرا شخص تکرو، شکار شیطان است همان گونه که گوسفند تک رو، طعمه گرگ است.
شرح نهج البلاغه، جلد 8، ص 112
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
ألجماعة رحمة و الفرقه عذاب؛
جماعت؛ وحدت مایه رحمت و تفرقه موجب عذاب است.
نهج الفصاحه، حدیث1323
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
ید الله علی الجماعة؛
دست خدا بر سر جماعت است.
نهج الفصاحه،3211
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
خیر المؤمنین من کان مألفة للمؤمنین و لا خیر فیمن لایألف و لایؤلف.
بهترین مؤمنان، کسی است که محور الفت مؤمنان باشد، کسی که انس نگیرد و با دیگران مأنوس نشود خیری ندارد.
بحار الانوار، جلد 71، ص 393
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
تواصلوا و تباروا و تراحموا و کونوا إخوة أبرارا کما أمرکم الله عز و جل؛
همان گونه که خدای عزوجل به شما دستور داده، با هم پیوند داشته باشید، به یکدیگر نیکی کنید، و برادرانی نیکوکار باشید.
وسایل الشیعه، جلد 8، ص 552
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
إنما المؤمنون إخوة بنو أب و أم و إذا ضرب علی رجل منهم عرق سهر له الاخرون.
مؤمنان، با یکدیگر برادرند، و همگی فرزندان یک پدر و مادر و چون رگ یکی از آنان زده شود؛ مصیبتی بر او وارد شود؛ دیگران در غم او خوابشان نبرد.
الکافی، جلد 2، ص165
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
ألمؤمنون إخوة تتکافؤ دماؤهم و هم ید علی من سواهم؛
مؤمنان با هم برادرند و خونشان برابر است و در برابر دشمن متحد و یک پارچه اند.
کافی، جلد 1، ص 404
امام رضا علیه السّلام فرمودند:
إن الإمامة زمام الدین و نظام المسلمین و صلاح الدنیا و عز المؤمنین، ان الإمامة أس الإسلام النامی و فرعه السامی
امامت، زمام دین و مایه نظام و تشکیلات مسلمانان و صلاح دنیا و عزت مؤمنان است. رهبری، پایه بالنده اسلام و شاخه بلند آن است.
کافی، جلد 1، ص 200
حضرت فاطمه علیها السلام فرمودند:
.. و طاعتنا نظاما للملة و امامتنا لما للفرقة و الجهاد عز الاسلام.
پیروی از ما اهل بیت نظام امت، و رهبری ما عامل وحدت، و جهاد مایه عزت و سربلندی اسلام است.
کشف الغمة، جلد 2، ص 109
امام باقر علیه السّلام فرمودند:
.. یا معشر المؤمنین تألفوا و تعاطفوا.
هان ای گروه مؤمنان، مأنوس و متحد باشید و به هم مهربانی کنید.
الکافی، جلد 2، ص345
امام علی علیه السّلام فرمودند:
.. و علیکم بالتواصل و التباذل و ایاکم و التدابر و التقاطع.
امام علی ( علیه السّلام) در وصیت به حسنین ( علیهما السلام) می فرمایند: .. و بر شما باد به ارتباط و بذل و بخشش و دوری گزیدن از جدائی و پشت کردن به یکدیگر .
نهج البلاغه، نامه47
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
إسمعوا و أطیعوا لمن ولاه الله الأمر، فإنه نظام الإسلام.
از حاکمان الهی اطاعت کنید و گوش بفرمان باشید زیرا اطاعت از رهبری مایه وحدت امت اسلام است.
امالی مفید، جلد 1 ص 14 مجلس 2 حدیث 2
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
صَدَقَةٌ یحِبُّهَا اللّه ُ: إِصلاحٌ بَینَ النّاسِ إِذا تَفاسَدوا، وَتَقارُبٌ بَینَهُم إِذا تَباعَدوا
صدقه اى که خداوند آن را دوست دارد عبارت است از: اصلاح میان مردم هرگاه رابطه شان تیره شد و نزدیک کردن آنها به یکدیگر هرگاه از هم دور شدند.
کافى، ج 2، ص 209، ح 1
حضرت فاطمه علیها السّلام فرمودند:
فَجَعَلَ اللهُ إطاعَتَنا نِظاماً لِلمِلَّةِ و إمامَتَنا أماناً لِلفُرقَةِ؛
خدا اطاعت از ما را رشتۀ سامان ملت، و امامت ما را مایۀ ایمنی از تفرقه قرار داده است.
احتجاج، ج1، ص134
امام سجاد علیه السلام به زهری فرمودند:
.. یا زهری، اما علیک أن تجعل المسلمین منک بمنزلة أهل بیتک، فتجعل کبیرهم بمنزلة والدک، و تجعل صغیرهم بمنزلة ولدک، و تجعل تربک منهم بمنزلة أخیک.
ای زهری، بر توست که مسلمانان را مانند اهل خانه خود بدانی، بزرگ آنان را به منزله پدر خود و کوچکشان را به منزله فرزند و همسال خود را به منزله برادرت قرار دهی.
بحارالانوار، ج 68، ص230
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
يا أيها الناس، إن الرب واحد و الاب واحد و إن الدين واحد ليست العربية لأحدكم باب و لا أم و إنما هي اللسان فمن تعلم العربية فهو عربي.
اي مردم، پروردگار شما يكي است (الله)، پدر همه شما يكي است (آدم)، و دين شما نيز يكي است (اسلام)، و عربيت، براي هيچ يك از شما پدر و مادر نيست، بلكه آن هم يكي از زبانهاست و هر كس زبان عربي را بياموزد، منسوب به عرب مي شود.
معالم الحكومه, ص 404
امام علی علیه السّلام فرمودند:
پس بنگريد، چگونه بودند «قوم بني اسرائيل» زماني كه جمعيتها گرد آمده، و انديشه ها با هم و دلها يكسان و دستها ياور هم و شمشيرها كمك يكديگر و بينش ها ژرف و تصميمات يكي بود، آيا در اطراف زمين بزرگ و بر جهانيان حاكم نبودند؟ پس بنگريد به آخر كارشان «قوم بني اسرائيل» آن هنگام كه بين آنها تفرقه افتاد، و مهرباني و الفتها بهم خورد و سخنها و دلها مختلف و گروه گروه شدند و بجان هم افتادند و پراكنده گشتند و با هم جنگيدند، پس خداوند، لباس عزت را از تن آنها بركند و فراواني نعمتش را از آنها گرفت و آنچه باقي مانده، سرگذشت آنان است تا مايه عبرت عبرت گيرندگان باشد.
نهج البلاغه، خطبه 192
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
.. فأنتم «اهل البيت» أهل الله عزوجل الذين بهم تمت النعمة و اجتمعت الفرقة و ائتلفت الكلمة.
شما اهل بيت، اهل الله هستيد كه به بركت شما، نعمت كامل گشته و پراكندگي بر طرف شده و اتحاد كلمه پديد آمده است.
الكافي، ج 1، ص 446
امام علی علیه السّلام فرمودند:
إن هؤلاء قد تمالؤوا علي سخطة إمارتي و سأصبر ما لم أخف علي جماعتكم فإنهم إن تمموا علي فيالة هذا الرأي إنقطع نظام المسلمين.
سينه اينان (خوارج) از دشمني با حكومت من انباشته است و تا آن هنگام كه بيم از هم پاشيدن جماعت (امت) نباشد، صبر مي كنم، براستي اگر اينان بر اين انديشه سست ادامه دهند، نظام مسلمانان از هم خواهد گسست.
نهج البلاغه، خطبه 169
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
يد الله على الجماعة فاذا اشتذ الشاذ منهم اختطفه الشيطان كما يختطف الذئب الشاة الشاذة من الغنم ؛
دست خداوند بر سر جماعت است ، هرگاه از آنها كسى از جماعت جدا شود، شيطان او را مى ربايد همان طور كه گرگ گوسفند جدا شونده از رمه گوسفند را مى ربايد.
كنزالعمال ، ص 207
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
من صلى معهم فى الصف الاول كان كمن صلى خلف رسول الله فى الصف الاول ؛
كسى كه در صف اول نماز جماعت(اهل سنت) شركت نمايد، مانند آن است كه در صف اول پشت سر پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم ) نماز خوانده باشد.
وسائل الشيعه ، ج 3، ص 381
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
من فارق الجماعه شبرا خلع اللَّه ربقه الإسلام من عنقه؛
هر که یک وجب از جماعت دور شود خدا طوق مسلمانى از گردن وى بردارد.
نهج الفصاحه
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
التّحدّث بنعم اللَّه شکر و ترکه کفر و من لا یشکر القلیل لا یشکر الکثیر و من لا یشکر النّاس لا یشکر اللَّه و الجماعه خیر و الفرقه عذاب؛
گفتگو از نعمتهاى خداوند شکر است و ترک آن کفر است و هر که نعمت کم سپاس نگذارد، سپاس نعمت بسیار را نخواهد گذاشت و هر که مردم را سپاس ندارد سپاس خدا را نخواهد داشت اجتماع مایه نیکى است و تفرقه موجب رنج و عذاب است.
نهج الفصاحه
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
استووا و لا تختلفوا فتختلف قلوبکم؛
با یکدیگر برابر شوید و مختلف مشوید تا دلهایتان مختلف نشود.
نهج الفصاحه
امام على علیه السّلام فرمودند:
ـ وَ قَدْ سُئِلَ عَنْ تَفسيرِ السُّنَّةِ وَ الْبِدْعَةِ وَ الْجَماعَةِ وَ الْفُرْقَهِ ـ : اَلسُّنَّةُ ـ و اللّه ِ ـ سُنَّةُ مُحمِّدٍ صلى الله عليه و آله وَ الْبِدْعَةُ ما فارَقَها وَ الْجَماعَةُ ـ وَ اللّه ِ ـ مُجامَعَةُ اَهْلِ الْحَقِّ وَ اِنْ قَلّوا وَ الْفُرقَةُ مُجامَعَةُ اَهْلِ الْباطِلِ وَ اِنْ كَثُروا؛
در پاسخ به پرسش از معناى سنّت، بدعت، جماعت و تفرقه فرمودند: به خدا سوگند، سنّت، همان سنّت محمّد صلى الله عليه و آله است و بدعت آنچه خلاف آن باشد و به خدا قسم، جماعت، همدست شدن با اهل حق است هر چند اندك باشند و تفرقه، همدستى با اهل باطل است هر چند بسيار باشند.
كنزالعمّال، ح 1644.