پنجشنبه آخر سال - پیام روز مردگان

سید حسین سیدی
روز مردگان
نماز، روزه، حجّ، صدقه، اعمال خیر و دعا که برای مرده انجام میدهند در قبرش بر او وارد میشود و به او می رسد و ثوابش را برای کسی که آن ‌را انجام داده و نیز برای مرده می نویسند.

پنجشنبه آخر سال - پیام روز مردگان

بر اساس یک سنت زیبای اسلامی، مردم کشور ما در پنجشنبه آخر سال به زیارت اهل قبور می روند و همان گونه که برای خود سال پر خیر و برکتی را آرزو دارند؛ برای اهل قبور نیز با دعا کردن و انجام خیرات، سال پربرکتی (راحتی در آن دنیا) را آرزو می کنند.

اگر چه مردگان در همه روزهای سال منتظرند که به دیدار آنها رفته و خیراتی برای آنها بفرستیم و در عین حال که به خودمان خیر می رسانیم به آنها نیز خیر برسانیم[1] اما رفتن به سر قبر آنان در روزهای نزدیک به سال جدید، حال و هوای مخصوص به خود، و پیام مخصوص به خود را دارد. پیامی که برخی از آیات قرآن به آن اشاره دارد: «وَ اللَّهُ الَّذي أَرْسَلَ الرِّياحَ فَتُثيرُ سَحاباً فَسُقْناهُ إِلی‏ بَلَدٍ مَيِّتٍ فَأَحْيَيْنا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها كَذلِكَ النُّشُورُ؛ خداوند كسی است كه بادها را فرستاد تا ابرهايی را به حركت درآورند؛ سپس ما اين ابرها را به سوی زمين مرده ‏ای رانديم و به وسيله آن، زمين را پس از مردنش زنده می‏ كنيم؛ رستاخيز نيز همين گونه است.»[2] پیام آیه این است که؛ عالم قیامت نیز مثل همین تغییر و تحول سال است. همان گونه که زمین بعد از مردن(زمستان)، سرسبز و خرم می شود؛ مردگان نیز در قیامت زنده خواهند شد و زندگی جدیدی از سر خواهند گرفت. خوش به حال آنانی که در آن زندگی جدید، سبز و خرم باشند.

پنجشنبه آخر سال - پیام روز مردگان

پی نوشت:
1ــ امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «يدخل علی الميت في قبره الصلاة و الصوم و الحج و الصدقة و البر و الدعاء و يكتب أجره للذي يفعله و للميت؛ نماز، روزه، حجّ، صدقه، اعمال خیر و دعا که برای مرده انجام میدهند در قبرش بر او وارد میشود و به او می رسد و ثوابش را برای کسی که آن ‌را انجام داده و نیز برای مرده می نویسند» [من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 185]
2ــ فاطر/9

پدیدآورنده: 
Share