صوت/ جلسه یازدهم دوره دکتری عرفان - حجت الاسلام سید مرتضی حسينی شاهرودی

11_ جلسه یازدهم 15/ 9/ 93

مراتب و انواع کشف

منظور عرفا از عقل در حوزه کشف، عقل عرفی و عام نیست، بلکه عقل به معنای خاص است

انبیا عقل کل و کل عقل هستند

کشف: اطلاع بر صور و معانی غیبی و امور حقیقی

 علم الیقین: علم به وسیله دلیل و برهان

عین الیقین و حق الیقین: علم به وسیله کشف

عظمت مصاحبت با پیامبر و امام

ـ نسبت به منسوبان به پیامبر و خاندان آن حضرت باید نهایت ادب و احترام را روا داریم

اقسام کشف:

1ـ صوری و شهودی: از طریق حواس باطنی

2ـ معنوی و وجودی: مشاهده آنچه به واسطه ادراکات ظاهری و باطنی قابل ادراک نیست

کشف صوری: کشفی که از طریق حواس پنج‌گانه در عالم مثال رخ می‌دهد

1ـ گاهی از طریق مشاهده است مانند مشاهده صور متجسد و انوار روحانی

2ـ گاهی از طریق شنیدن است

3ـ گاهی از طریق استنشاق است

ان لله فی ایام دهرکم نفحات الا فتعرضوا لها و قال انی لاجد نفس الرحمن من قبل الیمن

4ـ گاهی از طریق لمس است

در صورتی که دو بدن مثالی یا دو نور اتصال یافته باشد

رأیت ربی تبارک و تعالی فی احسن صورۀ فقال فبم یختصم الملأ الاعلی یا محمد؟ قلت انت اعلم ای ربی، مرتین قالفوضع الله کفه بین کتفی فوجدت بردها بین ثدیی فعلمت ما فی السماوات و ما فی الارض ثم تلا وکذلک  نری ابراهیم ملکوت السماوات و الارض و لتکون من الموقنین

اختصام ملأ اعلی

نکته: ملأ اعلی بر دو قسمند: گروهی که مظهر جمال و تشبیه و گروهی مظهر جلال و تنزیهند بنابراین مختلفند و اختصام ملأ اعلی بدین سبب است

انسان کامل جامع جمال و جلال است

5ـ گاهی از طریق چشیدن است

قال النبی رأیت انی اشرب اللبن حتی خرج الری من اظافیری تا سیری از سر ناخن‌هایم بیرون زده بود

متعلق کشف صوری

Share