پرسش و پاسخ اعتقادی/ حضرت معصومه سلام الله علیها

پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله خوشوقت(ره)؛
عمل صالح

سوال1: آیا سفارش به زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها به جهت مقام و منزلت خود آن بزرگوار است یا به خاطرِ نسبت ایشان با خاندان اهل بیت علیهم السلام؟
جواب: خیلی ها نسبت دارند؛ اما نگفته اند: «به زیارتشان بروید». گاهی نسبت کافی نیست. خیلی از منسوبین هستند که مرتدّند و در اسلام مهدور الدّم هستند. کسروی سیّد بود. او را کشتند. واجب القتل هم بود؛ چون مقابل اسلام و تشیّع کار هایی کرد. جوانان را بی دین کرد؛ یا امروز هم هستند بعضی از زنده ها که منسوب هستند اما مثل ابولهب هستند. «تَبَّتْ یَدَا أبىِ لَهَبٍ»[1] ابی لهب عموی پیغمبر بود؛ اما حرمت ندارد.
حضرت رضاعلیه السلام چراغ حضرت معصومه سلام الله علیها را روشن کرده اند؛ چون حضرت رضاعلیه السلام زنده بوده اند و ایشان از دنیا رفته اند. ایشان علیه السلام در مقام دعوت و تشویق شیعه به زیارت ایشان روایاتی گفته اند. بنابراین چراغ ایشان هرچند تا هست و در آینده هم زیادتر می شود، همه ی نفتش از حضرت رضاست؛ لذا گاهی افراد به مشهد می روند و حاجت می خواهند، ولی حضرت علیه السلام به اینجا حواله می دهد و اینجا حاجتش را می دهد که مردم تشویق شوند که به اینجا بیایند. آنجا به قدر کافی می روند. بنابراین همه ی اعتبار اینجا از آنجاست. نوع روایات مربوط به حضرت رضا صلوات الله و سلامه علیه است. هر کس به زیارت ایشان برود، اول حضرت رضاعلیه السلام را خوشحال کرده است.

*****

سوال2: آیا حضرت معصومه سلام الله علیها غیر از انتساب به ائمه ی اطهارعلیهم السلام از مقامات معنوی ائمهعلیهم السلام نیز دارا هستند؟
جواب: بله؛ حضرت رضاعلیه السلام ایشان را بزرگ کردند. می دانستند که ایشان از دخترهای خاص و ممتاز حضرت موسی بن جعفرعلیهما السلام است؛ لذا برای زنده کردن ایشان خیلی حرف ها زدند. چراغ ایشان سلام الله علیها را حضرت رضاعلیه السلام روشن کرده است. بر اثر همان امتیازات معنوی با دیگران فرق داشت.

​*****

سوال3: آیا این یعنی حضرت رضاعلیه السلام تکویناً در امتیازات معنوی هم به ایشان کمک کردند؟
جواب: نه؛ ایشان می دانستند؛ لذا به مردم توصیه کردند که: «ایشان را زیارت کنید؛ بروید؛ بیایید».

​*****

سوال4: در کیفیت زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها آمده است: «رو به قبله بایستید و تسبیحات را بخوانید و بعد زیارت نامه را بخوانید». اگر در جایی ایستاده باشیم که قبله و ضریح در یک جهت نیستند، چطور؟
جواب: عیبی ندارد؛ این چیز ها را سخت نگیرید.

​*****

سوال5: حالت آسان کدام است؟ رو به ضریح باشیم یا رو به قبله؟
جواب: گاهی نمی شود و ازدحام است، جمعیت زیاد است.

​*****

سوال6: سند زیارتی که درباره ی حضرت معصومه سلام الله علیها نقل شده، چگونه است؟
جواب: اصلاً سند حضرت معصومه سلام الله علیها، حضرت رضاعلیه السلام است که بانی چراغ ایشان، مقبره ی ایشان، گنبد و بارگاه ایشان و تمام تشکیلات ایشان شده است. حضرتعلیه السلام روایاتی در زیارت ایشان فرموده اند. این باعث شد که مردم عمل کردند و کار به اینجا رسیده است. بنابراین اصل قضیه، از ایشان علیه السلام است. در اصل زیارتشان و دعا کردن در کنار قبرشان هیچ شکی نیست. ایشان مورد نظر حضرتعلیه السلام است. هم مورد نظر پدرشان علیه السلام است و هم مورد نظر حضرت رضاعلیه السلام است.

​*****

سوال7: زیارت نامه هم از ایشان است؟
جواب: همه چیز از ایشان است. ایشان فرموده: «بروید زیارت!

​*****

سوال8: آیا متن زیارت نامه لازم نیست حتماً سند داشته باشد؟
جواب: نخیر؛ سندش اینجاست؛ سند بسیار مهمی دارد. این هم لازم نیست. همین قدر که با شأن ایشان مناسب باشد و با شأن حضرات معصومین علیهم السلام مساعد باشد، عیبی ندارد و کافی است.

​*****

سوال9: چند وقت یک بار به زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها برویم؟
جواب: زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها هم زیارت حضرت رضاعلیه السلام است؛ چون ایشان چراغ حضرت معصومه سلام الله علیها را روشن کرده است. ایشانعلیه السلام می خواهد شما به زیارت حضرت معصومه سلام الله علیهابروید؛ اما درس، مقدم است، کارهای واجب دیگر مقدم است. به اندازه ای که شما حقّ همسایگی را مراعات کنید (به زیارتشان بروید). ایشان وارد بر اهل قم شده و قمی ها هم باید از ایشان پذیرایی کنند. در حیات یک نوع پذیرایی می شود و بعد از ممات جور دیگر. حالا باید بروند زیارت کنند و اگر مشکلی دارند، آنجا اصلاح کنند.

​*****

سوال10: این حق چه مقدار است؟
جواب: اندازه ندارد؛ بسته به فرصت انسان و کار ها و وظایف انسان دارد. اگر فرصتی باشد. دیگر حداقل هفته ای دو مرتبه خوب است.

​*****

سوال11: آیا هر روز رفتن به زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها را مناسب می دانید؟
جواب: دستور نرسیده است. کارهای واجب را انجام بده! این ها مستحب است. می توانی هر وقت انجام بدهی.

​*****

سوال12: بهترین ادب در محضر حضرت معصومه سلام الله علیها چیست؟
جواب: ترک گناه بهترین ادب است. این را همه ی آن ها می پذیرند. هم خدا دوست دارد، هم پیغمبر خدا، هم امامعلیه السلام و هم امام زاده ها (سلام الله علیهم).

​*****

سوال13: آیا هر وقت حال نداریم، به حرم حضرت معصومه سلام الله علیها نرویم یا اینکه برویم تا حال پیدا کنیم یا اینکه فقط موقعی که حال داریم برویم؟
جواب: حال، لازم نیست. گفته اند چه کن؟ همان کار را انجام بده؛ حال، درست می شود.

​*****

سوال14: موقع زیارت از حضرت سلام الله علیها چه بخواهیم و چه بگوییم؟
جواب: ترک گناه بخواه. این زیارتی که می خوانی، واجب که نیست. شما گناه می کنی و آن ها را هم می خواهی. گناه نکن، درست می شود ان شاءالله.
*******************************
منبع: برگرفته از سایت آیت الله خوشوقت(رض)
*******************************
پی نوشت:
[1]. مسد، آیه 1.

Share