صفحه یادداشت رامین عشقی

آسیب شناسی جریان های مختلف تولید کننده علم دینی/بخش سوم

سوال: طریق رسیدن ما به حضرت حق چیست؟ ورای واقعیت چیست؟ چگونه حضرت حق ورای واقعیت است؟
جواب: مقصود ما از «واقع» همان حضرت حق است. جواب همان بحث هایی است که ملاصدرا برای اصالت وجود مطرح کرد. من طرفدار دستگاه صداریی نیستم ولی فکر می کنم تحولی که صدرا در فلسفه ایجاد کرده این است که دیگران از واقعیت - بدین معنا - شروع می کردند سپس از برهان امکان و وجوب به حضرت واجب می رسیدند. اما ایشان از اول می گوید اصالت با وجود است و مقصودش از وجود هم حضرت حق است. لذا می گوید این عالم مظاهر آن وجود است. ملاصدرا پس از تشکیک وجود تشأّن مظاهر وجود را مطرح می کند.

تصویر کوچک(اجباری): 
آیت الله میرباقری
Share

آسیب شناسی جریان های مختلف تولید کننده علم دینی/بخش دوم

اشکالات لایه سوم؛ منطق تولید علم دینی
 اما مشکل کسانی که وارد حوزه علوم شدند - چه کسانی که بدون قاعده به استنباط پرداختند مثلاً در حوزه مدیریت گزاره هایی را به عنوان گزاره های مدیریت دینی کنار هم چیدند و چه کسانی که در حوزه علم به مفهوم اصطلاحی اش وارد شدند- این است که رفتارشان منطقی نیست. البته نمی خواهم بگویم این اقدامات برای دوره گذار مفید نیست یا این که مثل کتاب «اقتصاد به زبان ساده» منافقین است که یکی از کتاب های مارکس را خلاصه کرده بودند و چند روایت هم ضمیمه اش کرده بودند و می گفتند اقتصاد اسلامی این است.

تصویر کوچک(اجباری): 
آیت الله میرباقری
Share

آسیب شناسی جریان های مختلف تولید کننده علم دینی/بخش اول

متن زیر سخنرانی جناب آیت الله میرباقری؛ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم است که در همایش علم دینی در موسسه اشراق به تاریخ 29 شهریورماه 93 برگزار شده است. ایشان در ابتدا به آسیب های تولید علم دینی در مبانی و راهبردها و مسائل آنها اشاره کرده و سپس به پایگاه علم دینی و تبعیت از وحی در تولید معارف دینی اشاره کرده و این بحث قدری توضیح می دهند. در پایان نیز به تعدادی از سوالات حضار محترم پاسخ گفته اند.
مقدمه

تصویر کوچک(اجباری): 
علم دینی؛
Share

اعتکاف در احادیث؛

امام رضا (علیه السلام) فرمودند: یک شب اعتکاف در ماه رمضان معادل یک حج است و یک شب اعتکاف در مسجد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و در نزد قبر آن حضرت معادل یک حج و عمره است. 

تصویر کوچک(اجباری): 
اعتکاف؛
Share

پیامک مناسبتی ایام اعتکاف؛

همیشه دستگاه های قضایی با کسی که خودش را معرفی می کند جور دیگری تا می کنند...
با آنی که اهل «حاسبوا قبل أن تحاسبوا» است  باید بهتر راه بیایی،
چون ایرادش را پذیرفته و خودش را تسلیم کرده است.
ویژگی معتکفان هم این است که خودشان خودشان را تسلیم می کنند..!

تصویر کوچک(اجباری): 
اعتکاف؛
Share

اشعار مناسبتی ایام اعتکاف؛

من معتکف در، بیت تو هستم            با شرم و خجلت ، اینجا نشستم
                                الهی العفو...

تصویر کوچک(اجباری): 
اعتکاف؛
Share

مجموعه خاطرات ویژه اعتکاف

گفتم: «خدایا شکر! شکر که توانستم برای اعتکاف به مسجدی بیایم که از خانه و محله مان دور است. می خواستم کسی مرا نشناسد و نداند که چه کارهایی کردم و حالا پشیمانم از تمام بدی هایی که در حق خودم کرده ام...»

تصویر کوچک(اجباری): 
اعتکاف
Share

بررسی مکتب سیاست های اقتصادی شهید صدر/بخش سوم

مرحوم شهید صدر، در نظریه پردازی و مواجهه بعد از آسیب شناسی، به حق موفق بوده اند؛ البته کسانی هم هستند که هنوز هم، وقتی می گویند اسلام راجع به اقتصاد حرف زده و در بیان فلسفه اقتصاد، از توكل به خدای متعال و مالکیت و رازقیت خدای متعال سخن می گویند که این همان سطح مفاهیم است، و سبک شهید صدر با ترکیبی که می گویند اسلام، غیر از فقه و حقوق و نظام مالی، مکتب اقتصادی دارد، غیر از مفاهیم است.

ارائه نظام، در برابر نظامهای تمدن غرب، نوآوری مهم شهید صدر

تصویر کوچک(اجباری): 
شهید صدر(ره)
Share