رفتن به محتوای اصلی

ویژگیهای ماه مبارک رمضان 26

تاریخ انتشار:
حضرت مولی الموحدین علی(علیه السلام)

بسم الله الرحمن الرحیم
امر علی علیه السلام امر پیامبر صلی الله علیه و آله و نهی از منکر پیامبر است
یا علی ... امرک امری و نهیک نهیی اقسم بالذی بعثنی بالنبوة و جعلنی خیر البریة انک لحجة الله علی خلقه و امینه علی سره و خلیفة علی عباده
یا علی ! فرمان تو فرمان من و نهی تو نهی من است قسم به آن خدایی که مرا به پیغمبری برانگخیت و بهترین مردم قرار داد! به راستی که تو حجت خدا بر تمام مخلوقات و امین او بر رازش و نماینده او در بین بندگانش ‍ هستی .
 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خطاب به امیرالمؤمنین فرمود:
قال یا علی ؟ من قتلک فقد قتلنی و من ابغضک فقد ابغضنی و من سبک فقد سبنی لانک منی کنفسی روحک من روحی و طینتک من طینتی؛
یا علی ! تو به منزله شخص من هستی یعنی ؛ من و تو نفس واحدی هستیم مطالبی درباره این موضوع تقدیم شد که در روایات زیادی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله امیرالمؤمنین علیه السلام را نفس خود معرفی فرموده است و انصافان فضیلتی از این بالاتر نیست همانگونه که امام رضا علیه السلام به ماءمون فرمود و گذشت .
حال وقتی علی با پیامبر و پیامبر با علی ، یکی باشد، پس هر حکمی پیامبر دارد، علی هم دارد رضای او رضای پیامبر و دوستی او دوستی با پیامبر دشمنی با او دشمنی با پیامبر، همچنین اطاعت از او، اطاعت از پیامبر و مخالفت او، مخالفت با پیامبر و امر او، امر پیامبر و نهی او، نهی پیامبر خواهد بود.
در بحارالانوار از مناقب از تاریخ طبری به سندی از سفیان ثوری از منصور، از مجاهد از سلمان فارسی چنین نقل شده که فرمود:
سمعت رسول الله صلی الله علیه و آله یقول : ان وصییی و خلیفتی و خیر من اترک بعدی ینجز موعدی و یقضی دینی علی بن ابیطالب .
شنیدم که پیامبر گرامی اسلام فرمود: به راستی ، وصی من ، و جانشین من و بهترین کسی که می گذارم و می روم ، تا سفارشات مرا انجام دهد و دین مرا پرداخت کند، همانا علی بن ابی طالب است مرحوم علامه امینی علیه السلام در جلد اول (الغدیر) به عنوان بلاغ و پیام ، پیش از شروع به مطالب از تاریخ خطیب بغدادی و حلیة الاولیای حافظ ابونعیم ، از رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل می کند که حضرت فرمود:
عنوان صحیفة المؤمن حب علی بن ابیطالب من سره ان یحیی حیاتی و یموت مماتی و یسکن جنة عدن غرسها ربی فلیوال علیا من بعدی و لیوال ولیه و لیقتد بالائمة من بعدی فانهم عترتی خلقوا من طینتی رزقوا فهما و علما و ویل للمکذبین بفضلهم من امتی القاطعین فیهم صلتی ، لاانا لهم الله شفاعتی ؛
رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: سرلوحه پرونده مؤ من در روز قیامت ، دوستی با علی بن ابی طالب است . هر کس به این خوشنود می شود که مثل من در دنیا زندگی داشته باشد و مردنش همانند مردن من باشد، و در بهشت خرم عدن - که پروردگار من کاشته است - ساکن شود، پس حتما باید بعد از من موالی و پیرو علی باشد و موالی ولی او باشد. و باید حتما بعد از من ، به امامان ، اقتدا کند و به دستورات ایشان عمل کند به راستی ، آنان عترت و اولاد من هستند؛ و از سرشت من خلق شده اند، و خداوند آنان را درک و دانش فوق العاده داده است وای به حال کسانی که فضل و شرافت آنان را انکار کنند همانا چنین افرادی با من قطع رحم نموده اند، و خداوند شفاعت من را در قیامت از آنها دریغ فرماید و نصیبشان نگرداند.
ما زمحبان علی و عمر            هیچ نگوییم ز خیر و ز شر
حشر محبان علی با علی        حشر محبان عمر با عمر
محبت و ولایت اهل بیت علیه السلام
در تفسیر مجمع البیان شیخ طبرسی رحمة الله به سلسله سندی از حاکم ابوالقاسم حسکانی از مفسران به نام و معروف سنی و در کتاب شواهد التنزیل از ابی امامه باهلی همچنین نقل شده که :
قال رسول الله صلی الله علیه و آله : ان الله تعالی خلق الانبیاء من اشجار شتی و خلقت انا و علی من شجرة واحدة فانا اصلها و علی فرعها وفاطمه لقاحها و الحسن و الحسین ثمارها و اشیاعنا اوراقنا فمن تعلق بغصن من اغصانها نجا و من زاغ عنها هوی و لو ان عبدا عبدالله بین الصفا و المروة الف عام ثم الف عام ثم الف عام حتی یصیر کالشن البالی ثم لم یدرک محبتنا اکبه الله علی منخریه فی النار ثم تلا (قل اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی) .
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: خداوند انبیا را از درختان مختلفی آفرید؛ ولی من و علی از یک درخت خلق شده ایم . من اصل آنم و علی ، شاخه آن است و فاطمه ، موجب باروری آن است و حسن و حسین میوه های آن و شیعیان ما، برگهای آن درخت هستند. پس هر کس به شاخه ای از آن درخت تمسک جوید، نجات می یابد. و هر کس از آن درخت روی گردان باشد، به هلاکت می رسد. اگر کسی ، هزار سال در بین صفا و مروه خدا را عبادت کند و سپس هزار سال و باز هزار سال ، تا از لاغری مثل مشک خشکیده ای شود (پوس و استخوانی ) اما محبت ما خانواده را نداشته باشد، خداوند او را به صورت ، در آتش می افکند. پس حضرت این آیه را تلاوت فرمود:
(قل لااسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی)
ای رسول گرامی اسلام ، بگو: من اجر و مزدی برای رسالت از شما نمی خواهم جز مودت به اهل بیتم .
از دانشمندان مشهور اهل تسنن ، امام فخر رازی است ؛ کتابی دارد به نام التفسیر الکبیر که خیلی مفصل و علمی است و با شیعه خیلی بد است و همه جا به جنگ علمی با آنها پرداخته است در تفسیر همین آیه مودت روایت از تفسیر تفسیر کشاف زمخشری نقل می کند به این صورت که پیامبر فرمود:
من مات علی حب آل محمد مات شهیدا
الا و من مات علی حب آل محمد مات مغفورا له
الا و من مات علی حب آل محمد مات تائبا
الا و من مات علی حب آل محمد مات مؤ منا مستکمل الایمان
الا و من مات علی حب آل محمد بشره ملک الموت بالجنة ثم منکر و نکیر
الا و من مات علی حب آل محمد صلی الله علیه و آله فتح له فی قبره بابان الی الجنة
الا و من مات علی حب آل محمد جعل الله قبره مزار ملائکة الرحمة
الا و من مات علی حب آل محمد مات علی السنة و الجماعة
الا و من مات علی بعض آل محمد جاء یوم القیامة مکتوب بین عینیه آیس من رحمة الله
الا و من مات علی بغض آل محمد مات کافر
الا و من مات علی بغض ‍ آل محمد لم یشم رائحة الجنة .

 هر کس با محبت آل محمد بمیرد، گویی با توبه مرده است هر کس با محبت آل محمد بمیرد، با ایمان کامل از دنیا رفته است . آگاه باشید؟ هر کس با محبت آل محمد بمیرد، فرشته مرگ بشارت بهشت به او می دهد. سپس نکیر و منکر آنگاه باشید! هر کس با محبت آل محمد بمیرد همان گونه که عروس را به خانه شوهر می برند، او را با احترام به بهشت می برند (با سلام و صلوات و خوشحالی ) آگاه باشید! هر کس با محبت آل محمد از دنیا برود، خداوند قبر او را زیارتگاه فرشتگان رحمت قرار می دهد آگاه باشید! هر کس با محبت محمد و آل محمد بمیرد بر سنت و جماعت اسلامی مرده است آگاه باشید هر کس با بغض و عداوت آل محمد بمیرد، در روز قیامت ، در حالی وارد صحرای محشر می شود که در بین دو چشمش (پیشانی ) نوشته شده است : مایوس از رحمت پروردگار. آگاه باشید! هر کس با بغض آل محمد بمیرد، کافر از دنیا رفته است ، آگاه باشید! هر کس با بغض و کینه آل محمد بمیرد، حتی بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد.
باز عجیب آن که فخر رازی بعد از نقل این حدیث می گوید:
آل محمد کسانی هستند که بازگشت امرشان به اوست و کسانی که ارتباطشان ، با رسول خدا شدیدتر و کاملتر باشد، آنها (آل ) حساب می شوند و شکی نیست ، که فاطمه و علی و حسن و حسین ، ارتباط بین آنان و بین رسول خدا صلی الله علیه و آله محکمتر ارتباط بوده است و این معنی ، از مسلمات و در نزد همه معلوم و به تواتر بوده است پس قطعا آن ها آل محمد هستند.
سپس کلامش را دامه می دهد تا اشعار شافعی - امام فرقه شافعی ها - را نقل می کند:
یا راکبا قف بالمحصب من منی           واهتف بساکن خیفها والناهض
سحرا اذا فاض الحجیج الی منی        فیضا کما نظم الفرات القائض  
ان کان رفضا حب آل محمد               فلیشهد الثقلان انی رافض

ای سواری که برای انجام حج آمده ای ! در سرزمین محصب که حاجی ها ریگ جمع می کنند(و همه مردم آن جا جمع می شوند) به ایست در بین مردمی که در مسجد خیف هستند، و یا در حال کوچ کردن هستند و مثل رودخانه ، در سحر شب عید در حال حرکتند، به ایست و فریاد بزن : ای مردم ! اگر دوست داشتن آل محمد، علامت رفض و شیعه بودن است ، پس باید همه جن و انس شهادت بدهند که من رافضی هستم .
قدردان ولایت خود باشیم
تفسیر مجمع البیان از عیاشی در تفسیر آیه شریفه
والذین امنوا بالله و رسله اولئک هم الصدیقون و الشهداء عند ربهم لهم اجرهم و نورهم

از حرث بن مغیره چنین نقل می کند:
قال کنا عن ابی جعفر علیه السلام فقال العارف منکم هذا الامر المنتظر له المحتسب فیه الخیر کمن جاهد و الله مع قائم آل محمد صلی الله علیه و آله بسیفه ثم قال بل و الله کمن جاهد مع رسول الله صلی الله علیه و آله بسیفه ثم قال بل و الله کمن استشهد مع رسول الله فی فسطاطه و فیکم آیة من کتاب الله قلت ای آیة جعلت فداک قال قول الله عزوجل (والذین آمنوا بالله و رسله اولئک هم الصدیقون و الشهداء عند ربهم) ثم قال صرتم و الله صادقین شهدا عند ربکم
ما چند نفر خدمت امام باقر علیه السلام بودیم ، که حضرت فرمود: هر کدام از شما که معرفت به این امر ولایت و امامت داشته و منتظر آن باشد، و امید خیر در او بود (یعنی حقیقتا شیعه نه به اسم ) او مثل کسی است که همراه با قائم آل محمد علیه السلام با شمشیر جهاد کند. سپس فرمود: بلکه به خدا سوگند! مثل کسی است که با شمشیرش همراه با رسول خدا صلی الله علیه و آله جهاد فی سبیل الله کند. بار سوم فرمود: بلکه به خدا سوگند! همانند کسی است که همراه با رسول خدا صلی الله علیه و آله در خیمه و خرگاه او شهید شده باشد. و درباره شما آیه ای در قرآن است عرض کردم : کدام آیه قربانت گردم ؟ فرمود: (والذین آمنوابالله و رسله )
کسانی که به خدا و پیامبرانش ایمان آورده اند، همانا آنان در نزد خدا راستگویان و شهدا هستند، سپس فرمود به خدا سوگند شما راستگویان واقعی گردیده اید و در نزد خدا شهداء هستید.
همچنین از عیاشی نقل می کند به سندی از منهال قصاب که گفت :
قلت لابی عبدالله علیه السلام : ادع الله ان یرزقنی الشهادة فقال: ان المؤمن شهید و قرء هذه الایة .
خدمت امام صادق علیه السلام عرض کردم : از خدا بخواهید که شهادت را روزی من فرماید حضرت فرمود: به درستی که مومن شهید است و این آیه را تلاوت فرمود .
ذکر توسل ؛ زیارت ناحیه شریفه
امام زمان علیه السلام شب و روز در مصیبت جد مظلومش امام حسین علیه السلام گریه می کند در زیارت ناحیه مقدسه خطاب به امام حسین علیه السلام عرض می کند:
فلئن اخرتنی الدهور و عاقنی عن نصرک المقدور و لم اکن لم حاربک محاربا و لمن نصب لک العداوة مناصبا فلاندبنک صباحا و مساءولابکین لک بدل الدموع دما حسرة علیک و تاءسفا علی ما دهاک و تلهفا حتی اموت بلوعة المصاب و غصبة الاکتیاب ...
تا آنجا که می فرماید:
و اسرع فرسک شاردا الی خیامک قاصدا محمحما باکیا فلما راءین النساء جوادک مخزیا و نظرن سرجک علیه ملویا برزن من الخدور ناشرات الشعور علی الخدود لاطهمات الوجوه سافرات بالعویل داعیات و بعد العز مذللاتو الی مصرعک مبادرات .
اگر زمانه مرا تاءخیر انداخت و مقدر نبود که من در کربلا تو را یاری کنم ، و با کسانی که با شما جنگ کردند، بجنگم و با کسانی که رسما دشمنی نمودند، دشمنی کنم ، پس به راستی ، شب ، و روز در مصیبت شما گریه و زاری می کنم و به جای اشک ، خون گریه می کنم در آه و افسوس بر شما و در حال تاءسف بر آن گرفتاری ها و سختی هایی که بر شما گذشت . تا این که با دل سوختگی بمیرم و از غصه و اندوه از بین بروم . ای جد بزرگوار! هیچ وقت فراموش نمی کنم که عصر عاشورا ذوالجناح بی صاحب شما بر در خیمه آمد و گریه کنان و شیهه زنان خبر شهادت تو را آورد، و هنگامی که زنهای داغ دیده از خیمه ها بیرون آمدند و اسب را بی صاحب دیدند و چشمشان بر زین واژگون افتاد، شروع به گریه و زاری و عزاداری کردند موپریشان نمودند و لطمه بر صورت زدند و صیحه و زاری نمودند و بعد از عزت خود را آماده اسیری نمودند، و به طرف قتلگاه روانه گردیدند، و دیدند که الشمر جالس علی صدرک.
لاحول ولاقوة الابالله العلی العظیم

موضوع مقالات

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا