شرح دعای روز ششم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی (فیلم، صوت، متن)
شرح دعای روز ششم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی (فیلم، صوت، متن)
شرح دعای روز ششم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی (رحمة الله علیه) به ضمیمه فایل های صوتی و تصویری و متن آن تقدیم حضورتان می گردد...
برای دسترسی به «شرح دعای سایر روزها» اینجا کلیک کنید
⮋ فیلم شرح دعای روز ششم ماه رمضان از آیت الله مجتهدی ⮋
متن و ترجمه دعای روز ششم ماه مبارک رمضان:
اللَّهُمَّ لاَ تَخْذُلْنِی فِیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ وَ لاَ تَضْرِبْنِی بِسِیَاطِ نَقِمَتِکَ وَ زَحْزِحْنِی فِیهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِکَ بِمَنِّکَ وَ أَیَادِیکَ یَا مُنْتَهَی رَغْبَةِ الرَّاغِبِین.[1]
خدایا مرا در این ماه بهخاطر نزدیکشدن به نافرمانیات وا مگذار، و با تازیانههای انتقامت عذاب مکن، و از موجبات خشمت دورم بدار، به فضل و عطاهایت، ای نهایت دلبستگی دلشدگان.
اللَّهُمَّ لاَ تَخْذُلْنِی فِیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ؛ خدایا من را بهخاطر تعرض به گناهان خوار نکن
تفاوت گناه و تقوا:
گناه انسان را خوار و ذلیل میکند؛ اما تقوا انسان را عزیز میکند، هرچند تحصیلات عالیه داشته باشی؛ مال و مکنت آنچنانه داشته باشی، ولی اگر گناهکار باشی خوار و ذلیلی خوار هستی؛ اما اگر بندگی کنی خدا محبتت را به دل دیگران میاندازد .
تقوی محبت میآورد:
«إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا.»[2]
مردم شیخ محمدحسین زاهد را دوست داشتند؛ چرا؟ چون اهل تقوی بود.
وقتی به قبرستان ابنبابویه میروید، حتماً به زیارت سه قبر بروید؛ شیخ صدوق؛ شیخ محمد زاهد؛ شیخ رجبعلی خیاط؛ شیخ محمدحسین زاهد زندگی سادهای داشت خیلیها با اینکه ایشان را ندیدهاند؛ ولی محبت او را در دل دارند و اینها همه بهخاطر تقوی است.
نمونه دیگر از صالحین:
مرحوم شیخ محمدتقی بافقی؛ ایشان وقتی کسی ایشان نگاه میکرد به یاد خدا میافتاد؛ روزی خدمت ایشان بودیم و توصیهای کرد؛ آن هم چه توصیهای.
ایشان فرمود: «رفقا؛ بیایید از امروز باور کنیم که یک خدایی داریم» و در این هنگام همه منقلب شدیم اگر انسان باور کند که خدایی دارد دیگر گناه نمیکند.
وَ لاَ تَضْرِبْنِی بِسِیَاطِ نَقِمَتِکَ
خدایا مرا با تازیانه عذابت مزن؛ این سیلها و زلزلههایی که گاهی اتفاق میافتند، اینها تازیانههای عذاباند؛
جمله ذرات زمین و آسمان
لشکر حقاند گاه امتحان [3]
این سیل و زلزلهها... لشکر خدا هستند؛ چرا میگویید؛ قهر طبیعت؟! کسی که توجه داشته باشد میفهمد که این امور عذاب است، اینها عذاب است و بدانیم که آسمان و زمین لشکر حقاند. حشرات و حیوانات هم لشکر خدا هستند اینکه میبینید ملخها به جایی هجوم میبرند و... اینها به امر خدا حمله کردهاند و لشکریان خداوند هستند.
چند سال پیش قرار بود در تهران هم عذاب بیاید؛ ولی امام حسین (علیهالسلام) شفاعت کردند و عذاب رفع شد! و این به برکت بیرقها و عزاداریهایی بود که مردم برای امام حسین (علیهالسلام) بر پا میکنند.
این را هم بدانیم که ایران بهترین کشور در جهان است؛ مملکتی که رهبر آن شیعه باشد؛ رئیسجمهور آن شیعه باشد؛ رئیسمجلس آن شیعه باشد؛ و تمامی سران آن شیعه باشند فقط ایران است و اینها بهخاطر دعای پیامبر است؛ هنگامی که پیامبر برای امیرالمؤمنین از مردم بیعت میگرفتند فرمودند: «اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ»[4] خدایا هر که علی را یاری میکند یاری کن و هر که او را خوار میدارد خوار و ذلیلش کن.
کسانی که علی را بیست و پنج سال خانهنشین کردند، الآن خوار هستند؛ درحالیکه رهبر انقلاب آیتالله خامنهای بهعنوان رهبر شیعه باعث افتخار شیعه است؛ انسان وقتی به ایشان نگاه میکند مسرور میشود باید به وجود ایشان افتخار کنید؛ لذا قدر ایران را بدانید؛ قدر رهبر را بدانید؛ قدر مراجع بزرگوار تقلید را بدانید.
وَ زَحْزِحْنِی فِیهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِکَ
خدایا از موجبات سخط و خشمت مرا دور بدار؛ در روایت وارد شده است که بعضی گناهان خدا را به غضب میآورد، آنگاه خدا قسم میخورد که به عزت و جلال خودم هرگز تو را نمیبخشم! با اینکه خدا ارحم الراحمین است.[5]
خدا از من طلبه انتظار ندارد که به زن مردم نگاه کنم؛ اینجا خدا به غضب میآید؛ خدا هفتاد گناه جاهل را میبخشد و هنوز یک گناه عالم را نبخشیده است و کار برای اهل علم سختتر است «یُغْفَرُ لِلْجَاهِلِ سَبْعُونَ ذَنْباً قَبْلَ أَنْ یُغْفَرَ لِلْعَالِمِ ذَنْبٌ وَاحِدٌ» [6]
بِمَنِّکَ وَ أَیَادِیکَ
خدایا مرا از موجبات سخط و قهرت دور کن به حق احسان و نعمتهایی که به من دادهای.
یَا مُنْتَهَی رَغْبَةِ الرَّاغِبِین
ای خدایی که منتهای رغبت مشتاقان هستی این دعاهای من را مستجاب کن.
عواقب ترک امربهمعروف و نهیازمنکر:
خداوند تبارکوتعالی به شعیب پیامبر (علیهالسلام) فرمود: میخواهم صدهزار نفر از قوم تو را عذاب کنم؛ چهل هزار از بدان؛ شصت هزار از خوبان؟!!
حضرت سؤال کردند: چرا و علّت آن چیست؟ چرا خوبان هم باید عذاب شوند؟! خطاب رسید: برای اینکه خوبان نهیازمنکر نمیکردند؛ از گناه بدان ناراحت نبودند.[7]
اینکه میگویند خشک و تر با هم میسوزند غلط است، چوب تر که نمیسوزد؛ اگر میسوزد بهخاطر این است که آن چوب تر هم در اثر رفتوآمد با بدان بهمرور خشک شده است؛ لذا عذاب، او را هم میگیرد.
تویی که نمازخوان هستی نباید به مجالس عروسی گناه بروی؛ چرا رفتهای؟! حتی اگر در مجلس فاتحه؛ مداح غنا میخواند باید از مجلس خارج شد.
پی نوشت:
[1] إقبالالأعمال، ص 130.
اللهم لا تخذلنی فیه [فی هذا الیوم] بتعرض معصیتک [معاصیک] و لا تضربنی [فیه] بسیاط [و أعذنی فیه من سیاط] نقمتک و مهاویک و زحزحنی [و ازجرنی] فیه من [عن] موجبات سخطک بمنک و أیادیک یا منتهی رغبة الراغبین [برحمتک یا أرحم الراحمین]
[2] سورۀ مبارکۀ مریم؛ آیۀ 96.
إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا.
ترجمه: کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کردهاند، بهزودی [خدای] رحمان برای آنان محبتی [در دلها] قرار میدهد.
[3] مثنوی معنوی؛ جلالالدین محمد بلخی.
[4] بحارالأنوار، ج: 21، ص: 387.
[5] ازاینقبیل روایات فراوان است که برای نمونه به یک نمونه اشاره میشود:
خدا تعالی فرموده به عزت و جلالم سوگند و به مقام والایم که در تو [بهشت] وارد نشود: دائمالخمر، و نه اصراردار بر ربا، و نه سخنچین و نه دیوث که غیرت ندارد و در خانهاش انجمن هرزگی بر پا شود، و نه آنکه نزد سلطان از مردم بد گوید تا آنها را نابود سازد، و نه گورکن کفن دارد و نه آنکه ختار است یعنی بر پیمان خود نپاید.
«منبع: آداب و سنن، ترجمه جلد شانزدهم، بحارالانوار، ص: ۲۲۷»
[6] کافی، ج: 1، ص: 47.
عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْمِنْقَرِیِّ عَنْ حَفْصِ بْنِ غِیَاثٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ [علیهالسلام] قَالَ قَالَ یَا حَفْصُ یُغْفَرُ لِلْجَاهِلِ سَبْعُونَ ذَنْباً قَبْلَ أَنْ یُغْفَرَ لِلْعَالِمِ ذَنْبٌ وَاحِدٌ.
[7] الحیاة با ترجمه احمد آرام، ج ۱، ص: 414.
الامام الباقر «علیهالسلام»: أوحی اللَّه الی شعیب النّبی [علیهالسلام]: إنّی معذّب من قومک مائة ألف، اربعین ألفا من شرارهم و ستّین ألفا من خیارهم. فقال: یا ربّ! هؤلاء الأشرار، فما بال الاخیار! فأوحی اللَّه عزّ و جلّ الیه: «داهنوا أهل المعاصی و لم یغضبوا لغضبی».
امام باقر [علیهالسلام]: خدا به شعیب پیغمبر [علیهالسلام] وحی کرد که «صدهزار تن از قوم تو را عذاب خواهم کرد، چهل هزار از بدان، و شصت هزار از نیکان». شعیب گفت: پروردگارا! اشرار درست، اخیار چرا؟ خدای بزرگ به او وحی کرد: «چون با اهل معاصی سازگاری کردند و برای خشم من خشم نگرفتند».
افزودن دیدگاه جدید