رفتن به محتوای اصلی

معرفت حسینی | مراتب زیارت - علامه مصباح یزدی (ره) (فیلم، صوت، متن)

تاریخ انتشار:
جلسه اول مجموعه «معرفت حسینی» آیت الله مصباح یزدی (ره) با موضوع "مراتب زیارت"
پیوست اندازه
مراتب زیارت 115.77 مگابایت
❖ دریافت فیلم
: :
: :

معرفت حسینی | مراتب زیارت - علامه مصباح یزدی (ره) (فیلم، صوت، متن)

در این بخش از ضیاءالصالحین، جلسه اول مجموعه «معرفت حسینی» آیت الله مصباح یزدی (ره) را با موضوع "مراتب زیارت" به مدت 23 دقیقه مشاهده می فرمایید.

معرفت حسینی | مراتب زیارت - علامه مصباح یزدی (ره) (فیلم، صوت، متن)

گزیده بیانات حضرت آ‌یت‌ الله مصباح یزدی در جلسه اول مجموعه معرفت حسینی :

زمانی بوده که کسانی باید برای زیارت مرقد و قبر سیدالشهداء (ع) خطر جانی را هم به خود بخرند. 

چه‌قدر کسانی بودند که در این راه از طرف ستمگران و دشمنان اهل بیت خون‌های آنها ریخته شده است. در این شرایط مثلا اگر امام معصوم به کسی می‌فرماید زیارت بکن مخصوصاً با شواهدی که در مقدمه و مؤخرة کلامشان وارد شده استفاده می‌شود که منظور حتماً حضور در مرقد، مزار و بقعه امام (ع) نیست؛ بلکه در مواردی تصریح شده که اگر شما در یک فضای باز یا پشت‌بام به مرقد سیدالشهداء (سلام الله علیه) رو کنید و سلام بدهید، این هم زیارت حساب می‌شود. 

گاهی هم مجموعه‌ای از عبارات و تسلیمات و دعاها به اسم زیارات خاص نامیده شده است.

آن کسانی که موفق می‌شوند بروند مرقد ائمه را از نزدیک زیارت کنند، عبادت همة آنها مساوی و ارزش کارشان مثل هم نیست. 

کسانی هستند که زیارت رفتن را در این می‌دانند که سفری کنند و یک یا چند روز آنجا باشند و روزی چند مرتبه به حرم مشرف شوند و آنجا یک سلامی بکنند و یک زیارت‌نامه‌ای بخوانند. شاید بسیاری از آنها هیچ اطلاعی از مضمون این زیارت‌نامه ندارند؛ فقط از «السَّلَامُ» آن می‌فهمند که سلامی هم در آن هست؛ اما سایر مضامینی که در آن هست را هیچ نمی‌فهمند چیست. ولی می‌خوانند برای اینکه می‌گویند زیارت است، و منظورشان از زیارت خواندن این زیارت‌نامه است. 

از اینجا یک مرتبه‌ای از زیارت تحقق پیدا می‌کند. یک مرتبه‌ از زیارت هم هست که در بین انسان‌ها جز حضرات معصومین به آن نائل نمی‌شوند.

بین این دو مرتبه مراتب بی‌شماری است که ما درست حساب آن را نمی‌توانیم بدست بیاوریم که چند مرتبه می‌شود فرض کرد.

مرحوم آیت الله امینی (رضوان الله علیه) هرشب بعد از نماز مغرب و عشاء به حرم امیرالمؤمنین (ع) مشرف می‌شدند و مدتی روبروی ضریح می‌ایستادند به طوری که گویا توجهی به هیچ چیز ندارند و زیارت ایشان را با اشک چشم می‌خواندند. 

این حال را با اینکه ما به حرم برویم و تند تند یک زیارتی بخوانیم و منتظر این باشیم به جمله آخرش برسیم و خداحافظی کنیم و بیاییم، نمی‌شود مقایسه کرد. 

تازه آن بزرگان شاید خودشان را در این حال می‌دیدند که: ما لیاقت زیارت شما را نداریم و فقط از اینکه اجازه می‌دهید در مرقدتان، در این بقعه مبارکه حضور پیدا کنیم؛ همین را منّتی برای خودمان می‌دانیم و از خدا می‌خواهیم توفیق شکر آن را پیدا کنیم.

یک فرق دیگری هم بین زیارت‌ها وجود دارد و آن فرق مربوط می‌شود به تفاوت در نیت. کسانی هستند که شنیده اند زیارت سیدالشهداء (ع) یا سایر ائمه اطهار (صلوات الله علیهم اجمعین) خیلی ثواب دارد؛ برای اینکه ثوابی ببرند زیارت می‌کنند. 

فی‌الجمله برای امثال ما افراد کم‌معرفت اینکه ثواب ببریم اهمیت دارد. اگر زیارت مفصل می‌خوانیم برای این است که ثواب آن بیشتر است. اگر یک روز چندبار می رویم برای اینکه ثواب آن چند برابر شود. این یک مرحله از ارزش زیارت. همین هم بسیار خوب است. بسیار تأکید شده که همین را انجام بدهیم و شاید برای امثال ما غیر از این هم میسر نباشد بخاطر اینکه معرفت ما ضعیف است.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا