رفتن به محتوای اصلی

حکم گوش دادن به صدای زن

تاریخ انتشار:

حکم گوش دادن به صدای زن

آیت الله سیدعلی خامنه ای

-اگر صداى زن (چه به صورت تک خوانی و یا همخوانی با زنان و یا با مردان) به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صداى او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده ای هم بر آن مترتّب نشود، اشکال ندارد، اگر مفسده داشته باشد و یا تحریک شهوت بکند، جایز نیست.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی

پرسش : شنیدن صدای آواز زن برای مرد نامحرم چه حکمی دارد؟

پاسخ : حرام است.

پرسش : آیا گوش دادن به موسیقی هایی که زنان می خوانند، ولی آرام هستند و مناسب مجالس فساد نیستند، هم اشکال دارد؟

پاسخ : حرام است.

حکم گوش دادن به صدای زن

تعریف غنا:

 غنا بدون مد به معنای بی نیازی و با مد همان آواز خواندن است. [راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، (دفتر نشر الکتاب، دوم، ۱۴۰۴ ه) ص۳۶۶. ]

 بعضی هم به معنای آواز یا کشیدن آواز معنی نموده اند. و بعضی دیگر به معنای نیکو کردن صورت یا نازک نمودن آن معنی نموده اند. [ انصاری، شیخ مرتضی، مکاسب محرمه (چاپ قدیم، خط طاهر خوشنویس، ۱۳۷۵ ق)، ج۱، ص۲۹۱. ]

 غنا در اصطلاح فقهاء عبارت است از کشیدن صدا و آواز، با دو شرط: یکی این که دارای رفت و برگشت و گردانیدن آواز در حلق باشد (= ترجیع). دیگری طرب آور باشد: یعنی در انسان حالت خفت و سبکی خاصی به وجود آورد که باعث شدت حزن و یا خوشحالی زیاد می شود و بعضی ها قید لهوی بودن را هم اضافه نموده اند [ انصاری، شیخ مرتضی، مکاسب محرمه (چاپ قدیم، خط طاهر خوشنویس، ۱۳۷۵ ق)، ج۱، ص۲۹۱.]

 در نتیجه فرق آن دو این شد که موسیقی از نوع آهنگ و صداهایی است که توسط آلات خاص و یا حرکتهای طبیعی ایجاد می شود. نوع حرام آن موسیقی است که متناسب مجالس لهو و لعب، و اهل فسق باشد که تمام فقهاء این نوع موسیقی را حرام می دانند، ولی اگر متناسب با مجالس لهو و لعب و اهل فسق نباشد به نظر برخی از فقها حرام نیست ولی غنا صوتی است که توسط انسان، با گرداندن صوت در حلق «ترجیع» ایجاد می شود.

خلاصه کلام؛ وقتی یک زن، صدایش را نازک کند، با آن لحن و وزن دهد و... چه با موسیقی باشد چه بدون موسیقی، چه قرآن بخواند چه شعر حافظ و فردوسی و چه آهنگ گوگوش، در چهارچوب غنا قرار میگیرد. حال ما چه با قصد لذت و ریبه گوش کنیم چه بدون قصد لذت هم فرقی ندارد.

حکم گوش دادن به صدای زن

مقصود از موسیقی و غنا چیست؟

پاسخ : غنا یعنی ترجیع صدا به نحوی که لهوی مضلّ عن سبیل الله باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است. ولی موسیقی، نواختن آلات آن است که اگر به نحو لهوی مضلّ باشد، هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است. و اگر به آن نحو نباشد، فی نفسه جایز است و اشکال ندارد. (استفتائات رهبری در مورد موسيقى و غنا)

موضوع انجمن

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا