پذیرش احساس مسئولیت بوجود می آورد

انجمن‌ها: 

پذیرش احساس مسئولیت بوجود می آورد

نکته اصلی در مواجهه با مسایل و مشکلات زندگی، پذیرش و درک مشکل است. تا وقتی تنوانیم به این باور برسیم و مشکلات را انکار کنیم نمی توانیم برای مقابله با آن قدمی برداشت. وقتی توانستیم به آن خودباوری و خودکارآمدی و شجاعت برسیم که بپذیریم مشکلی یا چالشی پیش روی ماست، قدم بعدی احساس مسئولیت شخصی است.

احساس مسئولیت شخصی، توشه ای از تعهدات فردی، اجتماعی، سازمانی و سایر تعهداتی است که ما به طرق مختلف با آنها مرتبط هستیم. این احساس باعث می شود که ما در مقابله با چالش هایمان فقط منافع خود را در نظر نگیریم، بلکه محدوده ای را برای خود در نظر می گیریم که اقدام ما ممکن است آنها را تحت تاثیر قرار دهد. اما این احساس تعهد صرف وجودش نمی تواند ما را مجهز به مقابله با چالش ها و مشکلات بکند، به نوعی ما به واسطه این احساس، باید خود را به ابزارها و امکاناتی مجهز کنیم که بتوانیم از آنها در شرایط بحرانی استفاده کنیم.

نمونه این توانمندیها، احساس خودکارآمدی، شجاعت، ابراز وجود، صداقت، همدلی و سایر ویژگی های این چنینی است که به ما در مقابله با مشکلات در محدوده تعهداتمان، بسته به نوع موقعیت و فرهنگی که قرار است با مشکلات چالش کنیم، کمک کننده خواهد بود.
بنابراین احساس مسئولیت یا تعهد شخصی یکی ویژگی اکتسابی است که عوامل مختاف خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، همسالان و .. بر آن تاثیر دارند.

که ان شاءلله در تاپیک های بعدی نقش این عوامل را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

Share