مسلمان واقعی

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد
حجت الاسلام فرحزاد

بسم الله رحمن الرحیم
الْحَمْدُ لِلَّهِ ُرَبِّ الْعالَمِینَ وصلی الله علی سیدنا ونبینا حبیب الهی العالمین ابی القاسم المصطفی محمد (صلی الله علیه وآله و سلم) وعلی ال الطیبین الطاهرین ولعنة الله علی اعدائهم اجمعین.
«اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَ فی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً»
السلام علیک یا ابا عبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک علیک منی سلام الله ابداً ما بقیت وبقی اللیل والنهار ولا جعله الله آخر العهد منی لزیارتکم. السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.
عن مولانا علی ابن الحسین (علیه السلام) «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ نَبِّهْنِی لِذِکْرِکَ فِی أَوْقَاتِ الْغَفْلَةِ، وَ اسْتَعْمِلْنِی بِطَاعَتِکَ فِی أَیَّامِ الْمُهْلَةِ، وَ انْهَجْ لِی إِلَى مَحَبَّتِکَ سَبِیلًا سَهْلَةً، أَکْمِلْ لِی بِهَا خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ»
(صحیفه سجادیه، ص102)
خداوند متعال دلهایمان را به نور ایمان و معرفت ولایت اهل بیت (علیهم السلام) نورانی بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
در روایت داریم جبرئیل امین به پیغمبر خدا نازل شدند بشارت برای کسانی که به پیغمبر خدا درود و صلوات می فرستد عرض کرد «مَنْ صَلَّى عَلَیک صلاة واحدة صَلَّى عَلَیْهِ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ» اللهم صل علی محمد وآل محمد. عرض کرد هر کس از شما یک بار درود و صلوات بفرستد هفتاد هزار فرشته بر او صلوات می فرستد. اللهم صل علی محمد وآل محمد
و بعد هم بشارت داد «وَ مَنْ صَلَّى عَلَیْهِ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ کَانَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ» (بحار الأنوار، ج91، ص64)
از این روایت استفاده می شود افرادی که مداومت بر این ذکر بکند هم هزاران فرشته بر آنها درود و صلوات می فرستد و طبق وعده جبرئیل امین از طرف خدای متعال قطعاً اهل بهشت خواهد بود. ان شاءالله امیدواریم که به برکت این روایات و سفارشاتی که شده هم این ذکر را فراموش نکنیم و هم مداومت بکنیم آنهایی که دوست دارند ان شاءالله عاقبت بخیر و اهل بهشت شوند دل و جانشان را نورانی کنند بر صلوات بر محمد و آل محمد. اللهم صل علی محمد وآل محمد.
مولا امیرالمؤمنین (علیه السلام) در روزهای پایانی عمر شریفشان چند تا وصیت دارند که در نهج البلاغه چند تا از آن وصیت ها آمده است:
یکی از آن وصایا بعد از آن ضربت خوردن مولا امیرالمؤمنین (علیه السلام) که به امام حسن و امام حسین و من بلغ کتابه و هر کس که پیام من به او برسد حضرت سفارشاتی دارند «أُوصِیکُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ ونظم أمرکم» تا اینکه می فرماید «اللَّهَ اللَّهَ فِی الْقُرْآنِ لَا یَسْبِقُکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُمْ» (نهج البلاغه، ص422) می فرماید خدا را در نظر بگیرید خدا را در نظر بگیرید در عمل کردن به قرآن دیگران بر شما  سبقت نگیرند.
این پیام نورانی هم قابل توجه است که اولاً سفارش به قرآن دو بار نام خدا را می برند الله الله فی القرآن و جمله بعدی که می فرماید لایسبقکم بالعمل به غیرکم یعنی مواظب باشیم در عمل کردن به قرآن دیگران از شما پیشی سبقت نگیرند. این چه اشارهای  است؟ حضرت امیر نگرانی و دغدغه اش چه بوده است؟
معلوم می شود از این تعبیری که حضرت امیر می فرماید ممکن است که دیگران بیایند از قرآن ما بهره مند شود و عمل کنند یا بیشتر به قرآن پابند باشند ولی ما که مدعی هستیم والقرآن کتابی والکعبة قبلتی و علی امامی. یک وقت از قرآن فاصله بگیریم. یعنی افرادی که مدعی اسلام و قرآن و پیغمبر و امام را ادعا می کنند که اینها ما اعتقاد داریم عمل به قرآن فاصله بگیرند از عمل کردن به قرآن و به قرآن اهمیت ندهند ولی دیگران که دیگران که قرآن را قبول ندارند بیش از ما یک وقت به قرآن عمل کنند دیگه این پیام مفهومش خیلی واضح است.
الله الله فی القرآن. یعنی یک غذا جلوی شماست شما استفاده نکنید و دیگران بیاید از گنجهای شما و ذخایر شما و غذاهای شما سرمایه هایی که خدا جلوی شما گذاشته از این سرمایه ها دیگران استفاده کنند، الله الله فی القرآن لایسبقکم بالعمل غیرکم در عمل  کردن به قرآن دیگران از شما سبقت نگیرند. این خیلی اشاره مهمی است.
حالا من برای اینکه مساله جا بیافتد و روشن شود که ما دیدیم که بعضی ها اسم اسلام را ندارند گاهی مسلمان نیستند شیعه نیستند ولی خیلی پاببند هستند به بعضی از آیات قرآن. آقا مسلمان نیست ولی در عمرش اهل دروغ نیست. ولی کسی که ادعای اسلام و تشیع می کند مثل آب خوردن دروغ می گوید. ما دوستانی داریم که جاهای مختلف سفر کردم بنده خودم هم چندین کشور رفتم بعضی از کارهای خوب دیگران را باید قبول کنیم کار خوب خوبه که هر کسی انجام بدهد. بعضی از کشورها ما می رویم واقعاً دروغ بسیار کم تویش. ببینید بافت زندگی شان فکرشان محیط شان می بینند دروغ بگویند کار پیش نمی رود و چیزی که پیش می رود کار راست است عمل راست چرا جنس های ما ایرانیها گاهی هزار و یک عیب دارد یا بنجول یا درست استاندارد نیست ولی جنس های خارجی خیلی قرص و محکم و استاندارد است. در صورتی که ما باید بیش از آنها عامل به این مسائل باشیم. چرا شما من یک مثل خیلی ساده بگویم. شما برید توی بازار میوه فروشی ما میدان تره و بار ما چند تا جعبه میوه بخرید ببینید زیر و رویش همه یک جوره. مثل خیلی ساده ای است که همه جا پیداست. میوه رده بالا همه درشت و خوب و براق هر چه پایین تر می رویم خرابتر آن زیرش که چه خبره دیگه پناه بر خدا.
ولی شما با همدیگر در کشورهای خلیج در کشورهای دیگر که ما مدعی هستیم که خیلی شیعه نابی هستیم چنین و چنان، تمام این به اصطلاح بسته بندی ها زیر و رویش یکی است خیلی از این بسته بندی ها را ممکن است که کفار کرده باشد. کجای ما می لنگد اشکال کار کجاست این واقعاً درد بزرگی است.
عرض کردم امیرالمؤمنین می فرماید که مواظب باشید که در عمل کردن به قرآن دیگران از شما سبقت نگیرند. یعنی راست و حسینی که ما باشیم که باید باشیم راستی دنبال مولا امیرالمؤمنین می ریم نکنه که اشتباه می ریم. شعارمان خوبه، شعار خیلی خوبه ولی در مقام عمل کمیت ما لنگه. واقعاً یکی از دوستان من 14 سال در یکی از کشورهای خارج نماینده مقام معظم رهبری در آن کشور بوده گاهی می آمد ایران می گفت حاج آقا کشور ایران از نظر وضع مردم خیلی وضعش بهتر است. ببین شما خودتان بگذار کنار عزیزانی که در افغانستان هست بسیاری از خواهران و برادران افغانی تو کشورهای مختلف مهاجرت کردند مشکلاتی که در افغانستان است جنگ هایی که در طول سالیان بوده شوروی و... آمریکا و طالبان و القاعده، ناامنی و بعد هم مشکلات فراوانی که دارند خیلی هم گلایه می کنند برادران و خواهران افغانی که بعضی از کشورها مثلاً به ما اهانت می شود که نباید بشود قطعاً اینها هم انسان هستند بالاخره پناهنده شده اند آواره شده اند. خب این سرمایه هایی که در ایران هست در افغانستان نیست سرمایه هایی که در ایران است در سوریه نیست و در خیلی از کشورهای دیگر نیست در خیلی از کشورهای دیگر نیست یعنی وضع زندگی و سطح زندگی شان خیلی پایین است.
این بزرگوار می فرماید من 14 سال آنجا بودم ایامی که آنجا بودم در آن کشور پرجمیعت، این کشورهای آسیای شرقی بوده می گفت بعضی ها در کپر زندگی می کنند توی خیمه زندگی می کنند توی اتاقک زندگی می کنند توی خونه 40 متری زندگی می کنند ولی همه می گویند الحمدلله الهی شکر مسلمان هم هست. می گفت وقتی می آیم ایران هر خانه ای که مهمان می شویم هر کدام وضع بده چقدر ناجور چقدر چنان است. همش ناشکری و کفران نعمت و همش زیر پای همدیگر را خالی کردن رقیب را تحمل نکردن این آقا می خواهد زیر پای اون آقا را خالی کنه و او هم زیر پای دیگری. آنها سرشان به کار خودشان هست کار خودشان را به خوبی انجام می دهند کارگر هست مسئول کاری به کار کسی ندارند ما خیلی در کار هم دخالت می کنیم. واقعا آدم می رود بیرون و می آید از بیرون که نگاه کنیم بهتر نشان می دهد. چرا اینقدر حسادت زیاد است چرا نمی توانند بعضی ها همدیگر را ببینند. چرا این اشکال کارش کجاست؟ چرا ما مقید نیستیم به عمل به قرآن.
اسراف و تبذیر از نگاه قرآن
قرآن می گوید من خیلی می توانم مثال بزنم از قرآن. اسراف چقدر «کلوا اشربوا ولا تسرفوا» «ان المبذلین کانوا اخوان الشیطاین» اسراف یعنی زیاده روی در مصرف یک چیزی تبذیر یعنی بی جا مصرف کردن پولت را آتش زدن این می شود تبذیر. مثلاً مصرف بیخودی کنید. اسراف این است که مثلاً شما یک لباس صد هزار تومانی کافی است، برید لباس سیصد هزار تومانی بخری پول اضافی و بیخودی از تشریفات و تجملات زیادی بیخودی ولی تبذیر این است که لباست اصلاً آتش بزنی دور بریزی هر دوتاش بد است .
شما می دانید در خیلی از کشورها یک تیکه نان دور ریخته نمی شود در بسیاری از کشورها یک تکه کاغذ شیشه مقوا چوب نمی دانم جعبه به قول ما زباله خشک تمام اینها صندوق هایی جدا هست اینها را می گذارند توی آن صندوقها یا شهرداری ها می آیند از خانهها جمع می کنند اینها را بازیافت می کنند و همه اینها دوباره استفاده می شود یعنی یک تیکه شیشه مقوا و کاغذ دور ریخته نمی شود. ما پول هایمان را که سرمایه ملی ماست که حفظش و نگهداریش لازم است روی پولها همش می نویسیم. پولی که دست هر بی وضویی بهش می خورد متأسفانه خیلی فرهنگ غلطی است. بعضی مثلاً ما را می بینند می گویند حاج آقا این پول را روش امضا بزن یادگاری داشته باشیم می گوییم حرام است اشکال دارد این مال بیت المال است نمی شود تو اسکناس چیزی نوشت. شما عید غدیر را ببینید چقدر مهر علی ابن ابیطالب تبریک عید می زنن مهر می زنن بابا این کار خلافی است. امیرالمؤمنین راضی نیست که در بیت المال تصرف شود. امیرالمؤمنین راضی نیست دست بی وضو به پولها چقدر می خورد. اکثر فقهای ما اجازه نمی دهند بسیاری از فقهای ما که بی وضو دست به نام اهل بیت بزند. یعنی یک کارهایی که خیلی جزئی است ولی چرا ما مواظب نیستیم مقید نیستیم آیه قرآن یا اسم اهل بیت را یا حدیث را روی مثلاً پول اسکناس بزنیم و بدیم دست مردم. در خارج بسیاری از کشورها مقید هستند به این مسائل مقیدند. اسراف تبذیر.
شما همین مثال میوه که زدم برید آمارها را بگیرید از زمانی که میوه تولید می شود روی درختان و زمانی که وقت برداشت هست و زمانی که در جعبه ها بسته بندی می شود که عرض کردم که خیلی خلاف مروت زیر و رویش خیلی فرق می کند گاهی ما می آییم یک کیسه خیار را می بینیم دورش را خیارهای قلمی چیده وسطش که پیدا نیست همش خیارهای کلفت و قلمبه می گویم آقا این را چطوری چیده ان می گوید وسطش یک به اصطلاح لوله یا قیف می گذارن وسطش خیارهای درشت می گذارد اگه بلد نیستی یاد بگیرید. خیلی عجیب چرا اینقدر کلک. نمی دانم از حقه بازی کجا آدم میرسد این است که بی برکتی می شود این است که باران نمی آید کم می آید برکت نیست. خیانت ما چقدر داریم. خیانت برکت را می برد رزق و روزی را می برد کم می کند.
راست خیلی موقع به هم حرف نمی زنیم. وعده هایمان سر خرمنی است. در بسیاری از کشورها آمار دادگاه و قوه قضاییه شان خیلی کم است ولی در مملکت ما سالی 5 الی 7 میلیون پرونده های قضایی. این چه پیامی برای ما دارد این هشدار است واقعا آمار طلاق چرا می رود سن ازدواج چرا می رود بالا من نمی خواهم خدای ناکرده سیاه نمایی کنم. ولی می گویم بیاییم به داد خودمان برسیم به داد نزدیکانمان برسیم به داد خانواده ها برسیم به داد ملت و مردم ما برسیم یک کمی برگردیم به قرآن. برگردیم به اهل بیت. این جمله زیبای زیارت جامعه کبیره من خیلی وقت بود توفیق نداشتم حرم عرض ادب کنم بعد از دو ماه توفیق پیدا کردم. خوشحال شدم که هر شب زیارت حضرت فاطمه معصومه (علیها السلام) تلاوت می شود. پنج دقیقه چون جای خیلی تأسف است بعضیها می آیند حرم نماز یا درس یا به عنوان خدمتگزاری به هر شکلی خلاصه در حرم کاری دارند یا شغلی دارند یادشان می رود که زیارت حضرت معصومه را بخواند. باز این خوبه یک یادآوری می شود. می آیند نماز اصلاً کاری به حضرت معصومه ندارند بابا یک سلام بده یک عرض ادب بکن زیارت بی بی پنج دقیقه است. نمی خواهید از شما شفاعت بکند نمی خواهید اسمت ثبت شود. سلام کنی جواب بدهند. یعنی ما غفلت داریم توجه هم گاهی نداریم مسائلی ریزی است ولی توجه نداریم. و آن وقت راه های دور می آیند اینجا از محضر بی بی استفاده کنند بهره ببرند.
اصلاح فساد بوسیله ولایت
در جامعه زیارت کبیره که از امام هادی (علیه السلام) به دست ما رسیده می فرماید: «بِمُوَالاتِکُمْ عَلَّمَنَا اللَّهُ مَعَالِمَ دِینِنَا وَأَصْلَحَ مَا کَانَ فَسَدَ مِنْ دُنْیَانَا» یعنی موالات شما اهل بیت ولایت و محبت و پیوند با شما اهل بیت باعث می شود خدا معالم دین را به ما یاد بدهد.  یعنی خدا می شود معلم ما به طریق شما با معالم دین مسائل دین نیازهای دینی مان را به برکت ولایت شما برطرف می کنیم یاد می گیریم. راه و روش زندگی عبادت کار معرفت فهم درک معالم دین را به ولایت شما به ما انتقال داده می شود. بعدش چی؟
«وَأَصْلَحَ مَا کَانَ فَسَدَ مِنْ دُنْیَانَا» یعنی به برکت شما ولایت شما اهل بیت یعنی پیوند با شما باعث می شود تمام فسادهای دنیایی ما اصلاح شود. پس اگر ما فسادی در مسائل دنیایی مان دیدیم طبق فرموده امام هادی (علیه السلام) مال فاصله گرفتن از اهل بیت  است. به موالاتکم اصلح ما کان فسد من دنیانا. اگر دستمان تو دست اهل بیت بود راه اهل بیت روش اهل بیت و مسیر اهل بیت دنیایمان هم هیچ شک نکنید به بحران نمی خورد. فرموده آقاست.
تمام فسادها به ولایت شما اصلاح می شود. اگر دیدی فساد است ببین کجا از اهل بیت زاویه گرفتی؟ ازدواج هایمان، برنامه ریزی هایمان زندگیمان همسرداری مان بچه داری مان روابط فامیل و همسایه ارباب رجوع راه و روشی است که قرآن می گوید و اهل بیت می گوید. شما تمام فسادهایتان اصلاح می شود ولی اگر فاصله گرفتید بیراهه است. اصلاح ها تبدیل به فساد می شود. اگر می بینید آمار طلاق زیاد شده اگر می بینید بی برکتی پیدا می شود رزق و روزی تان دیر می رسد باران رحمت که باید تو همین رودخانه بغل حرم بنده خودم شاهد بودم تا نزدیک لبه پر از آب چندین ماه، زیادی آب نمی دانستند چه کار کنند الآن پارکینگ شده محل رفت و آمد شده این کجای کار می لنگه من معتقدم از قرآن و روایات فاصله گرفتیم.
عمل به قرآن و اهل بیت
از اهل بیت از قرآن فاصله افتاده اگر این فاصله را برگردیم تمام این مسائل ما حل می شود دنیای ما آخرت ما آرامش ما حتی می خواهم بگویم بسیاری از مریضی های حادی که پیش آمده یک روایتی از امام هشتم (علیه السلام) فرمود: اگر مردم گناه جدید اختراع کنند انجام بدهند کشف کنند انجام بدهند خدا هم مرض جدید و بلای جدید هم به شما می دهد. مرض های ناشناخته گاهی پیدا می شود هیچ آزمایشگاهی هیچ دکتری نمی دانند چی هست این جدید است. خدا همان خداست، کم بنده هایش نمی گذارد ولی همان خدا می گوید «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» (رعد/11) می فرماید من تغییر نمی دهم مگر اینکه خودتان خودتان را عوض کنید  و تغییر کنید.
ما در بازارمان کسب و کارمان کسبه و بازارمان می رفتیم عبور می کردیم می دیدیم قرآن و مفاتیح می خوانه کتاب حلیة المتقین می خواند آداب زندگی که در روایات ما از کتب اهل بیت و روایات رسیده کتابهای مذهبی باز کرده می خواند محل کارش الآن هم همانطور هست؟ واقعاً همانطوره؟ نمی خواهم پرده برداری کنم که چه خبره، ولی خیلی فرق کرده.
یک بزرگواری می گفت من تو همین بازار قم رفتم یک شالگردن بخرم هوا سرد بود، شالگردن خیلی قشنگ و لطیف بافتش خیلی خوب بود بهش گفتم به صاحب مغازه این شال چند هست؟ تقریباً پنجاه سال قبل. گفت این شال گردن زده دارد تومان می دهم. اول عیبش را گفت متوجه هستی چه گفتم. گفت این شالگردنی که دستت هست می خواهی بخری از من این خوب بافته نشده خراب است عیب دارد چون زده دارد معیوب است من دو تومان می فروشم. خب من هر چقدر بالا و پایینش نگاه کردم بافتش خوبه زده نداره. گفت تو متوجه نمی شی ببین اینجاش را خوب نبافته خرابه. یک آدم متخصص می خواهد که این فرش عیب دارد این ماشین عیب دارد این لباس عیبش کجاست. ما که متوجه نمی شویم خیلی مواقع. اول عیبش را گفت چقدر حلال خور بودند چقدر از ربا و نزول فرار می کردند. یک ربا خور نزول خورد مورد اشاره بود همه بر علیه اش قیام می کردند که نکنه این کارها را انجام بده ولی خیلی فرق کرده. خدا عوض نشده ما عوض شدیم خدا همان خداست. ارحم الراحمین است رزاق است خلاق است. بیایید برگردیم از خدا کمک بخواهیم راههای اشتباهی که شیطان درست کرده اینها را ببندیم برگردیم در عمل کردن به قرآن عمل کردن به دستورات پیغمبر به دستورات اهل بیت (علیهم السلام) .
یک موقعی بنده رفتم جمکران برای سخنرانی شب چهارشنبه ای بود یک کتابی انتشارات جمکران چاپ کرده بود به نام صحیفة المهدویه یعنی دعاهایی که مال امام زمان (علیه السلام) است. می دانید ما از امام زمان دعا زیاد داریم مثل زیارت آل یاسین، دعای افتتاح، اللهم ارزقنی توفیق الطاعه و... این دعا مال امام زمان است. چقدر دعاهای ماه رجب و رمضان زیارتها صلوات ابو الحسن ضراب غروب جمعه خوانده می شود اینها همه مال حضرت است که مجموعه اش می شود یک کتاب یک صحیفه مثل صحیفه سجادیه. این کتاب را به ما دادن دعاهای امام زمان جمع آوری شده چاپ شده من مقدمه اش را نگاه کردم یکی از علمای تبریز نوشته از شاگردان مرحوم علامه طباطبایی (ره). در مقدمه این کتاب این جریان را نقل کرده است که علت جمع آوری دعاهای امام زمان (علیه السلام) به نام صحیفه مهدویه دعاهایی که از حضرت نوشته این بود که من در تبریز که زندگی می کردم یک موقعی مرحوم علامه طباطبایی(ره) آمدند تبریز چون وطنش بود منم چون شاگردش بودم یک شب ایشان را دعوت کردم منزل افتخار دادن آمدند مهمان ما شدند. ایامی که ایشان مهمان ما بودند منزل ما از هر جایی گفتگویی می شد از جمله ایشان این را نقل کردند فرمودند یک استاد دانشگاهی به نام پرفسور کربن که معروف بوده استاد دانشگاه فرانسه بوده ایشان در رشته معارف و عرفان و فلسفه خیلی کار کرده بوده و دنبال تحقیقات فلسفی و علمی بوده مدتها ایشان می آمد ایران با مرحوم علامه طباطبایی رفت وآمد داشت و مباحثات و مناظرات و گفتگوها. هر دو بزرگوار از هم بهره می گرفتن مخصوصاً پرفسور خیلی استفاده می کرد مسیحی هم بود البته بعد مؤمن شد شیعه شد و دوست اهل بیت شد پایان کارش به هدایت پیدا کرد چون غرض و عناد نداشت خدا دستش را گرفت و هدایت شد.
مرحوم علامه فرمود من ایامی که با ایشان صحبت می کردم و گفتگو داشتیم در مسائل مختلف فلسفی علمی ایشان هم مسیحی بود بهش گفتم مسلک شما مسیحی ها ایراد دارد یک ایراد این است که در مسیحیت همه وقت و همه جا نمی شود آدم عبادت کند یا با خدا راز و نیاز کند فقط یک شنبه ها در کلیسا را باز می کنند باید برید کلیسا با خدا صحبت کنید. خب اگر روز سه شنبه من دلم برای خدا تنگ شد خواستم با خدا صحبت کنم عبادت کنم می گویند نه باید صبر کنی تا یکشنبه شود. بعد یکشنبه نمی توانم بروم کلیسا باید از خانه با خدا صحبت کنم. گفت بله عموم مسیحیان اعتقادش همین است. کاتولیک ها که باید عبادت در کلیسا باشد روز یکشنبه باشد محدود است ولی ما جزء فرقه اقلیتی هستیم که اجازه می دهد که در جاهای دیگر و مکانهای دیگر خدا را پرستش کنیم.
مرحوم علامه فرمود که به ایشان گفتم که خب الآن شما می خواهید مثلاً با خدا صحبت کنید صحبت کردن با خدا غیر از صحبت کردن با بقیه است یا دعا می خواهی بخوانی باید خدا را بشناسی اوصافی که زیبنده خداست بگی چطوری با خدا صحبت کنی چی بگی؟ این خودش خیلی مهم است. خیلی جالب است یک مسیحی استاد دانشگاه فرانسه است می گوید من در کتابخانه ها گشتم که به نحوی عبارتهای زیبایی پیدا کنم تا با خدا گپ و گفتگو داشته باشند مناجات داشته باشند دعا بخوانند. تو کتابها گشتم کتابهایی پیدا کردم دعاهایی از امام دوازدهم شما شیعه ها پیدا کردم اینها را به زبان فرانسه ترجمه کردم با این دعاها با خدا صحبت کنیم. خیلی عجیب است. این مثلاً مال شصت سال قبل است. الآن شبکه های اینترنتی دسترسی خیلی راحت شده. آن زمان در کتابخانه ها گشته دعاهایی که مال امام زمان است مثل همین اللهم ارزقنی توفیق الطاعه و... اینها را با زبان خودمان با خدا صحبت می کنیم. این  آقا می گوید من شک بهم وارد شد که یک نفر بیگانه دعاهای ما را در بیاورد و ترجمه کند و با خدا گفتگو کند ما اصلاً خبر نداریم که امام زمان یک صحیفه مهدویه دارد. چقدر دعا از امام زمان به ما رسیده از فلان امام چقدر دعا به ما رسیده صحیفه سجادیه فقط یک کتاب از یک کتاب دعا از امام سجاد هست چهار تای دیگر هم حضرت دارد. مرحوم آقای سید محمد باقر ابطحی دو سه سال قبل فوت کردند خدا رحمتش کند 5 تا صحیفه از امام سجاد چاپ کردند یکش صحیفه سجادیه معروف است چهار تا صحیفه دیگر ایشان از کتاب های مختلف در آوردن ذخائر ارزشمندی از اهل بیت به ما رسیده ولی تو قدر آب چه دانی که در کنار فراتی.
ما از نهج البلاغه امیرالمؤمنین استفاده می کنیم؟ از صحیفه سجاده استفاده می کنیم؟ از این دعاها استفاده می کنیم؟ خیلی عذر می خواهم فاصله گرفتیم کم بهره میبریم گاهی می بینیم مثلاً فلان روزنامه و مجله یا فیلم و سریال یک ورزش طولانی یک فوتبال فلانی را دو ساعت وقت می گذاریم خیلی هم هیجانی هم نگاه می کنیم عکس العمل نشان می دهیم. ولی در عمرمان وقت نمی کنیم صحیفه سجادیه بخوانیم یک دور صحیفه مهدویه دعاهای امام زمان را بخوانیم. خارجی می آید پیدا می کنه و میخواند ما در کنار آب و تشنه لب باشیم.
عرضم تمام حالا دنباله بحث را شبهای دیگر ان شاءالله خدمتتان خواهیم بود.
باید برگردیم به قرآن و اهل بیت و برگردیم به نهج البلاغه و صحیفه سجادیه. هویت و شخصیت مان گره خرده با اهل بیت این پیوند را محکم کنیم اگر با معرفت و محبت و عمل دنبال این بزرگواران برویم حتماً بدانیم بلا شک مشکلات دنیایی و آخرتیمان ان شاءالله حل خواهد شد.
روضه
روز اول ماه صفر بوده امروز و بنا بر نقل بعضی از تواریخ و مقاتل روز ورود اهل بیت به سرزمین شام و دمشق است. من معتقدم اساراتی که بر اهل بیت پیش آمد بعد از عاشورا و واقعه کربلا کمتر از شهادت شهدای کربلا نیست اگر نگوییم از نظر مصیبت و ابتلا بیشتر است و اجرش هم به یک معنا ممکن است بیشتر باشد. حالا امام حسین مقام امامت دارد حسابش جداست. شهدا یک یک روز به شهادت رسیدند به ملاقات خدا رفتند ولی عزیزان و دردانه هایی که در این مدت اسیر بودند و این همه آزار و شکنجه و زخم زبان به نظر من از تیر و نیزه سختتر است. بعید نیست آنچه که نقل شده از امام سجاد (علیه السلام) بعضی نقل کردند آقا کجا به شما خیلی سخت گذشته؟ نفرمود روز عاشورا و کربلا. فرمود الشام الشام الشام.
یعنی اینکه اهل بیت بیرون دروازه دمشق نگه دارند اینها خارجی است. سرهای عزیزانشان را روی نیزه ها بگیرند و هلهله کنند جشن بگیرند و شادی کنند بچه های پیغمبر را اسیر کردند زخم زبان بزنن شما خارجی هستید شما از دین بیرون رفتید شما اصلاً مسلمان نیستید که امام سجاد (علیه السلام) به قدری در بعضی از مقاتل نقل شده که شکنجه روحی دیدن این تعبیر از حضرت نقل شده که وقتی دیدن زینب کبری خواهرها عزیزانشان کنار این سرهای شهداء مردم هی نگاه می کنند حمله می کنند فحش و جسارت می کنند تعبیری دارد که «فـیالیت أمی لم تلدنی ولم یکنیزیدٌیرانی فی البلاد أسیر» (معالی السبطین عن بعض الخطباء) کلام عجیبی است که ای کاش مادر مرا نزاییده بود من را به این حالت با طناب و ریسمان ببندد با عمه هایم با عزیزانم با خواهرانم در بین مردم بگردانن توی کوچه و خیابانهای دمشق راه را طولانی کردند اینقدر گرداندن اینقدر جسارت و اهانت کردند خاکستر به سر بچه های امام حسین و اهل بیت بریزند. اینها را در مجلس یزید وارد کردند اینها را به طناب بسته بودند سر مقدس ابا عبد الله را در طشت گذاشتند داشتند شادی می کردند اما اینجا بود که سر مقدس آقا ابا عبد الله شروع کرد به تلاوت قرآن، سر امام حسین هم دارد قرآن را حمایت می کند تلاوت قرآن می کند. همه جا از قاری قرآن تجلیل و تکریم می کنند ولی نانجیب یزید به جای تکریم دست برد با چوب خیزران جسارتی کرد به سر مقدس ابا عبد الله جلوی چشم بچه ها خواهرها اینجا بود عقیله بنی هاشم از جا بلند شد دست برد و گریبان چاک وا حسینا وا حبیب قلب رسول الله.

Share