واکنش عصبی رسانه ریاست‌جمهوری آذربایجان به مقاله حقوقی دکتر کاظمی در خصوص صلاحیت نداشتن باکو برای برگزاری اجلاس (COP29)

دکتر احمد کاظمی؛ استاد حقوق بین الملل دانشگاه  
 صلاحیت نداشتن باکو برای برگزاری اجلاس (COP29)
هم‌وطن‌مان رشید حاجیلی که به‌عنوان مهاجر در خارج زندگی می‌کند، دیروز در شبکه اجتماعی خلاصه‌ای از مقاله منتشر شده توسط احمد کاظمی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی قم(؟!) را به اشتراک گذاشت. 

پاسخ تند خالد کاظم لی به مقاله دکتر کاظمی در خصوص صلاحیت نداشتن باکو برای برگزاری اجلاس (COP29)

 متن مقاله خالد کاظم‌لی در ینی‌مساوات که در پاسخ به مقاله دکتر کاظمی با عنوان «چرا باکو میزبان شایسته‌ای برای کنفرانس (COP29) نیست؟» از این قرار است:

ادعاهای مضحک استاد کاظمی

هم‌وطن‌مان رشید حاجیلی که به‌عنوان مهاجر در خارج زندگی می‌کند، دیروز در شبکه اجتماعی خلاصه‌ای از مقاله منتشر شده توسط احمد کاظمی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی قم(؟!) را به اشتراک گذاشت. 
مقاله کاظمی که از عنوان مقاله‌اش روشن است که شوونیست فارس است؟! به اجلاس اقلیم (COP29) اختصاص دارد که ماه آینده در باکو برگزار می‌شود. محتوای مقاله این دانشمند این است که باکو میزبان مناسبی برای کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان‌ملل (COP 29) نیست. پروفسور قمی(؟!) که به نوشته‌های ضد ترکی و ضد آذربایجانی شهره است، برای توجیه نتیجه‌گیری خود 10تا 15 دلیل آورده است. «بارزرترین» آن دلایل  این‌هاست: «آذربایجان خودش محیط‌زیست، به‌ویژه محیط‌زیست دریای خزر را با نفت آلوده می‌کند» و «آذربایجان به طبیعت روستای سویودلو گئده‌بی آسیب وارد می‌کند.» 
موضوع سویودلو را به یاد می‌آورید؟ هیچ کشور در دنیا وجود ندارد که در آن طلا از معدن به‌صورت صنعتی استخراج نشود و حوضچه‌های مصنوعی در یک منطقه جداگانه ایجاد نشود و پسآب در آن جمع‌آوری نشود. هر جا که معدن هست و بهره‌برداری از منابع طبیعی هست، قطعاً مشکل زیست‌محیطی وجود دارد. مگر در ایران طلا و نقره را با فوت کردن استخراج می‌کنند؟ یا در آفریقای‌جنوبی، ایالات متحده آمریکا، استرالیا، آرژانتین چگونه عمل می‌کنند؟ این روند در همه کشورها یکسان است.
اما به این قضیه نگاه کنید، جمهوری آذربایجان باید جور دیگری عمل می‌کرد. این، در واقع همان مثل «بز آب را گل‌آلود کرد» است.  عوام‌فریبی است. بار دیگر مشخص می‌شود که «جنبش محیط زیستی» که تابستان گذشته با تدارکات قبلی در سویودلو راه‌اندازی شد، در واقع یک رویداد کاملاً تحریک‌آمیز سیاسی بوده است که هدف آن حمایت از دولت‌هایی بود که علیه آذربایجان ادعاهایی دارند. ظاهراً در حال حاضر از همین مورد استفاده می‌شود. اگر به‌موازات ایران، ادعای مشابهی از سوی فرانسه نیز مطرح شود، تعجب‌آور نخواهد بود.
نویسنده ینی‌مساوات در ادامه، مجدداً بدون اشاره به مستندات ارائه شده در تحلیل دکتر کاظمی، نوشته است: احمد کاظمی سپس گفته است که آذربایجان حقوق اقلیت‌های ملی (تالش، اودی، تات، آور، کرد، لزگی) را نقض می‌کند. استاد ننوشت که چگونه آن‌را نقض می‌کند، وی وقتی آن‌را نقض می‌کند چه می‌کند؟ این را یکی از شهروندان دارای درجه استادی در کشوری می‌گوید که به ترک‌های آذربایجانی که در ایران بیش از 30 میلیون نفر هستند و نیز به میلیون‌ها بلوچ و دیگر جوامع ملی (قومی) فرصت خواندن و نوشتن به زبان خود را نمی‌دهند و فعالانی را که خواستار حقوق ملی اقوام خود هستند سرکوب می‌کند و آن‌ها را از جرثقیل‌های ساختمانی آویزان می‌کند.
به گفته کاظمی، حقوق شیعیان که 80 درصد جمعیت آذربایجان را تشکیل می‌دهند نیز پایمال می‌شود. نزدیک بیاید و بپرسید: چگونه در آذربایجان حقوق مذهبیون شیعه پایمال می‌شود؟ آیا آن‌ها اجازه ندارند نماز بخوانند، روزه بگیرند، مناسک دینی دیگری انجام دهند یا به دلیل شیعه بودن، کسی را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند؟
اولاً اینکه 80 درصد مردم این کشور پیرو مذهب شیعه هستند به این معنی نیست که همه آن‌ها کاملاً مذهبی هستند. اینطوری نیست. آذربایجان کشوری سکولار است و تعداد افرادی که زندگی معنوی دارند و خود را وقف دین می کنند، نه کمتر و نه بیشتر از مؤمنان سایر کشورهای سکولار است. در این کشور، مذهبی‌ها صرفاً اجازه ندارند فعالانه وارد سیاست شوند، حزب سیاسی ایجاد کنند و باید هم چنین باشد. هیچ‌کس نمی‌تواند در پوشش خدا و پیامبر و کتب آسمانی، حزب (جناح) ایجاد کند و تصنعی بر دیگران برتری یابد. این ناعادلانه خواهد بود. بنیانگذار دولت ما، محمد امین رسول زاده، 105 سال پیش احزاب مذهبی را غیرقابل قبول اعلام کرد.
کاظمی که می‌نویسد «بیش از 5000 زندانی سیاسی» در کشور ما وجود دارد، ظاهراً جاسوسانی که برای کشورهای خارجی کار می‌کنند، کسانی‌که برای انجام اقدامات تروریستی آماده می‌شوند، کسانی‌که قصد ترور نماینده مجلس و دیگران را داشتند و سایر عوامل خراب‌کار را فهرست کرده است. حتی در این صورت، شمار همه آن‌ها "پنج  هزار" نمی‌شوند. پروفسور اشتباه محاسبه می‌کند.
اینکه کاظمی به چه مذهب و فرقه‌ای خدمت می‌کند، از همین موضوع که آزادی آذربایجان از سرزمین‌های اشغالی خود یعنی قراباغ را پس از 30 سال را تحت عنوان «ارامنه در معرض پاک‌سازی قومی قرار داده شدند» تفسیر می‌کند.
خالد کاظم‌لی نویسنده مساوات در ادامه عقده‌گشایی خود بدون اشاره به ده‌ها تحلیل و مقاله دکتر کاظمی در سه دهه گذشته راجع به آوارگان جنگ قراباغ و تعلق قراباغ به جمهوری آذربایجان نوشته است: به خلاقیت ژورنالیستی این فرد در 30 سال گذشته نگاهی بیندازیم و ببینیم که آیا حداقل یک‌بار از حقوق 700 هزار مسلمان شیعه که از قراباغ آواره شده‌اند دفاع کرده و آیا "متجاوز کافر" را محکوم کرده است؟ مطمئن باشید حتی یک جمله به نفع ما در دفاع از حقوق‌مان از قلم این شخص بیرون نیامده است. بنابراین تعجب نمی‌کنیم وقتی می‌نویسد «آذربایجان به ارمنستان همسایه فشار می‌آورد و خواستار افتتاح کریدور زنگزور که پروژه انگلیسی‌ها و ترکیه است می‌شود». در واقع سران کشور ایران چهار سال است که بارها و بارها این گفته را تکرار کرده و حتی این دالان را «خط قرمز» خود اعلام کرده‌اند.
نویسنده ینی‌مساوات بدون اشاره به تحلیل انتقادی ماه گذشته دکتر کاظمی با عنوان «دالان تورانی ناتو و منطق معیوب روسیه» مدعی شده است: کاظمی وقتی در مورد کریدور (جعلی) زنگزور می‌نویسد، به کشوری که بیشتر علاقمند به افتتاح این جاده است - روسیه - اشاره نمی‌کند. در واقع کشور اصلی که چشم‌داشت به این دالان دارد، روسیه است. ترس ایران از روسیه 200 ساله است. زمانی قطارها و سایر وسایل حمل‌ونقل از مسکو و هم‌چنین از سایر نقاط اتحاد جماهیر شوروی از زنگزور می‌گذشت و به نخجوان و ایروان و ترکیه می‌رفت، در آن زمان این دالان «خط قرمز» نبود. اما حالا چی؟ چون ایران منطقه را بی‌صاحب دیده است.
خلاصه اینکه استاد ایرانی هم مانند سایر همکاران و دیپلمات‌های سابق کشورش از این فرصت استفاده کرد و احساسات صمیمانه و احمقانه خود را نسبت به کشورمان به قلم آورد. فقط این احساسات پر از مکر و نفرت است.» 

واکنش عصبی رسانه ریاست‌جمهوری آذربایجان به مقاله حقوقی دکتر کاظمی در خصوص صلاحیت نداشتن باکو برای برگزاری اجلاس COP29
 
ینی‌مساوات نوشتن پاسخ به مقاله علمی دکتر کاظمی را به خالد کاظم‌لی از مقاله‌نویسان مهم این رسانه که به نوعی نام‌خانوادگی مشابه دارد، حواله کرده است. خالد کاظم‌لی در دوره‌ای که رئوف عارف‌اوغلو، سردبیر ینی‌مساوات مخالف حکومت علی‌اف بود، در راستای مخالفت با حکومت علی‌اف قلم می‌زد اما اکنون او نیز همانند عارف‌اوغلو  چهره عوض کرده و مستقیماً تبلیغات‌چی حکومت علی‌اف شده است. 
شایان ذکر است تحلیل با رویکرد، حقوقی، تبیینی و افشاءگرانه دکتر کاظمی «استاد حقوق بین‌الملل در دانشگاه آزاد اسلامی در تهران» با عنوان «چرا باکو میزبان شایسته‌ای برای کنفرانس (COP29) نیست؟» علاوه بر بازتاب گسترده در منابع فارسی، ترکی، آذری و ارمنی، در منابع انگلیسی نیز بازخورد گسترده‌ای داشته است که همین موضوع موجب ناخرسندی شدید خاندان علی‌اف و نویسندگان وابسته به آن شده است که تلاش دارند از این کنفرانس بین‌المللی برای تطهیر چهره حکومت باکو استفاده کنند.

لازم به ذکر است که این مقاله قبلاً در سایت ضیاءالصالحین فارسی و آذری منتشر شده بود.

لینک مقاله (به فارسی)

لینک مقاله (به زبان آذری)

Share