اهمیّت و فضیلت تلاوت قرآن در ماه رمضان
مهم ترين ويژگی ماه رمضان، نزول قرآن است، بنابراین برای یک شخص روزه دار بهتر است در مورد اهمیّت و فضیلت تلاوت قرآن در ماه رمضان اطلاعات کافی را داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا از بیانات ارزشمند و گهربار آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدّظلّه العالی در این خصوص بهره مند شوید.
⫷⫸⫷⫸⫷⫸⫷⫸⫷⫸⫷⫸⫷⫸⫷⫸⫷⫸⫷⫸⫷⫸⫷⫸⫷⫸⫷⫸
مهم ترين ويژگی ماه رمضان، نزول قرآن است که در شب قدر بر قلب نازنين پيامبر اکرم صلّی الله عليه وآله وسلّم نازل شده است.[1] لذا ماه رمضان پيوند مستحکمی با قرآن دارد،[2] و به همين جهت، بايد به اين هديه الهی توجّه خاص شود.[3]
بر این اساس يک مسلمان علاوه بر روزه گرفتن، باید با قرآن مأنوس شود؛ چرا که قرآن هم هدايت است، هم بيّنات و هم فرقان «... هُدیً لِلنّاسِ و بيّناتٍ مِنَ الهُدی وَ الفُرقانِ ...».[4]
از این رو از امور بسیار مهم در اين ماه، تلاوت قرآن مجيد است که با شروع ماه رمضان، سزاوار است قرآن بسيار تلاوت شود.[5]
اهمیت و فضیلت تلاوت قرآن در آینۀ عقل و نقل
قرآن، عربی فصيح و روانی است که آهنگ آن در گوش ها دل انگيز، و تلاوت آن بر زبان ها آسان است. از نظر محتوا نیز، در عين عميق و پرمايه بودن، درک آن سهل و ساده و آسان است.[6]
اصولاً آن همه حقايق بزرگ و برجسته در قالب اين الفاظ محدود با سهولت درک معانی، ريخته شده است،[7] از این نظر خداوند آن چنان تسلطی به پيامبرش بر آيات قرآن، داده بود که به آسانی و در همه جا و برای حل هر مشکل، از آن استفاده میکرد، و پيوسته بر مؤمنان تلاوت می نمود.[8]
این مسأله نشان می دهد قرآن کریم اختصاص به قشر خاصی از مردم ندارد؛ همانگونه که عالمان بزرگ و فلاسفه و دانشمندان عظيم الشأن از آن بهره میگيرند، مردم عوام (که قادر بر تلاوت قرآن هستند) نيز در حد توان و درک خود از آن استفاده می کنند. اين ويژگی در کتاب های ديگر ديده نمی شود.[9]
در بیان اهميت تلاوت قرآن همین بس که بدانیم مسلمانان هر چه دارند از قرآن است و بهترين راه برای تحصيل روحانيت قلب و صفای دل و بودن به ياد خدا، تلاوت و تدبر در آيات قرآن است.[10]
در این زمینه امام باقر عليه السلام روايت نموده که پيامبر خدا صلّی الله عليه وآله وسلّم فرمود: «مَنْ قَرَأَ عَشْرَ آيَاتٍ فِي لَيْلَةٍ لَمْ يُکْتَبْ مِنَ اَلْغَافِلِينَ...؛[11]کسی که ده آيه از قرآن مجيد را در شب بخواند نام او در زمره غافلين ثبت نخواهد شد».[12]
پيامبر اکرم صلّی الله عليه وآله وسلّم در روایتی دیگر می فرمايند: «نَوّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ؛ خانه های خود را با خواندن قرآن نورانی کنيد».[13]
روايت می فرمايد خانه هايتان تاريک نباشد و قرآن تلاوت کنيد و گوش اهل خانه را تلاوت قرآن بنوازد تا کم کم معنای آن را بفهمند و انديشه کنند و نبايد قرآن فقط مخصوص جای به خصوص باشد.[14]
در روایتی دیگر پیامبر اکرم صلّی الله عليه وآله وسلّم می فرماید: «... ولِتالِی آیة مِنْ کِتابِ اللّه خَیرٌ مِنْ تَحْتِ العرش الی تُخوم السّفلی؛ برای تلاوت کننده آيه ای از قرآن ارزش و ثوابی بهتر از آنچه زير عرش تا زمين است موجود است»؛[15] يعنی ثواب آن بهتر است از آنچه بين عرش و طبقات پائين است. [16]
آن حضرت در فرازی دیگر می فرماید: «... و یدفَعُ عن تالی القرآن بلوی الاخرة؛ ... و دفع می شود از تلاوت کننده قرآن بلای آخرت و گرفتار شدن در آن».[17]
در روايتی ديگر پيامبر صلّی الله عليه وآله وسلّم خطاب به سلمان می فرمايد: «ای سلمان! بر تو است خواندن قرآن، زيرا قرائت آن کفاره گناهان و پوششی برای آتش و امانی از عذاب است ... مؤمن زمانی که قرآن می خواند خداوند با نظر رحمت به او می نگرد».[18]
تلاوت قرآن در رمضان، دری از درهای بهشت
پيغمبر اکرم صلّی الله عليه وآله وسلّم در آستانه ماه مبارک رمضان طی خطبه ای چنين فرمود: «فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ أَنْ یُوَفِّقَکُمْ لِصِیَامِهِ وَ تِلَاوَةِ کِتَابِهِ؛ با نيت های خالص و دل های پاک از خداوند بخواهيد تا شما را در روزه داشتن و تلاوت قرآن در اين ماه توفيق دهد».[19]
آن حضرت در فرازی دیگر از خطبه شعبانيه، که خطبه ای بسيار پر محتوی است، در مورد درهای بهشت جمله ای دارد، میفرمايد: «إِنَّ أَبْوَابَ الْجِنَانِ فِی هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ؛[20]درهای بهشت در اين ماه باز است».[21]
از اين جمله استفاده می شود که بهشت هم اکنون وجود دارد، و در ماه رمضان درهای آن به سوی بندگان صالح خداوند باز است. از جمله قرآنی که تلاوت می کنيم دری از درهای بهشت است.[22]
ماه رمضان، بهار انس با قرآن
ماه رمضان ويژگی های زيادی دارد که ماه های ديگر ندارند؛ از جمله اینکه ماه نزول قرآن است؛ «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآن».[23]
اين ويژگی که در ماه رمضان واقع شد تصادفی نيست؛ چرا که ماه رمضان ماه تربيت (روزه) است و تربيت بدون تعليم نمیشود و قرآن تعليم دهنده است و بايد قرآن در اين ماه نازل شود و بهار تلاوت قرآن باشد.[24]
اينکه در ماه رمضان قرآن خواندن سفارش شده، علتش اين است که در ماه رمضان به سبب روزه، قلب انسان صاف شده و آماده پذيرش تلقينات و تبليغات است و قرآن هم بهترين تبليغ است. پس مراد اين است که در ماه رمضان قرآن بخوانيم که هم قلبمان آن را بپذيرد و هم هدايت و تربيت شود.[25]
لذا بهترين اعمال در شب ها و روزهای ماه مبارک رمضان تلاوت قرآن است؛ همانگونه که در حدیثی آمده است: هر چيزی را بهاری است و بهار قرآن ماه رمضان است، و در ماه های ديگر، هر ماهی يک بار ختم قرآن سنت است و اقل آن هر شش روز است؛ ولی در ماه رمضان، هر سه روز يک ختم قرآن سنت است و اگر بتواند روزی يک قرآن ختم کند، خوب است.[26]
ثواب تلاوت یک آیه از قرآن در ماه رمضان
وقتی خواب روزه دار که بی خبری مطلق است عبادت باشد، بيداری او که در حال تلاوت قرآن باشد به طريق اولی عبادت بالاتری خواهد بود.[27] چرا که تلاوت قرآن از افضل عبادات است و کمتر عبادتی به پايه آن می رسد، زیرا این تلاوت الهام بخش انديشه در قرآن، و انديشه و تفکر، سرچشمه اعمال صالح است.[28]
آری تلاوت قرآن فضيلتی بزرگ است؛ به ويژه در ماه مبارک رمضان که به راستی فضيلت آن بيرون از حد و شمار است،[29] و اجر و ثوابی بس عظيم دارد؛[30] تا آن جا که ثواب تلاوت يک آيه از اين معجزه الهی در اين ماه، برابر با تلاوت تمام قرآن در غير ماه رمضان قرار داده شده است.[31]
سخن آخر: (قرآن بهترین نسخه شفابخش برای رسیدن به آرامش است)
چه زيباست که در اين ماه عزيز، هر چه بيشتر با کتاب خدا آشنا شويم،[32] قرآن را تلاوت کنيم، ترجمه آن را مطالعه نماييم، به سراغ تفسير قرآن برويم،[33]و از آن، تا حد توان بهره بگيريم، و جزء ميهمان های حقيقی و واقعی پروردگار شويم؛ که اگر دل به قرآن دهيم و در محضرش زانو بزنيم، بی شک اين نسخه شفابخش آلام ما را تسکين بخشيده، و دردهای مان را دوا نموده، و قلب و روحمان را آرام می کند.[34]
مطالب مرتبط و پیشنهادی :
ویژه نامه ضیافت الله (ماه مبارک رمضان)
منابع
.........................................
1. والاترين بندگان
2. مثال های زيبای قرآن
پی نوشت ها
.........................................
[1] «شهرُ رَمَضانَ الَّذی انزِلَ فيهِ القُرآنْ هُدیً لِلنّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الهُدی و الفُرْقان...؛ ماه رمضان، ماهی است که قرآن در آن برای هدايت بشر و برای راهنمايی و امتياز حق از باطل نازل شده است».
[2] مثال های زيبای قرآن، ج1، ص11.
[3] مثال های زيبای قرآن، ج1، ص12.
[4] سورۀ بقره، آیۀ 185؛ (مثال های زيبای قرآن ، ج1 ، ص12).
[5] کليات مفاتيح نوين، ص773.
[6] تفسير نمونه ، ج13، ص150.
[7] تفسير نمونه ، ج13، ص150.
[8] لغات در تفسير نمونه، ص649.
[9] داستان ياران: مجموعه بحث های تفسيری حضرت آيت الله العظمی مکارم شيرازی(مدظله)، ص236.
[10] جلوه حق بحثی پيرامون(صوفيگری) در گذشته و حال ، ص108.
[11] امالی، ص36؛ بحارالانوار، ج92، ص197- 196.
[12] جلوه حق بحثی پيرامون(صوفيگری) در گذشته و حال ، ص108.
[13] اصول کافی، ج2، ص610، بحارالانوار، ج92، ص200؛ (جلوه حق بحثی پيرامون(صوفيگری) در گذشته و حال ، ص108).
[14] مشکات هدايت، ص99.
[15] بحارالانوار، ج92، ص19 از جامع الاخبار، ص46- 48.
[16] اخلاق اسلامی در نهج البلاغه (خطبه متقين) ، ج1، ص439.
[17] بحارالانوار، ج92، ص19 از جامع الاخبار، ص46- 48؛ (اخلاق اسلامی در نهج البلاغه (خطبه متقين)، ج1، ص439).
[18] بحارالانوار، ج92، ص18- 17 از جامع الاخبار، صفحه 46- 48 (به نقل از ج2 الحياة، ص253)؛ (اخلاق اسلامی در نهج البلاغه (خطبه متقين)، ج1، ص439).
[19] کليات مفاتيح نوين، ص695.
[20] وسائل الشيعه، ج7، صفحه 228.
[21] والاترين بندگان، ص127.
[22] والاترين بندگان، ص127.
[23] سوره بقره، آيه 185؛ (گفتار معصومين علیهم السلام، ج2 ، ص120).
[24] گفتار معصومين علیهم السلام، ج2، ص120.
[25] انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقی، ص436.
[26] زاد المعاد، ص 109.
[27] گفتار معصومين علیهم السلام، ج2، ص123.
[28] اعتقاد ما ، ص49.
[29] مثال های زيبای قرآن، ج1، ص12.
[30] مثال های زيبای قرآن، ج1، ص248.
[31] وسائل الشيعه، ج7، ص 228؛ (والاترين بندگان ، ص12).
[32] والاترين بندگان، ص12.
[33] مثال های زيبای قرآن، ج2، ص122.
[34] والاترين بندگان، ص12.