سلسله مباحث مهدویت | ذکر برخی خصوصیات ظاهری و باطنی قائم آل محمد - استاد محمدرضا عابدینی (جلسه 5)

سلسله مباحث مهدویت حجت الاسلام محمدرضا عابدینی برگرفته از کتاب «شموس المضیئة» با عنوان «ذکر برخی خصوصیات ظاهری و باطنی قائم آل محمد» به همراه متن سخنرانی

سلسله مباحث مهدویت | ذکر برخی خصوصیات ظاهری و باطنی قائم آل محمد - استاد محمدرضا عابدینی (جلسه 5)

در این بخش، پنجمین قسمت سلسله مباحث مهدویت حجت الاسلام محمدرضا عابدینی برگرفته از کتاب «شموس المضیئة» با عنوان «ذکر برخی خصوصیات ظاهری و باطنی قائم آل محمد» به همراه متن سخنرانی را به مدت 56 دقیقه با سالکان طریق حق به اشتراک می گذاریم.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم

1. در حدیث قدسیِ لوح از امام صادق علیه السّلام آمده است (که لوحی هدیه شده از جانب خداوندمتعال به پیامبر اعظم است):
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، هذَا کِتَابٌ مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ لِمُحَمَّدٍ نَبِیِّهِ و نُورِهِ وَ سَفِیرِهِ و حِجَابِهِ و دَلِیلِهِ، نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ مِنْ عِنْدِ رَبِّ الْعَالَمِینَ،

«بسم اللّه الرحمن الرحیم، این پیامی است از سوی خدای مقتدر شکست ‏ناپذیر که در ساخته و پرداخته ‏اش هیچ‏ عیب و نقصی نیست، خطاب به محمد؛ پیامبر، نور، نماینده و پرده‏ دار او و راهنمای بندگانش به سوی خدا، که روح الامین- جبرئیل علیه السّلام- آن را از جانب پروردگار بر او نازل کرد.»

آنگاه رشته کلام به بیان نام ائمه علیهم السّلام کشانده شده تا به حسن بن علی علیهما السّلام رسیده و حدیث قدسی چنین ادامه می‏یابد:

فَأُکْمَلَ ذَلِکَ بِابْنِهِ  م‏ح‏م‏د  رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ عَلَیْهِ کَمَالُ مُوسَی وَ بَهَاءُ عِیسَی وَ صَبْرُ أَیُّوبَ فَیُذَلُّ أَوْلِیَائِی فِی زَمَانِهِ وَ تُتَهَادَی رُءُوسُهُمْ کَمَا تُتَهَادَی رُءُوسُ التُّرْکِ وَ الدَّیْلَمِ فَیُقْتَلُونَ وَ یُحْرَقُونَ وَ یَکُونُونَ خَائِفِینَ مَرْعُوبِینَ وَجِلِینَ تُصْبَغُ الْأَرْضُ بِدِمَائِهِمْ وَ یَفْشُو الْوَیْلُ وَ الرَّنَّةُ فِی نِسَائِهِمْ أُولَئِکَ أَوْلِیَائِی حَقّاً

«سرانجام سلسله امامت را کامل فرمود به فرزندش محمّد که مایه رحمت برای جهان و اهل آن است، او کمال و هیبتِ موسی، درخشش و روحانیّتِ عیسی، و استقامت و صبر ایوب، همه را داراست، اولیاء من در زمان غیبت او (- نزد جهال و ستمگران عالم-) خوار و بی‏ارزشند، سرشان از پیکر جدا شده و گویی سرهای کفّار ترک و دیلم است که پادشاهان به یکدیگر پیشکش میکنند، کشته می‏شوند، به آتش سوزانده مییشوند، ترسان و هراسان و- از ترس جان و دینشان- لرزانند، زمین از خونشان رنگین می‏شود، ناله ‏سوزناک و فریاد (وامظلوما) در بین همسران و خانواده ‏شان به آسمان میرود. اینان به حق و بی‏شک اولیاء من هستند …» (الجواهر السنیه، ص ۲۰۳- ۲۰۴)

2. از امام باقر علیه السّلام نقل شده است:
«موسی علیه السّلام در سِفر اول (از سِفرهای پنجگانه تورات) نگاه کرد و آنچه را به قائم آل محمد داده می‏شود دید. عرض کرد: یا رَبِّ! اجْعَلْنِی قَائِمَ آلِ مُحَمَّدٍ «پروردگارا مرا قائم آل محمد قرار بده»،

پیام آمد: إِنَّ ذَاکَ مِنْ ذُرِّیَّةِ أَحْمَد «او از نسل احمد است.» آنگاه موسی در سِفر دوم نظر انداخت و درست همان ‏چیزی را که در سِفر اول دیده بود در آن نیز همان را یافت و همان درخواست را کرد و همان جواب را شنید، سپس در سِفر سوم نیز همان دید، و همان گفت‏وشنود تکرار شد.» (اثبات الهداة، ج ۳، ص ۵۴۱، روایت ۵۱۱)

3. از قول پیامبر در بخشی از یک حدیث قدسی طولانی چنین نقل شده است: «خدای عزّ و جلّ به پیامبر صلّی اللّه علیه و اله و سلّم فرمود:
«قد جعلت علیّا وزیرک و خلیفتک من بعدک علی أهلیک و امّتک، و أعطیتک اذا خرج من صلبک أحد عشر مهدیّا، کلّهم من ذرّیتک، من البکر البتول، آخر رجل منهم یصلّی خلفه عیسی بن مریم، یملأ الأرض عدلا کما ملئت جورا و ظلما، انجی به من الهلکة و اهدی به من الضّلالة، و أبرء بن الأعمی و أشفی به المریض‏»

من علی را وزیر و در بین اهل بیت و امّتت جانشین بعد از تو قرار دادم، و از نسلت، از طریق زهرای بتول یازده جانشین مهدی (به حق راه یافته) به تو عنایت کردم که آخرین آنها مردی است که عیسی بن مریم به امامت او نماز گزارد، او زمین را همانگونه که از ستم پر شده است از عدالت سرشار خواهد کرد، به دست او انسانها را از هلاکت نجات بخشم و گمراهان را به راه راست راهبری کنم، دیده کوران باز کنم و بیماران را شفا دهم.» (اثبات الهداة، ج ۳، ص ۵۸۸، روایت ۸۰۹)

از امام صادق علیه السّلام به نقل از امام باقر علیه السّلام به نقل از جدش علیه السّلام به نقل از رسول اللّه صلّی اللّه علیه و اله و سلّم آمده است:
« الْقَائِمُ مِنْ وُلْدِی اسْمُهُ اسْمِی وَ کُنْیَتُهُ کُنْیَتِی وَ شَمَائِلُهُ شَمَائِلِی وَ سُنَّتُهُ سُنَّتِی یُقِیمُ النَّاسَ عَلَی مِلَّتِی وَ شَرِیعَتِی وَ یَدْعُوهُمْ إِلَی کِتَابِ رَبِّی عَزَّ وَ جَلَّ مَنْ أَطَاعَهُ فَقَدْ أَطَاعَنِی وَ مَنْ عَصَاهُ فَقَدْ عَصَانِی وَ مَنْ أَنْکَرَهُ فِی غَیْبَتِهِ فَقَدْ أَنْکَرَنِی وَ مَنْ کَذَّبَهُ فَقَدْ کَذَّبَنِی وَ مَنْ صَدَّقَهُ فَقَدْ صَدَّقَنِی إِلَی اللَّهِ أَشْکُو الْمُکَذِّبِینَ لِی فِی أَمْرِهِ وَ الْجَاحِدِینَ لِقَوْلِی فِی شَأْنِهِ وَ الْمُضِلِّینَ لِأُمَّتِی عَنْ طَرِیقَتِهِ وَ «سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُون».

«امام قائم از فرزندان من است، نامش نام من، کنیه‏اش کنیه من، سیما و قامتش چون سیما و قامت من و سیره و روشش، سیره و روش من است، مردم را بر دین و آئین من استوار نماید و به کتاب خدای ط فراخواند هرکه او را اطاعت کند، مرا اطاعت کرده است و هرکه از او سرپیچی کند مرا سرپیچی کرده است. آن کسی‏که در غیبتش او را منکر شود مرا منکر شده و دروغ پندارنده او مرا به دروغ نسبت داده، پذیرنده او به راستی، مرا به راستی باور داشته است. من از کسانی‏که سخن مرا درباره- وجود و غیبت و فرج و قیام- او تکذیب می‏کنند و امتم را از راه او منحرف می‏نمایند به خدا شکایت می‏برم، وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ (شعرا ۲۲۷).» (اثبات الهداة، ج ۳، ص ۴۸۲، روایت ۱۹۰)

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

جهت دسترسی به مجموعه سلسله مباحث «مهدویت» استاد محمدرضا عابدینی کلیک کنید

Share