کتاب صوتی | چله تشکیلاتی - استاد عابدینی (قسمت 18) / اربعین، تبلور حب و بغض مشترک

دانلود هجدهمین قسمت از کتاب صوتی «چله تشکیلاتی» برگرفته از مباحث حجت الاسلام محمدرضا عابدینی در کتاب «قدم عاشقی» با عنوان «اربعین، تبلور حب و بغض مشترک»

کتاب صوتی | چله تشکیلاتی - استاد عابدینی (قسمت 18) / اربعین، تبلور حب و بغض مشترک

در این بخش، هجدهمین قسمت از کتاب صوتی «چله تشکیلاتی» برگرفته از مباحث حجت الاسلام محمدرضا عابدینی در کتاب «قدم عاشقی» با عنوان «اربعین، تبلور حب و بغض مشترک» را به مدت 7 دقیقه با سالکان طریق حق به اشتراک می گذاریم.

⫸⫸⫸ کاروان کربلا آمده است تا حرکت بر اساس فطرت فرار از نقص و شوق به کمال را به اوج خود برساند. ⫷⫷⫷ 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

ویژه نامه مرتبط : ویژه نامه تشکیلات از نگاه بزرگان 

دلالت تشکیلاتی:

◈ مراقبه و محاسبه نفس یکی از نشانه‌های مومنین در روایات است. فرمود: «لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يُحَاسِبْ نَفْسَهُ فِي كُلِّ يَوْمٍ فَإِنْ عَمِلَ حَسَناً اِسْتَزَادَ اَللَّهَ وَ إِنْ عَمِلَ سَيِّئاً اِسْتَغْفَرَ اَللَّهَ مِنْهُ وَ تَابَ إِلَيْهِ» باید روزانه محاسبه نفس نمود و بر اعمال صالح شکر کرده و بر گناهان توبه نمود.
 
◈ هر یک از افراد علاوه مراقبه نفس فردی باید خود را به عنوان فردی از یک تشکیلات بزرگ نیز مراقبه و محاسبه نماید. در محاسبات تشکیلاتی، تصمیمات افراد موثر دیده می‌شود و فرد، جدای از جمع نخواهد بود. لذا باید شرایط محاسبه عقلانی در تشکیلات فراهم شود تا هر یک از اعضا در محیطی خارج از  تنش و ضدیت، با نگاهی همدلانه و مومنانه ارزیابی شوند. این مسئله ظرافت‌های بسیاری دارد.

 نباید شرایط برای اعمال نظرهای بدون تقوا فراهم شود. این موضع، یکی از مواضع خودنمایی سه روایت شریف است که فرمود: «اَکبَرُ العَيبِ اَن تَعيبَ ما فيک مِثلُهُ» یعنی مبادا عیبی را که خود نیز به آن گرفتار هستی در دیگری عیب بشماری! روایت بعدی آن است که فرمود: أحَبُّ إخواني إلَيَ مَن أهدى إلَيَ عُيوبي یعنی عیوب یکدیگر را در زیباترین شکل ممکن باید تذکر دهیم و در نهایت: المؤمنُ مِرآةُ المؤمنِ. زمینه این محاسبه نفس جمعی باید در تشکیلات فراهم شود تا در محیطی ایمانی رشد جمعی محقق شود.

کتاب صوتی | چله تشکیلاتی - استاد عابدینی (قسمت 18) / اربعین، تبلور حب و بغض مشترک

جهت دسترسی به سایر قسمت های «چله تشکیلاتی» استاد محمدرضا عابدینی کلیک کنید

 

کلمات کلیدی: 
Share