صوت | اربعین تجلی رفاقت مؤمنین - استاد پناهیان (جلسه دوم) + متن

دانلود دومین جلسه از بیانات ارزشمند حجت الاسلام علیرضا پناهیان در مورد «اربعین تجلی رفاقت مؤمنین» به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی به همراه متن

صوت | اربعین تجلی رفاقت مؤمنین - استاد پناهیان (جلسه اول) + متن

دومین جلسه از بیانات ارزشمند حجت الاسلام علیرضا پناهیان در مورد «اربعین تجلی رفاقت مؤمنین» به مناسبت فرا رسیدن اربعین سید و سالار شهیدان آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام به همراه متن / مدت : 50 دقیقه

صوت | اربعین تجلی رفاقت مؤمنین - استاد پناهیان (جلسه دوم) + متن

متن سخنرانی

گاهی امتحانات و آزمایشات الهی انسان را منفعل می کنند و انسان در مقام پاسخگویی به یک وضعیت عکس العمل نشان می دهد. این ها امتحانات دشواری نیستند. ولی دینداری فقط پاسخ دادن به اینگونه امتحانات نیست؛ بلکه برخی از امتحانات هستند که انسان را منفعل نمی کنند و فقط انسان های فعال می توانند به آنها پاسخ دهند. خیلی از مراتب عالی رشد و کمال در اینگونه امتحانات هست. یکی از امتحان هایی که انسان های فعال به دنبال آن می روند، امتحان رفاقت بین مومنان است و اجر و پاداش زیادی برایش قرار داده شده است.

ما بایستی رفیق خوب پیدا کنیم و مواسات داشته باشیم و تا آنجا که می توانیم از طریق رفاقت به جاهای خوب برسیم. در روایات داریم که شخص طعم ایمان را نمی چشد - حتی اگر نماز وروزه اش زیاد باشد - مگر اینکه بخاطر خدا دوست و دشمن پیدا کند. گاهی افراد به واسطه رفاقت با مؤمنین به مقامات بالایی می رسند.

خلیل ها روز قیامت همه با هم دشمن می شوند - مگر متقین؛ چون متقین هم امامشان و هم دوستدار امامشان را دوست دارند. در این جامعه ای که روز به روز به سمت ضابطه مند شدن می رود رفاقت خیلی مهم است. در روایت داریم که می فرماید: «با مؤمنین ایثار گرانه برخورد کن - نه منصفانه».

در مورد رفاقت کردن در راه خدا احادیث بسیاری داریم. رفاقت در راه خدا انسان را نورانی می کند و ایثار در رفاقت یکی از مراحل سخت در رفاقت است. خداوند متعال، ابراهیم علیه السلام را مورد آزمایش قرار داد و آزمایشِ بسیار سختی هم بود ولی حضرت ابراهیم علیه السلام بخاطر توکل و اعتمادش به خدا سربلند شد.

رفاقت از پیام های اربعین است و مردم در این چند روز با هم رفاقت می کنند. اربعین مانند ستاره دنباله دار است و این دنباله را باید به خانواده ها و اخلاق هایمان هم بکشانیم.
 

صوت | اربعین تجلی رفاقت مؤمنین - استاد پناهیان (جلسه دوم) + متن

ویژه نامه مرتبط : اربعین حسینی - ویژه نامه چله اندوه

پدیدآورنده: 
Share