اهداف قیام امام حسین علیه السلام - آیت الله آقا مجتبی تهرانی (بخش 7) + متن
اهداف قیام امام حسین علیه السلام - آیت الله آقا مجتبی تهرانی (بخش 7) + متن
صوت هفتمین قسمت از بیانات ارزشمند آیت الله آقا مجتبی تهرانی (ره) با عنوان «اهداف قیام امام حسین علیه السلام» ویژه ماه محرم الحرام به همراه متن / مدت : 27 دقیقه
متن سخنرانی :
خطیب توضیحات خود را در بابت حرکت امام حسین علیه السلام ادامه داده و این حرکت را طبق فرمایش خود امام حسین علیه السلام بر پایه امر به معروف و نهی از منکر معرفی نمود و آن را مصداق این عمل مشخص کرده است. در واقع بحث خطیب این است که چگونه می شود حرکت امام حسین که مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر است با بحث ضرر جانی و مالی قابل جمع است و این تزاحم ملاکات احکام را چگونه حل کنیم؟ و روشن شد که شرط ضرر جانی و مالی در بحث امر به معروف و نهی از منکر، شرط مطلق نیست.
در باب امر به معروف و نهی از منکر چند مطلب قابل ذکر است:
۱. مسئله سنجش بین ضرری که متوجه آمر به معروف و ناهی از منکر است.
۲. مسئله نسبت به ضرر ناشی از منکر:
یک مورد آن این است که یک زمانی شخصی است و ضرر فقط به خود شخص می رسد. یعنی کسی که امر به معروف و نهی از منکر می کند، یک ضرری شخصی مانند عرضی، جانی و مالی برای خود دارد که در واقع این فعل ضرر شخص است، اما در ترک امر به معروف و نهی از منکر یعنی سکوت کردن، این دیگر ضرر شخصی نیست. یعنی هم در فعل ضرر هست و هم در ترک آن.
توضیح بیشتر این که گاهی شخصی که نهی از منکر می کند، وقتی امر به معروف و نهی از منکر می کند برایش ضرر جانی، مالی و شخصی دارد و هم اگر آن را ترک کند و امر به معروف و نهی از منکر را انجام ندهد باز هم ضرر است اما این بار ضرر آن شخصی نیست بلکه ضرر به دین و جامعه بر می گردد.
لیکن باز در این جا که به مسئله تزاحم ملاکات برمی خوریم، وظیفه انسان چیست؟ تفسیر بیشتر این که اگر شخص بگوید و امر به معروف انجام دهد ضرر شخصی برایش ایجاد می شود و اگر نگوید ضرر به دین جامعه و شاخه های منشعب آن می رسد. از جمله بدعت در دین، ترویج منکر.
در جواب این سوال بیان می کند که امام حسین علیه السلام طبق ظواهر شرع عمل کرده است. با توضیح این مسئله مشخص است که بین ناهی ها و آمرها یعنی اشخاصی که این فریضه امر به معروف و نهی از منکر را انجام می دهند تفاوت وجود دارد. گاهی این افراد، افراد عادی جامعه هستند و ترک این فریضه از سوی آنها ضرر دینی برای جامعه ندارد. اما برعکس گاهی یک فرد رئیس مذهب است، امام المسلمین است، فردی تأثیرگذار در جامعه است و یا الگوی از الگوهای دینی جامعه است که در واقع اگر این فریضه از سوی آنها ترک شود، دیگر ضرر شخصی مطرح نیست، بلکه ضرر به دین و جامعه دینی است.
ویژه نامه مرتبط : ماه محرم - ویژه نامه خون خدا (امام حسین علیه السلام)
افزودن دیدگاه جدید