جهاد تبیین در قیام فاطمی - حجت الاسلام کاشانی (بخش چهارم) + متن

دانلود صوت چهارمین جلسه از بیانات ارزشمند حجت الاسلام حامد کاشانی در مورد "جهاد تبیین در قیام فاطمی"

جهاد تبیین در قیام فاطمی - حجت الاسلام کاشانی (بخش چهارم) + متن

در این بخش از ضیاءالصالحین، چهارمین قسمت از بیانات ارزشمند حجت الاسلام حامد کاشانی در مورد «جهاد تبیین در قیام فاطمی» را به مدت 39 دقیقه تقدیم مخاطبان عزیز می نماییم.

جهاد تبیین در قیام فاطمی - حجت الاسلام کاشانی (بخش چهارم)

متن بخش چهارم سلسله مباحث "جهاد تبیین در قیام فاطمی" 

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏»
«أُفَوِّضُ أَمْري إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصيرٌ بِالْعِبادِ».[۱]
«رَبِّ اشْرَحْ لي‏ صَدْري * وَ يَسِّرْ لي‏ أَمْري * وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِساني‏ * يَفْقَهُوا قَوْلي‏».[۲]
«اللَّهُمَّ وَ أَنْطِقْنِي بِالْهُدَى وَ أَلْهِمْنِي التَّقْوَى».[۳]

مقدّمه

هدیه به پیشگاه با عظمت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها و روحی له الفداه صلواتی هدیه بفرمایید. 
اللهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم 
عرض ادب به ساحت مقدّس حضرت بقیة‌ الله اعظم روحی و ارواح العالمین له الفداه و عجّل الله تعالی فرجه الشریف وَ رَزَقَنا الله تعالی رؤیَتَهُ وَ زِیارَتَهُ و الشَّهادَةَ بَینَ یَدَیه صلواتی محبّت بفرمایید.
 اللهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم 

جهاد تبیین در قیام فاطمی - حجت الاسلام کاشانی (بخش چهارم)

مرور جلسات قبل

از جهات مختلف راجع به موضوعی گفتگو می‌کنیم که یکی از تمایزات جدّیِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و یکی از نقاط عطف حضرت است.
شاید بتوان عنوان بحث را «جهاد تبیین در قیام فاطمی سلام الله علیها» گذاشت.
چرا جهاد تبیین؟ چون گاهی انسان مثلاً در جمع شیعیان امیرالمؤمنین صلوات الله علیه فضیلت بگوید طیّب‌الله می‌شنود، سیلی نمی‌خورد، احسنت و تبارک الله می‌شنود نه فحش و ناسزا، نه خطرِ امنیتی.
آنجایی که اگر انسان حرف بزند آسیب می‌خورد، مسلّماً خیلی ملاحظه می‌کند که آیا حرف بزند یا نه، اصلاً معمولاً عکس العمل‌ها و کنش‌ها و فعالیت‌ها و سخنان آدم‌ها بیشتر در جایی است که آسیب نمی‌خورند.
آن هم در فضایی که بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم سعی شد تک‌ صداییِ اعتقادی ایجاد بشود.
در بین ما که معصوم نیستیم، اجتهاد ذیل یک اصول کلّی پذیرفته شده است، یعنی ممکن است برخی از احکام مرجع تقلید من با مرجع تقلید شما تفاوت داشته باشد، هر دو هم می‌دانیم که حجّت داریم از مرجعمان اطاعت کنیم.
اما اولاً این اجتهاد ذیل یک سری اصول است، نه وقتی این اصول از بین برود، یعنی ما با کسانی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را نستجیربالله کذاب بدانند ذیل یک عنوان جمع نمی‌شویم، یا اینکه اگر نعوذبالله قرآن کریم را لاطائلات بدانند دیگر ذیل یک پرچم جمع نمی‌شویم، یا اینکه اگر قرآن کریم را نعوذبالله وحی ندانند دیگر ذیل یک پرچم جمع نمی‌شویم، این اجتهاد ذیلِ اصول ثابت است.
حال اگر بر سر اصول اختلاف جدّی هست، بلکه یک طرف نور طهر طاهر مطهّر است و یک طرف هم طاغوت است، فرض کنید که یک طرف ابلیس است و یک طرف هم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم، اینجا دیگر اصلاً فاصله زیاد است.
از طرفی جریان بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم تلاش کرد که نگذارد تک صدایی بهم بخورد، به هیچ وجه!

جهاد تبیین در قیام فاطمی - حجت الاسلام کاشانی (بخش چهارم) 

جنگ با مانعین زکات

اگر کسی مخالفت کرد، ولو در حد خسیس بودن در پرداخت زکات، یا اینکه نمی‌خواست زکات را بجز خلیفة الرسول امیرالمؤمنین صلوات الله علیه به غیر بدهد، آن‌ها را بعنوان مرتد کافر کشتند، به زنانشان شبی که همسرانشان را کشته بودند تعدّی کردند.
خواندیم و عرض کردیم که خدای متعال لطف کرده است که امروز فقهای مذاهب اسلامی نمی‌توانند زیر بار این بروند که مانند خوارج فکر کنند که بگویند هر کسی یک گناه کرد، به فرض اینکه گناه کرد، کافر است.
گناه که انسان را کافر نمی‌کند، لذا امروز می‌گویند آن جنگ با مرتدان مانع زکات که یا خسیس بودند یا امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را قبول داشتند، این جنگ با مرتدان نبود، حداقل مرتد نبودند و مسلمان بودند، اگر مسلمان نبودند که نفر دوم به نفر اول اعتراض نمی‌کرد که این اعتراض در بخاری نوشته شده است، مگر جای دیگری هم نوشته‌اند که اگر رفته‌اند و یک مرتدی را کشتند خلیفه دوم به خلیفه اول اعتراض کند؟ چرا اینجا اعتراض کرده است؟ چون این‌ها نماز می‌خواندند و روزه می‌گرفتند، از مأذنه‌ی آن‌ها اذان می‌گفتند، زنانشان حجاب داشتند، برای همین هم اعتراض کرد، و آن‌ها برای اینکه تک‌صدایی را از بین ببرند کشتند و مرتد اعلام کردند و زنان را نستجیربالله فاحشه.
بدانید که اگر مقابل این جریان بایستید هزینه دارد، این یک نمونه: کتاب «المُحَبَّر» که نویسنده‌ی او سال ۲۴۵ مُرده است، از اواخر صفحه ۱۸۶ تا صفحه ۱۸۸ می‌گوید: زنانی که شوهرشان مانعان زکات بودند، این‌ها برای اینکه مقابل حکومت بایستند به جوانک‌ها نخ می‌دادند و کذا… یعنی مسلمین را تا همه جا برده‌اند! در حالی که اگر شما بخواهید راجع به یک زن چنین حرفی بزنید چهار شاهد لازم است، خلیفه اول به زنان یک قبیله نسبت «فاحشه» داده است، اگر به یک نفر بگویید ۸۰ ضربه شلاق دارد، او به یک قبیله گفته است، بعد هم گفت: دست همه را از مرفق قطع کنید!
تا توانستند کشتند و نسبتِ فحشا دادند و…

جهاد تبیین در قیام فاطمی - حجت الاسلام کاشانی (بخش چهارم)

هزینه ی شکستنِ تک صدایی

زنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم دیده بودند که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها درگیر میراث هستند، این ها هم گرفتار بودند و ارثشان را طلب کردند و حکومت به این ها نسبت هایی همچون مال مردم خور و طمعکار به بیت المال دادند که عقب بکشند.
اینکه کسی بخواهد در مقابل این جریان بایستد خیلی سخت است، چون اگر کوچکترین صدایی را چندصدایی تلقّی کند می گوید حکم او اعدام است.
صحیح بخاری نقل می کند وقتی در سقیفه جمع شده بودند، مهاجرین اوس و خزرج بودند و بحث کردند، سه نفر از مهاجرین آمدند و هرچه شد که کاری ندارم، یک نفر خلیفه شد، وقتی در حال بیرون رفتن بودند جمعیت زیاد بود، رئیس خزرج هم که سعد بن عباده بود مریض بود و روی زمین بود، وقتی این ها می رفتند نزدیک بود این سعد بن عباده زیر دست و پا له بشود، بچه های او گفتند که سعد لِه نشود، نفر دوم گفت: «قَتَلَ اللَّهُ سَعْدَ بْنَ عُبَادَةَ»،[۴] خدا سعد را بکشد…
چرا خدا سعد را بکشد؟ مگر او صحابی نیست؟ مگر عزیزدردانه ی شما نیست؟ مگر حبّ او بر شما واجب نیست؟ مگر این از قدیمی های انصار نیست؟ مگر قرآن برای این انصاری ها «آوَوْا وَنَصَرُوا»[۵] نفرموده است؟ بکشد؟ چرا؟ چون با تو مخالف است!
این جریان اینطور است، اگر با من مخالف باشد مهدورالدم است، بعد هم او را کشتند.
انتهای کاری که سعد بن عباده کرده است و این ها هم جرأت نمی کردند به خانه ی او حمله کنند، چون قبیله ی او طرفدار او بودند، این بود که فقط بیعت نکرد.
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها آمدند و این ستون موهوم اجماع امّت، همه با خیال راحت و رضایت… این اسلام است، پیامبر این را آورده است، خلیفه پیغمبر، مسیر پیغمبر، تفسیر درست دین، احکام الهی، عقاید حقه این است، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها آمدند و این ستون را تکان دادند و فرمودند اینطور نیست.
با گریه، با بیان، با رو زدن، با رفتن به در خانه ی مردم، با خطبه خواندن، با دفن شبانه، با قبر مخفیانه.
حال باید با حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها چگونه رفتار کنند؟ سال های قبل توضیح داده ایم که چه حرف ها که به وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نزده اند، هنوز هم می زنند، چون نمی توانند این را حل کنند که چرا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نگذاشتند خلیفه بر ایشان نماز بخوانند؟ چون باید خلیفه بر ایشان نماز می خواند.
حال این ائمه علیهم صلوات الله که اینقدر راحت از امور می گذرند و دارایی خودشان را می بخشند چرا در اینجا گیر داده اند؟ برای این است که اینجا اصلِ موضوع است، چون اینجا امورِ سرنوشت سازِ اسلام است.
دفاع از اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین هنوز هم هزینه دارد 
ما در این میان دچار کج فهمی هم هستیم، کمتر جایی در دنیا پیدا می شود که سربازان مدافع حریم مسلّمات خودشان را تخطئه کنند.
ما نسبت به مدافعان حرم می گوییم که پول می گیرند، اصلاً انصافاً بی بدیل هستیم! می گوییم برای پول می روند، خب تو هم برای پول برو!
اگر کسی از اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین دفاع کند به او صد نوع نسبت می دهیم.
نکته ی من این است که آن هایی که به دنبال فهم و فکر هستند مسئله را بفهمند، وگرنه هر کسی هر چیزی که می خواهد بگوید را بگوید. یک چماقی هم به نام «بازی در زمین دشمن» و «ضد ولایت فقیه» و «تفرقه افکن» و امثال این ها پیدا کرده اند.
ما آنقدر شب های گذشته و جلسات گذشته توضیح داده ایم که لعنت خدا بر هر کسی که می خواهد تفرّق ایجاد کند، اما تفرّق یعنی تفرّقِ عملی، تفرّق یعنی اینکه الآن اینجا یک جلسه است، عدّه ی دیگری هم بگویند ما می خواهیم در حیات جلسه بگیریم و سنج بزنند. مسلّماً این جلسه که برای یزید نیست و جلسه ی شما برای حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه، طوری جلسه بگیر که این جلسه بهم نخورد!
تفرّق عملی یک بحث است، اما اینکه خیال کنیم که ما نباید از مبانی خودمان دفاع کنیم، حتّی در حد مؤدبانه! بعد هم نام این کار را انقلابی گری بگذاریم، اگر این انقلابی گری است که بنده ضدانقلاب هستم، این نسبتِ دروغ به انقلاب است، این بزرگترین ظلم به انقلاب است، انقلابی که آبشخور آن از مبانی ولایت چه تفاوتی با طاغوت دارد؟ این چه مدل تبلیغ است؟
برای اینکه مدام این را می گویند، حال مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز.
ما گفتیم الحمدلله ما که ولی فقیه را قبول داریم، البته اگر شما از ما قبول می کنید! شما هم که می گویید ما ولی فقیه را قبول داریم ایشان محور هستند، ما هم عرض کردیم فرمایشات ایشان این است که برای سال گذشته هم هست، نگویید در جوانی های خود فرموده اند و الآن عدول کرده اند، این متن برای پانزدهم بهمن ماه سال ۹۹ است، فرمودند: شما باید از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها یاد بگیرید، نباید فحش و ناسزا بدهید، چطور عمل کنید؟ فرمودند: از آن مفاهیم مهم که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها احساس خطر کردند که سرنوشت امّت اسلام در حال به خطر افتادن است، یک کلمه ی هتک و زشت و توهین آمیز نفرمودند، بیانات محکم و مستحکم و متین و متقن بود، باید اینطور عمل کنید. چشم اینطور عمل می کنیم، مانند خطبه های حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها عمل می کنیم.
باز هم اعلام می کنم که این از بیچارگی های روزگار این است که عدّه ای که درست نفهمیده اند و درست نخوانده اند و درست بررسی نکرده اند، فهم خودشان را به دیگران نسبت می دهند، چه به روایت، چه به فرمایشات یک مرجع تقلید، باید برای آن مرجع تقلید به اندازه ی خودشان عقل قائل باشند، هتک نکرده اند، مستحکم فرموده اند، ولی این حرف ها را فرموده اند، این حرف ها یعنی چه؟ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نقد می کنند، یعنی می شود نقد کرد، نباید فحش داد.
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند: وقتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم از دنیا رفتند علائم نفاق شما آشکار شد.
مخاطب خطبه فدکیه کیست؟ الحمدلله خطبه از آب گذشته است، محکم و مستحکم و متین و… اینطور عمل کنید، یعنی شیخ! لاطائلات خودت را نگو و این حرف ها را بزن. من هم خطبه ی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را می خوانم، ولی فقیه نام ایشان را «مجاهد فی سبیل الله» گذاشتند، فرمودند: غیر از خانه داری و امثال این ها جهاد فی سبیل الله کرد، جهاد یعنی جنگید، در آن جنگ رسانه ای با چه کسی جنگیدند؟ چه فرمودند؟ این ها را فرمودند: «هَدَرَ فَنیقُ الْمُبْطِلینَ» رئیس اهل باطل قد علم کرده است.
اینجا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با چه کسی صحبت می کنند؟ شما کجا در بیانات بنده ی حقیر دیده اید که به این تندی حرف بزنم؟ کجا دیده اید؟ اگر من خطبه ی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را نمی خواندم کجا از من شنیده اید «هَدَرَ فَنیقُ الْمُبْطِلینَ»؟ که بگویم رئیس اهل باطل!
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند: شیطان به شما خط می دهد و شما از شیطان اطاعت می کنید، «فَأَلْفاکُمْ لِدَعْوَتِهِ مُسْتَجیبینَ»، پیرو شیطان هستید.
ولی فقیه فرمودند این خطبه مستحکم و محکم است و فحش هم ندارد. پس باید بفهمیم که منظور ولی فقیه از «فحش ندارد» چیست و «محکم است» یعنی چه.

جهاد تبیین در قیام فاطمی - حجت الاسلام کاشانی (بخش چهارم)

درنگی بر خطبه فدکیه

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند: مگر چقدر گذشته بود؟ «الْعَهْدُ قَریبٌ، وَالْکَلْمُ رَحیبٌ، وَ الْجُرْحُ لَمَّا یَنْدَمِلُ» هنوز جگر ما از داغ پدرم ترمیم نشده است، «زَعَمْتُمْ خَوْفَ الْفِتْنَةِ»…
شما بروید و مصادر تاریخی را ببینید، ادّعای اینکه چرا فلته شد، چرا چنین شد، چرا ناگهان اینطور شد، گفتند: ترسیدیم و خوف فتنه بود و برای مصلحت این کار را کردیم، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند: «زَعَمْتُمْ خَوْفَ الْفِتْنَةِ، اَلا فِی الْفِتْنَةِ سَقَطُوا وَ اِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحیطَةٌ بِالْکافِرینَ».
انگار یک نفر در این میان بد می فهمد، بیست سال است که من منبر می روم، هر وقت در فاطمیه حرف زدم، نیمی از جلسات باید ثابت کنیم که بخدا ما به دنبال اغتشاش و افتراق نیستیم، می خواهیم بگوییم بالاخره یک حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بوده اند و به مرگ طبیعی از دنیا نرفته اند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اقداماتی کرده اند، لابد مهم بوده است.
«اَنَّى تُؤْفَکُونَ، وَ کِتابُ اللَّهِ بَیْنَ اَظْهُرِکُمْ» چطور دروغ می گویید؟ کتاب خدا پیش روی شماست، «قَدْ خَلَّفْتُمُوهُ وَراءَ ظُهُورِکُمْ» کتاب خدا را پشت سرتان گذاشته اید و هر کاری که دوست دارید انجام می دهید، «أَرَغْبَةً عَنْهُ تُریدُونَ؟» چون از کتاب خدا بیزار هستید؟ «اَمْ بِغَیْرِهِ تَحْکُمُونَ؟» یا دوست دارید به غیرحکم خدا تن بدهید؟ «بِئْسَ لِلظَّالمینَ بَدَلاً» وای بحال ظالمینی که کتاب خدا را بگذارند و چیز دیگری بجای آن بیاورند، «وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْاِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ» اگر به دنبال غیر از اسلام هستید خدای متعال روز قیامت از شما نمی پذیرد.
این ها کلمات مستحکم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است که در حال تبیین هستند.
«وَ هُوَ فِی الْاخِرَةِ مِنَ الْخاسِرینِ». بعد فرمودند که اگر خیال کرده اید که می توانید با شلوغ کاری و حمله علی بن ابیطالب را از میدان به در کنید «نَصْبِرُ مِنْکُمْ عَلى مِثْلِ حَزِّ الْمَدى، وَ وَخْزِ السنان‏ فى ‏الحشا» مانند کسی که به سینه ی او خنجر فرو کرده اید ولی از پای نمی نشیند، سینه ی من در برابر ضربات شما سپر است، کوتاه نمی آیم. «وَ اَنْتُمُ الانَ تَزَْعُمُونَ اَنْ لا اِرْثَ لَنا» خیال کرده اید که به ما ارث نمی رسد؟
گاهی بحث اختلافی است، اگر شما به درس خارج اساتید و علما و بزرگان بروید و بشنوید می بینید که با یکدیگر دعوا ندارند، ممکن است با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند، مثلاً در یک موضوعی به یک فردی ارث تعلّق می گیرد یا نمی گیرد، این یک مسئله ی اجتهادی است، یقه ی یکدیگر را نمی گیرند، حرفشان را می زنند، اما اینجا عبارات را ببینید، عبارات بر اساس همان نفاق است، نه اینکه نمی دانید.
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند: «أَفَحُکْمَ الْجاهِلِیَّةِ تَبْغُونَ، وَ مَنْ اَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُکْماً لِقَومٍ یُوقِنُونَ» می خواهید به دوره ی جاهلیت برگردید که هر کسی هر کاری که دوست دارد انجام بدهد؟ «یَابْنَ اَبی‏قُحافَةَ! اَفی کِتابِ اللَّهِ تَرِثُ اَباکَ وَ لا اَرِثُ اَبی؟» آیا قرآن گفته است که تو از پدرت ارث ببری و من از پدرم ارث نبرم؟ «لَقَدْ جِئْتَ شَیْئاً فَرِیّاً» این چه دروغ زشتی است که به قرآن کریم می بندی؟ «اَفَعَلى عَمْدٍ تَرَکْتُمْ کِتابَ اللَّهِ وَ نَبَذْتُمُوهُ وَراءَ ظُهُورِکُمْ» عمدی کتاب خدا را ترک می کنی؟ در حالی که در قرآن کریم آیاتی نشان می دهد که انبیاء علیهم السلام از یکدیگر ارث می بردند.
اصلاً درواقع ارث یعنی منفعت مالی که نزدیکان درجه یک از متوفی می برند، معنای حقیقی ارث این است.
آن ها گفتند انبیاء ارث نمی گذارند، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند: این آیه: «وَ وَرِثَ سُلَیْمانُ داوُدَ»، حضرت زکریا به خدای متعال عرض کرد: «فَهَبْ لی مِنْ لَدُنْکَ وَلِیّاً یَرِثُنی وَ یَرِثُ مِنْ الِ‏یَعْقُوبَ».
اینجا یک نکات فنی هست که آیا این آیات فقط برای ارث مالی است یا ارث غیرمالی هم هست، مرحوم سیّد مرتضی رضوان الله تعالی علیه مفصل بحث کرده اند، من از خوفِ خوابیدنِ جمع، آن ها را نمی گویم، یعنی به جزئی تر و دقیق تر گفتنِ بحث ملتفت هستم ولی از آن صرف نظر می کنم، اگر کسی خواست می شود در جایی بحث کرد.
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند یعنی چه که انبیاء علیهم السلام ارث نمی گذارند؟ حضرت زکریا گفت: خدایا! یک فرزند به من بده که وارث من باشد، به این دلایل… یعنی چه که انبیاء ارث نمی گذارند؟
«وَ زَعَمْتُمْ اَنْ لا حَظْوَةَ لی، وَ لا اَرِثُ مِنْ اَبی، وَ لا رَحِمَ بَیْنَنا، اَفَخَصَّکُمُ اللَّهُ بِایَةٍ اَخْرَجَ اَبی مِنْها؟»، چطور جرأت می کنی که بگویی همه ی امّت از این آیات بهره مند هستند بجز پدر من؟ «اَمْ هَلْ تَقُولُونَ: اِنَّ اَهْلَ مِلَّتَیْنِ لا یَتَوارَثانِ؟» فقط در یک صورت می شود کسی را از میراث محروم کرد و آن هم این است که کافر باشد، «اَوَ لَسْتُ اَنَا وَ اَبی مِنْ اَهْلِ مِلَّةٍ واحِدَةٍ؟» مگر من مسلمان نیستم؟ «اَمْ اَنْتُمْ اَعْلَمُ بِخُصُوصِ الْقُرْانِ وَ عُمُومِهِ مِنْ اَبی وَابْنِ عَمّی؟» واقعاً شما از پدرم و پسرعموی من اعلم هستید؟ یعنی واضح است که نه!
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تبیین نمودند.
حال تازه انسان می گوید که وقتی ابتدا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می فرمایند که پدرم به من بخشیده اند و مال من است، بحث کردند و شاهد آوردند و نشد، توضیح آن طولانی است، اگر هبه را قبول ندارید هم ارث است، بحث کردند، آن ها هم گفتند و کم آوردند، قباله را نوشت و داد، حال تازه معلوم می شود که چرا دومی به اولی گفت که چرا این کار را کردی؟ اگر با این قباله برگردد و برود اینجا چند ادعا کرده است… «لَقَدْ جِئْتَ شَیْئاً فَرِیّاً، اَفَعَلى عَمْدٍ تَرَکْتُمْ کِتابَ اللَّهِ وَ نَبَذْتُمُوهُ وَراءَ ظُهُورِکُمْ» عمداً کتاب خدا را کنار گذاشته اید، به خدا دروغ بسته اید، اعلم امّت بعد از پدرم پسرعموی من است.
در این «پسرعموی من است» خیلی تحبیب است، اگر امشب روضه خواندم اشاره خواهم کرد، یک لطافت و محبّتی در این جمله است.
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند: آیا از پسرعموی من اعلم هستید؟

جهاد تبیین در قیام فاطمی - حجت الاسلام کاشانی (بخش چهارم)

قباله ی فدک و…

وقتی خلیفه اول قباله را نوشت و داد یعنی درواقع حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها همه ی ادعای خود را ثابت کردند، آن دیگری به کوچه یا حیاط مسجد رفت…
اگر با همه ی وجود می سوزید که روزی در کربلا حرامیان آنقدر نزدیک شدند که بتوانند دست حضرت زینب کبری سلام الله علیها را با زنجیر ببندند، اینجا هم اینطور شد، او راه را گفت، راه را به روی حقیقتِ عفّت و ناموس امیرالمؤمنین صلوات الله علیه بست.
در سابقه ی او نوشته اند که وقتی فهمید خواهرش مسلمان شده است یک سیلی به صورت خواهر خود زد که به زمین خورد و شنوایی او آسیب دید.
این ها زمان جنگ توانِ جنگیدن نداشتند، دیدید که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند این ها در جنگ ها فرار می کردید، ولی جلوی زن های تنهای…
گفت: قباله را بده… قباله اعتراف به حقانیت و اعلمیت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه بود، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها امتناع کردند…
من در گزارشی نام امام حسن مجتبی صلوات الله علیه را ندیده ام ولی چون حضرت زینب کبری سلام الله علیها خطبه ی فدکیه را نقل کرده اند برداشت من این است که فرزندان با حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به مسجد رفته بودند و با یکدیگر هم برمی گشتند، در مقابل چشم فرزندان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها…
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در وصیتی که به امیرالمؤمنین صلوات الله علیه کردند این صحنه را فرمودند، فرمودند فاطمه ام را می بینم، آن لحظه ای که گوشواره ی شکسته از شدّت ضربه پرتاب شد.
از این شدّتِ عکس العمل درواقع جهاد تبیین روشن است، قلبِ فتنه را زد، حق را روشن کرد، معلوم است که خصم هم انتقام می گیرد…

جهاد تبیین در قیام فاطمی - حجت الاسلام کاشانی (بخش چهارم)

روضه و توسّل به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

من همیشه شب شهادت فقط یک روضه می خوانم. 

بسم الله الرحمن الرحیم.

برداشته بنده این است که در این جمله ها عنایت است، امیدوارم که عنایت هم باشد، برای همین سعی می کنم که الفاظ خودم را تغییر ندهم.
من در این فاطمیه عهدی با امام حسن مجتبی صلوات الله علیه دارم، من به نیابت از امام حسن مجتبی صلوات الله علیه می خوانم و شما هم به نیابت از امام حسن مجتبی صلوات الله علیه بشنوید.
ان شاء الله خدای متعال نیاورد که در هیچ خانه ای مادر جوان مریض بشود، اگر مادر جوان مریض بشود بچه ها پژمرده هستند، بی حوصله هستند، چیزی حواسشان را پرت نمی کنند، کنار بستر می نشینند و از جای خود تکان نمی خورند، اگر هم چیزی لحظه ای اندکی ذهنشان را درگیر کند مدام برمی گردند و نگاه می کنند، وقتی وضع مادر وخیم باشد بیشتر…
بلاتشبیه بنده خودم این تجربه را داشته ام که دائم به آن دستگاهی که ضربان قلب را تصویر می کند نگاه کنم، چه زمانی می خواهد صاف بشود؟ مدام به مادر نگاه می کردم…
وضع مادر طوری بود که معلوم بود رفتنی است، نگران بودند و از کنار مادر بلند نمی شدند و چیزی حواسشان را پرت نمی کرد، مانند فردا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به حالت نیمه نشسته درآمدند، از خادمه ی خودشان که احتمالاً سلماء بود یا اسماء بود یا فضّه بود یا کس دیگر که اختلاف است کمک خواستند. بدن مبارک طهر طاهر مطهّر را شست، چون امیرالمؤمنین صلوات الله علیه شب دست تنها هستند، خون ها را از بدن خود پاک کردند، غسل که لازم نداشتند، می خواستند امیرالمؤمنین صلوات الله علیه زیاد دست نکشند، بدن مبارک را از خون ها شستند و لباس را عوض کردند، لباس بچه ها را هم عوض کردند، نمی دانم آیا توانستند به سر بچه ها شانه بزنند یا نه، وقتی به همین حالت نیمه نشسته درآمده بودند این بچه ها خیلی خوشحال شدند، مادر بعد از چند روز بستری و وخامت و صدای بی جوهر، حال تحرّک اندکی دارد…
حتماً می خواستند این کار را کنند که بچه ها صحنه را نبینند، امام حسن مجتبی صلوات الله علیه و حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه از خانه به مسجد رفتند، ان شاء الله خدای متعال هیچ وقت شما را ناامید نکند…
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها خادمه ی خود را صدا زدند و فرمودند: من را رو به قبله کن و ملحفه را روی سر من بکش، وقتی لحظاتی گذشت بیا و مرا صدا کن، اگر جواب ندادم امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را خبر کنید.
این خادمه بیچاره شد و می گوید دل در دل من نبود، عقب ایستادم و لحظاتی گذشت و آمدم و روبند را کنار زدم، دیدم دست راست خود را روی صورت خود گذاشته بودند… علی جان! تا آنجا که بشود سعی می کنم شما کمتر ببینید… عرض کردم: یا بنت رسول الله! یا فاطمة الزهرا! یا ام الحسن و الحسین! وقتی جواب ندادند ملحفه را کنار زدم و مضطر بودم چه کنم که ناگهان این دو آقازاده وارد شدند.
اگر در فضا باشید می بینید که وقتی وارد بشوند ابتدا به همان نقطه نگاه می کنند، اما دیدند مادر ننشسته است، ملحفه روی سر خود دارد، امام حسن مجتبی صلوات الله علیه فرمودند: «يَا أَسْمَاءُ مَا يُنِيمُ أُمَّنَا فِي هَذِهِ اَلسَّاعَةِ»،[۶] مادر ما این هنگام از روز نمی خوابیدند، در دلِ سؤال این است که اگر خوابیده است چرا روی ایشان ملحفه کشیده ای؟
نباید توقع داشته باشید، خادمه است، خادمه باید به این آقازاده ها پناه ببرد، نتوانست خیلی طول بدهد و گفت: «مَاتَت اُمُّکُمَا فَاطِمَة»…
دو امام! دو لنگر عرش عالم! امام حسن مجتبی صلوات الله علیه جلو و حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه پشت سر امام حسن مجتبی صلوات الله علیه بودند، آرام آرام امام حسن مجتبی صلوات الله علیه آمدند و روبند را کنار زدند و یک مرتبه آرام بوسیدند، «يَا أُمَّاهْ أَنَا اِبْنُكِ اَلْحَسَنُ كَلِّمِينِي»… چند مرتبه صدا زدند و دیدند حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها پاسخ نمی دهند…
همیشه کارهای سخت روی دوش امام حسن مجتبی صلوات الله علیه بود، اینجا وقتی ناامید شدند به حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه متوسّل شدند، حسین جان! تو بیا که جواب تو را می دهد! «فَجَاءَ الحُسَین فَوَضَعَ خَدَّهُ تَحتَ قَدَمَیهَا»… صورت را کف پای مادر گذاشت… «يَا أُمَّاهْ أَنَا اِبْنُكِ اَلْحُسَيْنُ كَلِّمِينِي»… مادر! روح در حال مفارقت کردن از بدن من است… معلوم است که بچه ها می توانند تحمّل کنند، پاسخی نیامد، خادمه گفت: بروید و پدرتان را خبر کنید، این ها همینطور با اشک های خود و گریه کنان به مسجد آمدند…
راوی دیگری می گوید: اینجا در حال نگاه کردن بودم، امیرالمؤمنین صلوات الله علیه ظاهراً چهارزانو رو به قبله نشسته بودند، یعنی سطح اتکاء کامل بود، وقتی این دو آقازاده آمدند ظاهراً پشت حضرت به آن ها بود، نگاهی به منبر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم کردند و بلند بلند گریه کردند… اصحاب دور این ها را گرفتند، حال یا می خواستند طعنه بزنند، یا می خواستند خبر بگیرند، یا می خواستند هم دردی کنند، گفتند: ای گوشواره های عرش، ای دردانه های پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم، منبر را دیدید و به یاد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم افتادید؟ امام حسن مجتبی صلوات الله علیه فرمودند: «مَاتَت اُمُّنَا فَاطِمَة»…
همینکه امیرالمؤمنین صلوات الله علیه این صدا را شنیدند برنگشتند، دیدند امیرالمؤمنین صلوات الله علیه روی زمین افتادند، فرمودند: دردم را به چه کسی بگویم یا بنت رسول الله…
بالاخره امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را آوردند…
همه را برای این قسمت گفتم، عرض کردم وقتی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در حال اعلام کردن اعلمیت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه بودند فرمودند: مگر شما از پسرعموی من اعلم هستید؟
آقای دو عالم آمدند و مقابل حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نشستند، مانند بی پناه ها شروع کردند به گریه کردن، روبند را کنار زدند، «کَلّمِینِی یَا بِنتَ رَسُول الله! كَلِمِينِي يَا بِنْتَ مَنْ كَانَ مِنْ رَبِّهِ‏ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى»، اسامی مختلف را گفتند و از پاسخ دادن ناامید شدند، شانه های مبارک امیرالمؤمنین صلوات الله علیه لرزید و فرمودند: «کَلّمِینِی یَا فَاطِمَة فَأَنَا ابْنُ عَمِّكَ عَلِيُّ» معلوم است که وضع امیرالمؤمنین صلوات الله علیه از بچه ها خرابتر بود، چون «ففَتَحَت عَینَیهَا»…

جهاد تبیین در قیام فاطمی - حجت الاسلام کاشانی (بخش چهارم)

پی نوشتها :
....................................................

[۱]. سوره  مبارکه غافر، آیه ۴۴.
[۲]. سوره  مبارکه طه، آیات ۲۵ تا ۲۸.
[۳]. الصّحيفة السّجّاديّة، ص ۹۸.
[۴]. صحیح بخاری، جلد ۸، صفحه ۱۶۸ 
[۵]. سوره مبارکه انفال، آیه ۷۴ 
[۶]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ، جلد ۴۳ ، صفحه ۱۸۶

جهاد تبیین در قیام فاطمی - حجت الاسلام کاشانی (بخش چهارم)

جهت دسترسی به سایر مجموعه مباحث «جهاد تبیین در قیام فاطمی» استاد کاشانی کلیک کنید.

ویژه نامه مرتبط : ایام فاطمیه سلام الله علیها - ویژه نامه بانوی بی نشان

 

Share