بلوتوث فناورى مدرن با دردسرهاى جديد

تعداد کلمات 4359 / زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
بلوتوث فناورى مدرن با دردسرهاى جديد
بلوتوث، يکى از جديدترين فناورى هاى قرن بيست و يکم است که به ارتباط بدون سيم با برد کوتاه اطلاق مى شود. در ادامه با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بخوانید.

بلوتوث فناورى مدرن با دردسرهاى جديد

بلوتوث ، يکى از جديدترين فناورى هاى قرن 21 است که به ارتباط بدون سيم با برد کوتاه اطلاق مى شود. در ادامه با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بخوانید.

بلوتوث فناورى مدرن با دردسرهاى جديد

اشاره

بلوتوث، يکى از جديدترين فناورى هاى قرن بيست و يکم است که به ارتباط بدون سيم با برد کوتاه اطلاق مى شود . اين فناورى در تمام تجهيزات جديد الکترونيکى و ارتباطى کاربرد داشته و استفاده از آن ، تنها به شبکه هاى رايانه اى مربوط نمى شود. در حال حاضر حتى موشواره (ماوس) و صفحه کليد رايانه مجهز به بلوتوث نيز در بازار ديده مى شود. سهولت در ارتباط ، تنها يک روى سکه بلوتوث است . چرا که به تازگى شاهد استفاده هاى غير اخلاقى از اين فناورى مدرن بوده ايم . استفاده از بلوتوث بعنوان ابزارى براى رسيدن به اهداف شوم و ارتکاب جرم ، معضلى است که به تازگى بروز و گسترش يافته و مدتى است که در صفحه حوادث روزنامه ها شاهد انتشار اخبار تکان دهنده اى در مورد تهيه و ارسال بلوتوث هاى مستهجن هستيم . به گواهى جرايد ، پرونده هايى در اين زمينه در دادگاه هاى کيفرى در حال بررسى است . حتى نيروى انتظامى نيز در اين ارتباط واکنش نشان داده و از برخورد با ارسال کنندگان چنين بلوتوث هايى خبر داده است . در اين شرايط ، شناسايى علل و عوامل بروز آن براى جلوگيرى از شيوع بيشتر و نهايتا مقابله با بروز نابهنجارى هاى مشابه احتمالى در پى ورود فناورى هاى مدرن ترى که در راه هستند ، از اهميت ويژه اى برخوردار است . در اين نوشتار ، نگاهى به فناورى نوظهور بلوتوث و پيامدهاى ناگوار سوء استفاده از آن مى اندازيم.

دنياى پيچيده و مدرن امروزى ، انسان ها را تحت تاثير قرار داده و زندگى ماشينى را بر بسيارى از ارتباطات سالم و ارزش هاى معنوى غالب ساخته است . در اين دگرگونى ها ، «فناورى ارتباطات» نه تنها تحولات بسيارى را به خود ديده ، بلکه تحولات بى شمارى را نيز در پى داشته است ؛ چرا که تازه هاى اين عرصه از صنايع بشرى ، تاثيرات بسيار عميقى بر زندگى مردم گذاشته است . به نظر مى آيد که پيشرفت هاى فناورى ارتباطات ، انسان ها را به هم نزديک کرده ، ولى متاسفانه نابهنجارى هاى رفتارى و اخلاقى ، نابسامانى هاى شخصيتى و خانوادگى و بطور کلى ، دورى از ارزش هاى بسيارى را در پى هجوم فرهنگ هاى بيگانه از مجراى ارتباطات نوين (که آلوين تافلر آن را به موج سوم تشبيه کرده است) شاهد بوده ايم . بى گمان ابزارهاى مدرن ارتباطى ، بر کارآيى و درنتيجه کارکردهاى ارتباطى جامعه تاثير گذاشته و بدين ترتيب نقش ها و الگوهاى اجتماعى را متاثر مى نمايد . شايد سرعت کم سازگارى بشر با مصنوعات خود ، يکى از علل تعارض هاى پيش آمده باشد . در وضعيت موجود ، تاکيد بر بازگشت به معنويات و ارزش هاى اخلاقى ، تنها بخشى از راه نرفته اى است که بايد با ايجاد نگرشى صحيح ، آن را پيمود . همچنين در اين مسير ، بايد فرهنگ استفاده انسانى از علم و فناورى را جايگزين مادى گرايى و تجمل گرايى کرد.

آنچه امروز شاهد آن هستيم ، ورود کالاهاى شيطانى به بازار نيست ، بلکه ديدگاه نادرست و استفاده شيطانى از مصنوعات و فناورى هايى است که اغلب با نيت انسانى و خدمت به بشر ساخته شده اند . انرژى اتم ، ديناميت ، ماهواره ، اينترنت و ... نمونه هاى بى شمارى از کشفيات و اختراعاتى هستند که مانند چاقو ، گاه براى راحتى انسان و گاه براى گرفتن تعلقات همنوع بشر استفاده مى شوند . منظور از گرفتن تعلقات ، تنها گرفتن جان شريف آدمى نيست ، بلکه فرهنگ و ارزش ها ، اصالت ، هويت ، شرافت و در نهايت سقوط انسانيت انسان ها به ورطه نيستى نيز مورد نظر است . براى پرداختن به ماجراهاى بلوتوث ، بهتر است ابتدا شناختى از نحوه کارکرد و کارآيى اين فناورى مدرن به دست آوريم ، سپس به بررسى آثار تاسف بارى که در پى استفاده غير اخلاقى عده اى رخ داده است و انگيزه و علل ظهور اين قبيل مسائل بپردازيم تا در نهايت بتوانيم راهکارى براى پيشگيرى از بروز چنين حوادثى ارائه نماييم .

بلوتوث فناورى مدرن با دردسرهاى جديد

شناسنامه بلوتوث

هارولد بلوتوث بلاتانت )Harold Bluetooth Blatant( ، پادشاه وايکينگ دانمارک در اواخر قرن دهم ميلادى دانمارک ، سوئد جنوبى و نروژ شمالى را متحد نمود و با ساختن مجسمه يادبودى از والدينش ، باعث شهرت خود گرديد . او کسى بود که ديپلماسى را از جنگ به سمت گفتگو سوق داد . هر چند که نهايتا در نبرد با پسر خود کشته شد ، با اين حال در ارتباط و مذاکره ، به داشتن مهارت بالا اشتهار داشت . در سال 1994 شرکت اريکسون به فکر ساختن نوعى ارتباط راديويى کم هزينه و کم مصرف ميان تلفن هاى همراه و گوشى هاى بى سيم افتاد و يک سال بعد ، مطالعات موردى براى ساختن اين وسيله را شروع کرد و آن را به همه وسايل الکترونيکى و ارتباطى تعميم داد . اسوند فورک برد )Svend Fork Beard( اين نام را براى آن که نشان دهد چه قدر شرکت هاى منطقه اسکانديناوى (مليت هاى دانمارک ، سوئد ، نروژ و فنلاند) در صنعت ارتباطات مهم هستند ، پيشنهاد نمود . مديران اين پروژه جديد ، نام «بلوتوث» را براى اين فناورى که به وسايل مختلف امکان برقرارى ارتباط مى دهد ، انتخاب کردند ؛ با اين اميد که بتوانند با استفاده از اين ابزار ، وسايل گوناگون الکترونيکى را بطور صلح آميزى با هم متحد نمايند . شرکت اريکسون چهار سال پس از تولد ايده اوليه ، با امضاى تفاهم نامه با چند شرکت بزرگ ، گروه مطالعاتى بلوتوث را با هدف نظارت بر پيشرفت بلوتوث و همگانى شدن اين فناورى پايه گذارى کرد . در حال حاضر ، شرکت هاى بزرگ ديگرى نيز به اين گروه پيوسته اند.

بلوتوث فناورى مدرن با دردسرهاى جديد

فناورى بلوتوث

در اين فناورى ، استانداردى براى امواج راديويى تعريف شده که براى ارتباط ميان وسايل الکترونيکى بى سيم ، مانند نوت بوک ها ، تلفن هاى همراه و رايانه هاى دستى کوچک )PDA : Personal Digital Assistants( مورد استفاده قرار مى گيرد . با توجه به ارزان بودن اين فناورى ، به راحتى مى توان از آن در فاصله هاى نزديک استفاده کرد و ميان دو وسيله که داراى اين فناورى مى باشند ، به نقل و انتقال اطلاعات پرداخت .
فناورى بلوتوث از سيستم Frequency Hopping Spread Spectrum استفاده مى کند که داراى تغييرات سيگنال 1600 بار در ثانيه است . اين تغيير براى جلوگيرى از تداخل هاى ناخواسته در شبکه طراحى شده است . امواجى که در فناورى بلوتوث مورد استفاده قرار مى گيرند ، از دو نوع کم قدرت (که توانايى پوشش دهى محيط هاى کوچک را داراست) و نوع پرقدرت (که توانايى پوشش دهى محيط هاى متوسط را دارا مى باشد) ، تشکيل شده است . بلوتوث داراى پهناى باند 720 کيلو بايت در ثانيه بوده و تا شعاع 10 متر مربع قدرت انتقال داشته که در صورت تقويت امواج ارسالى ، اين اندازه افزايش مى يابد . امواج حاصل از وسايل بلوتوث قادرند از ميان موانع فيزيکى مانند ديوارها ، درها و ساير موانع غير فلزى نيز عبور کنند و به علاوه اين امکان را دارند که بصورت همزمان با 7 دستگاه ديگر ارتباط برقرار کرده و تشکيل خرده شبکه )Pico Net( بدهند . در اثر اين نحوه جديد ارتباط ميان وسايل مختلف ، امکان رد و بدل کردن اطلاعات ميان کليه دستگاه ها بصورت همزمان وجود خواهد داشت . بلوتوث به دستگاه هاى ديجيتال اجازه مى‌دهد که با يکديگر ارتباط برقرار کرده و به شرطى که در برد راديويى هم قرار گرفته باشند ، اطلاعات را با حداقل هزينه منتقل کنند .

بلوتوث فناورى مدرن با دردسرهاى جديد

سطوح بلوتوث

بلوتوث تحت استانداردى که در شبکه ها شناخته مى شود ، داراى 2 سطح مى باشد؛ سطح اول که بعنوان لايه اى فيزيکى تعريف شده و بلوتوث را بعنوان فرکانس مورد شناسايى قرار مى دهد . سطح دوم که لايه پروتکل بوده و حاوى قوانين و مقررات استفاده از بلوتوث ، مانند امکان ارسال اطلاعات در اين شبکه ، تعداد بيت هاى ارسالى در واحد زمان و تعداد وسايلى که بصورت همزمان مى توانند در ارسال و دريافت اطلاعات سهيم باشند ، مى باشد . همچنين ، نسخه‌هاى مختلف استاندارد بلوتوث 0/1 و 0/1 و 1/1 و 2/1 و 0/2 مى باشند . بلوتوث قبلى (نسخه 0/1) داراى سرعت انتقال تا حداکثر 1 مگابيت در ثانيه )Mbps( را داراست ، در حالى که با بلوتوث نسخه 0/2 مى توان انتقال تا 3 مگابيت در ثانيه را انجام داد . نسخه 0/2 بلوتوث با دستگاه هايى که با بلوتوث با نسخه 0/1 کار مى کردند ، نيز سازگار مى باشند .

بلوتوث فناورى مدرن با دردسرهاى جديد

مزاياى بلوتوث

گفتيم که فناورى بلوتوث نوعى ارتباط از راه امواج راديويى است که با برد کوتاه کار کرده و از پروتکل ويژه اى براى ارسال داده ها استفاده مى نمايد . تمام دستگاه هايى که بر اساس فناورى بلوتوث توليد مى شوند ، با استاندارد شخصى سازگار هستند . همين موضوع بر محبوبيت اين فناورى نوظهور افزوده است . فناورى بلوتوث با حذف دخالت کاربر در سيستم و همچنين احتياج به انرژى الکتريکى بسيار کم براى برقرارى ارتباط با وسايل ديگر ، نحوه برقرارى ارتباط در خرده شبکه ها را وارد مرحله جديدى کرد . بزرگ ترين مزيت بلوتوث اين است که بدون سيم ، ارزان و خودکار مى باشد . فناورى بدون سيم بلوتوث چندين مزيت کليدى دارد که منجر به سهولت پذيرش گسترده آن مى‌شود ؛ از جمله : مجموعه قوانين در مورد آن محدوديت نداشته و توسط همگان قابل بهره بردارى است . ويژگى بدون سيم با برد کوتاه آن ، دستگاه هاى جانبى را قادر مى‌سازد روى يک واسط )Interface( فضايي، تبادل اطلاعات کنند و بنابراين جايگزين مناسبى براى کابل‌ها ، رابط ها و متصل کننده ها با انواع شکل و اندازه به حساب آيد . بلوتوث از صدا نيز بعنوان داده )Data( پشتيبانى مى‌کند و اين ويژگى ، آن را بعنوان فناورى ايده‌آلى درآورده است تا انواع دستگاه ها را قادر سازد با يکديگر ارتباط برقرار کنند . بلوتوث از باند فرکانسى استفاده مى‌کند که در تمام دنيا در دسترس است .

بلوتوث فناورى مدرن با دردسرهاى جديد

معايب بلوتوث

يکى از قابل تامل ترين نکات درباره امنيت بلوتوث ، روشى است که وسايل مجهز به تراشه هاى بلوتوث بطور خودکار يکديگر را تشخيص داده ، ارتباط برقرار نموده و داده ها را به دستور کاربر يا بدون دخالت وى انتقال مى دهند . برد بلوتوث قابل تنظيم نيست . انتقال انعطاف پذير يکى از نقاط آسيب پذير بلوتوث است . حتى با قدرت پايين ، بلوتوث نياز به خط ديد )Line of Sight( بين دستگاه هايى که مى خواهند ارتباط برقرار کنند ، ندارد . ديوارها در خانه مانع از انتقال يک سيگنال بلوتوث نمى شوند ، که از اين رو اين استاندارد را جهت کنترل نمودن چنين وسيله اى د ر اتاق هاى متفاوت ، مفيد مى نمايد .

بلوتوث فناورى مدرن با دردسرهاى جديد

امنيت بلوتوث

در تمام شبکه هاى بى سيم ، امنيت بعنوان يک مسئله بزرگ تلقى مى شود . وسايل ارتباطى مجهز به مدار مربوطه به سادگى مى توانند امواج راديويى را از هوا بگيرند ، از اين رو افرادى که اطلاعات حساس را از طريق يک اتصال بى سيم مى فرستند نياز دارند که احتياط هايى را براى اين که اطمينان حاصل نمايند آن سيگنال ها قطع نشده و تداخلى در آنها به وجود نيايد ، داشته باشند . بلوتوث هم که بصورت بى سيم داده ها را جابجا مى کند ، مستعد جاسوسى و دسترسى به داده ها از راه دور است . تا زمانى که احتياط در استفاده از تلفن يا هر وسيله ديگر در نظر گرفته نشود ، هر گونه دسترسى غير مجاز، محتمل خواهد بود . مى توان به سادگى حالت بلوتوث را به حالت «غير قابل کشف و پيدا کردن» سوئيچ نمود و کلا از اتصال با ديگر وسايل بلوتوث جلوگيرى به عمل آورد . مسائل ديگرى نظير ارسال ناخواسته اطلاعات ، ايجاد مشکل و استراق سمع کردن تلفن بعنوان مشکلات امنيتى خاص بلوتوث معرفى شده اند .

بلوتوث فناورى مدرن با دردسرهاى جديد

امنيت غير قابل اعتماد

دو متخصص امنيت رايانه اى و تجهيزات ارتباطى به نام هاى شيکد )Shaked( و وول )Wool( مدعى شدند که مى توان با استفاده از تکنيک هاى نفوذگرايانه آنها ، موبايل هايى که بلوتوث آنها روشن است ، حتى در صورتى که موارد امنيتى آن نيز فعال باشد ، در کنترل خود در آورد . اين تکنيک در اصل دنباله رو همان تکنيکى مى باشد که الى وايت هاوس )Ollie Whitehouse( مدتى پيش مطرح کرد و نشان داد چگونه يک مهاجم مى تواند به يک ابزار گوشى بلوتوث دار ، بدون هيچ احراز هويتى متصل شود . وقتى يک ارتباط بلوتوث برقرار شود ، مهاجم مى تواند با استفاده از اطلاعاتى که بين دو دستگاه رد و بدل مى شود ، کنترل تمامى فعاليت هاى گوشى موبايل را در اختيار خود بگيرد و حتى شماره هاى دلخواه خود را نيز شماره گيرى کند . به گفته اين متخصصان ، حمله وايت هاوس کمى متفاوت تر از حمله فوق مى باشد ؛ چرا که در حمله وى لازم است برخى اطلاعات بلوتوث در هنگام شروع يک ارتباط به سرقت رفته تا با استفاده از اين اطلاعات بتوان شماره چهار رقمى شناسايى شخصى )PIN : Personal Identification Number( را به دست آورد ؛ اين در حالى است که با ابزار آن دو به اين اطلاعات نياز نيست . آنها به کاربران هشدار دادند تا آنجا که ممکن است از وارد کردن PIN در اماکن عمومى خوددارى کنند . استفاده از PIN هايى با طول بيشتر ، امنيت را بيشتر مى کند . کسانى که چهار حرف را براى PIN خود انتخاب مى کنند ، در کمتر از يک ثانيه اطلاعات شان به سرقت خواهد رفت . حتى رخنه کردن به يک PIN شش حرفى ، فقط 10 ثانيه طول مى کشد ، در حالى که يک PIN ده حرفى به چند هفته براى کشف شدن، وقت نياز دارد . شايد به همين خاطر است که امروزه بسيارى از کاربران به دليل مشکلات امنيتى از بلوتوث استفاده نمى کنند .

بلوتوث فناورى مدرن با دردسرهاى جديد

بلوتوث در راه آينده

به لطف پيشرفت در عرصه ارتباطات بى سيم بين شبکه هاى رايانه اى و تجهيزات الکترونيکى ، سرعت و کيفيت قابل قبولى در اختيار کاربران گذاشته شده است . هم اکنون نيز بسيارى از شرکت هاى مرتبط با صنايع ارتباطى ، گام هاى موثرى را براى تحقيق و توسعه در اين مورد برداشته اند . از جمله شرکت نوکيا که در اکتبر 2006 فناورى بى سيم ويبرى )Wibree( را پس از طراحى و ابداع ، بعنوان تکميل کننده فناورى بلوتوث ارائه کرد . تفاوت اين فناورى با بلوتوث در ميزان انرژى مصرفى کمتر آن است که مزيت مهمى به حساب مى آيد . چرا که اگر بلوتوث در يک تلفن همراه يا هر وسيله ديگرى در حالت فعال باشد ، حتى اگر گوشى تلفن ، داده اى را دريافت يا ارسال ننمايد ، باز هم انرژى زيادى از باترى هدر مى رود . در حالى که ويبرى اين طور نيست . علاوه بر آن تراشه الکترونيکى ويبرى کوچکتر از تراشه بلوتوث و استفاده از فناورى ويبرى در وسايل کوچک راحت تر و امکان پذيرتر است . البته سرعت انتقال داده ها در ويبرى به يک سوم سرعت بلوتوث مى رسد ؛ لذا براى گوشى هاى تلفن همراه ، صفحه کليد ، موشواره ، بى سيم ، تجهيزات پزشکى و ديگر تجهيزات کوچک ، مناسب به نظر مى رسد . از ديگر مزاياى مهم فناورى ويبرى اين است که باعث تداخل بين دستگاه هاى مجهز به امواج راديويى نمى شود . چرا که با استفاده از جستجوى تغيير فرکانسى )SSF( ، دستگاهى که قصد ارسال داده را دارد ، بيش از 1500 بار در ثانيه کانال هاى ارتباطى را کنترل مى کند تا بهترين مسير را يافته و داده ها را از آن راه ارسال کند .
يکى ديگر از فناورى هاى ارتباطات بى‌سيم Fi-Wi است که مخفف Wireless Fidelity مى باشد . حداقل 100 متر برد موثر داشته و در صورت تقويت شدن ، قابليت افزايش اين مقدار وجود دارد . برد موثر بلوتوث و ويبرى کمتر از اين مقدار است . امروزه با استفاده از پيشرفت فناورى مخابرات ، برقرارى ارتباطات ساده تر از گذشته انجام مى شود . به زودى فناورى هاى جديدتر از بلوتوث و ويبرى و امثال آن جاى آنها را خواهند گرفت تا دنياى پر جنب و جوش فناورى ، زندگى ساده ترى را براى مردم فراهم کند .

بلوتوث فناورى مدرن با دردسرهاى جديد

بلوتوث هاى شيطانى، معضل نوظهور اجتماعى

از آنجا که تهيه و ارسال بلوتوث هاى مستهجن ، اخلاق عمومى جامعه را تحت تاثير قرار داده و از طرفى نيروى انتظامى بعنوان ضابط قضايى حق دارد با جرايم برخورد کند ، پليس مبارزه با مفاسد اجتماعى ناجا در مواجهه با کليه پيامک هاى مبتذل و يا بلوتوث ، فيلم ها و عکس هاى مستهجن وارد عمل مى شود . در دادگاه نيز در صورت محرز بودن جرم ، طبق قانون مجازات اسلامى با متهم برخورد خواهد شد . طبق بند 1 ماده 640 ق. م. ا. ، هر کس نوشته يا طرح ، گراور ، نقاشى ، تصاوير ، مطبوعات ، اعلانات ، علايم ، فيلم ، نوار سينما و يا بطور کلى هر چيز که عفت و اخلاق عمومى را جريحه دار نمايد ، براى تجارت يا توزيع به نمايش در معرض انظار عمومى گذارد يا بسازد يا براى تجارت و توزيع نگاه دارد ، به حبس از سه ماه تا يک سال و جزاى نقدى از يک ميليون و پانصد هزار ريال تا شش ميليون ريال و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق ، يا به يک يا به دو مجازات مذکور محکوم خواهد شد.

انگيزه يابى: اظهارات متهمانى که پس از اذيت و آزار قربانيان خود از آنان فيلم تهيه مى کنند ، حکايت از آن دارد که تهيه اين فيلم ها و ارسال بلوتوث هاى مستهجن ، معمولا با سه هدف عمده صورت مى گيرد؛ نخستين انگيزه مجرمان از دست زدن به چنين اقدامى ، تهديد قربانيان و وادار کردن آنها به سکوت و پى گيرى ننمودن از طريق پليس و دادسرا مى باشد . براى مقابله با اين وضعيت ، مراجع قضايى و انتظامى اعلام کرده اند افرادى که قربانى چنين افرادى مى شوند ، بدون هيچ گونه ترس و واهمه اى جريان را به اطلاع اين مراجع برسانند و مطمئن باشند که هويت شان هرگز فاش نخواهد شد . ترس از چنين مجرمانى در حقيقت براى آنها فرصتى فراهم مى کند تا به جرايم خود ادامه دهند . دومين هدف مجرمان از تهيه و تکثير چنين تصاويرى ، اخاذى از طعمه هاست . تبهکاران با چنين اقدامى مى خواهند شرايطى را فراهم نمايند که قربانيان شان به خواسته هاى آنها تن دهند . سومين انگيزه اى که در اين خصوص وجود دارد ، انتقام گيرى است . در بعضى پرونده ها مشاهده شده است که مجرمان براى انتقام گيرى از دخترى جوان او را مورد آزار و اذيت قرار داده و سپس فيلم آن را منتشر کرده اند.

علت يابى: علل ظهور اين موضوع ، ريشه در عوامل مختلفى دارد . در راس ريشه يابى علل گرايش مردم به چنين جرمى ، نمى توان نقش خانواده را ناديده گرفت . در واقع مهم ترين عاملى که انسان ها را تبديل به چنين مجرمانى مى کند ، عوامل خانوادگى مى باشد . طبق بررسى هاى صورت گرفته ، غالب تبهکارانى که اقدام به تهيه و ارسال تصاوير شيطانى مى کنند ، در خانواده هايى متشنج و از هم پاشيده ، بى سرپرست ، تک سرپرست و بد سرپرست پرورش يافته و در واقع آموزش هاى لازم اخلاقى و اجتماعى را از سوى والدين خود دريافت نکرده اند . عامل ديگر ، عامل اجتماعى است . بطور کلى جامعه در بروز و گسترش اين معضل نقش بسزايى دارد . متاسفانه در حال حاضر با نوعى نابهنجارى و هرج و مرج فکرى در اجتماع مواجه هستيم . در چنين شرايطى زمينه براى وقوع چنين جرايمى ، و بطور کلى هر نوع نابهنجارى اخلاقى و رفتارى مساعد است . علاوه بر اين بايد توجه داشت که متاسفانه جامعه نيز براى دريافت چنين بلوتوث ها يا موارد مشابهى آمادگى دارد . طبق بررسى هاى صورت گرفته ، اين گونه مجرمان اکثرا مهاجر و حاشيه نشين بوده و به خاطر وجود نابهنجارى اجتماعى از معضل عدم تعادل شخصيت رنج مى برند.

از ديگر سو ، بايد به مشکلات روحى و روانى اين افراد نيز توجه شود . بطور قطع افرادى که تهيه و ارسال بلوتوث هاى مستهجن را در پيش مى گيرند ، به لحاظ شخصيتى تعادل ندارند . در واقع بايد در کنار تحليل شخصيتى ارسال کنندگان اين بلوتوث ها ، به بررسى ويژگى هاى روانى و شخصيتى دريافت کنندگان آنها نيز توجه داشت . عامل موثر ديگر در اين زمينه ، کم رنگ شدن عوامل و ارزش هاى معنوى و دينى و جايگزين شدن ارزش هاى صورى به جاى آنها است . بطور کلى مى توانيم بگوييم اشخاصى که در هر حالتى از علم و فناورى به جاى استفاده ، از آن سوء استفاده مى نمايند ، کسانى هستند که از ضعف هاى تربيتى برخوردار بوده و از آزار ديگران لذت مى برند . جرايم جنسى : آنچه که نمى توان در رابطه با معضل بلوتوث هاى کثيف ناديده گرفت ، جرايم جنسى است . افرادى که چنين بلوتوث هايى را تهيه و ارسال مى کنند ، در بدو امر مرتکب جرمى ديگر شده ، دختر يا زنى را مورد آزار و اذيت قرار داده اند . زمانى که برآورده نشدن بخشى از نيازهاى جوانان (اعم از مادى ، معنوى و جنسي) با فقر و بيکارى همراه مى شود ، آنها به نوعى دچار ناکامى و سرخوردگى شده و اين موضوع ايجاد مشکلاتى در زمينه جهان بينى را براى آنها به همراه داشته و سبب مى شود جوانان آينده را روشن نديده و بدين ترتيب به جايگاه فرهنگى و اجتماعى آنها لطمه وارد شود . در اين شرايط است که جرايم جنسى و در پى آن تهيه و ارسال فيلم هاى مستهجن به وقوع مى پيوندد .
ناگفته نماند بحث بلوتوث هاى مستهجن فقط مربوط به ايران نيست و در کشورهاى غربى نيز چنين مسئله اى وجود دارد ، اما در آنجا به دليل شرايط فرهنگى خاص خودش ، به چنين مواردى اهميت نمى دهند . ولى در ايران ، به خاطر اخلاقى بودن فرهنگ جامعه و حريم هايى که وجود دارد ، اين مساله معضل بغرنجى به حساب مى آيد . حال آن که در کشورهاى ديگر (به ويژه کشورهاى غير اسلامي) توجهى به اين گونه اعمال و اين گونه بلوتوث ها و فيلم ها نمى شود . چه بايد کرد؟

همان طور که گفتيم ، هنگامى که يک فناورى جديد اختراع مى شود ، رفاه حال مردم مورد نظر است ؛ هر چند که ممکن است توليد کنندگان هدفى جز منافع مالى خود را در نظر نگيرند . با اين حال متاسفانه عده اى هم پيدا مى شوند که به جاى استفاده معقول و صحيح از آن ، به فکر سوء استفاده از آن افتاده و راه هايى را به کار مى برند که در پى آن (خواسته يا ناخواسته) به ديگران آسيب هاى روحى ، روانى و جسمى شديد و گاه جبران ناپذيرى مى رسد . بنابراين ، موثرترين راه مواجهه با اين معضل ، عرضه فرهنگ استفاده از فناورى هاى جديد ، همراه با خود فناورى مى باشد . بايد به کاربران ، خصوصا جوانان آموزش داده شود که وسيله توليد شده براى رفاه بيشتر مردم است ، نه براى سلب آسايش ديگران . نخستين و مهم ترين راهکار ، پررنگ کردن آموزه هاى دينى در ميان جوانان است . در اين حالت ، مولفه هاى دينى بعنوان يک عامل مهار کننده ، از وقوع چنين پيشامدهايى پيشگيرى مى کند . خانواده ، مهم ترين نقش را در تربيت درست فرزندان به عهده دارد . ارائه آموزش هاى صحيح و مهارت هاى زندگى سالم به جوانان از طريق مراکز آموزشى و رسانه هاست . از آنجا که دين الهى با ديدگاه جامعى نسبت به کليه مسائل فردى ، خانوادگى و اجتماعى مناسب ترين راهکار را پيش رو مى نهد ، ارائه آموزه هاى دينى در مدارس و دانشگاه ها ، پس از منازل و خانواده ها ، هميشه يکى از بهترين شيوه هاى مقابله با آسيب هاى اجتماعى تلقى مى شود . در کنار اين عوامل ، برخورد قاطع انتظامى ، قضايى و کنترل اجتماعى نيز مى تواند نقش بسزايى داشته باشد . براى مبارزه با آن نيز بايد راهکارهاى گوناگون را بصورت همزمان در دستور کار قرار داد .
آگاه سازى بعنوان جزئى از برنامه هاى فرهنگ سازى ، يکى از شاخص هاى مهم اين فرآيند به شمار مى رود . خانواده ها بايد بيشتر نسبت به حفظ حريم خانوادگى خود کوشا باشند . مراقبت و محافظت از عکس ها و فيلم هاى شخصى ، امنيت روانى و صيانت اجتماعى بيشترى را در پى خواهد داشت . استفاده از هر وسيله اى ، رعايت جوانب احتياطى را مى طلبد . به ويژه فناورى هاى مدرن ارتباطى که غفلت در بکارگيرى امنيت لازم در استفاده از آنها ممکن است زمينه ساز سوء استفاده هاى احتمالى و بروز مشکلات جبران ناپذيرى مى گردد . البته اين راهکارها مى تواند تاثيرگذار باشد ، اما اگر بخواهيم اقدامات پيشگيرانه را فقط به چنين برنامه هايى محدود نمائيم ، به نتيجه مطلوب نخواهيم رسيد . استفاده از رمز و کدهايى که تنها خودتان از آن آگاهى داريد و قرار ندادن مطالب بسيار خصوصى در مکان ها ، فايل ها يا حافظه هايى که به راحتى قابل دسترسى هستند ، مى تواند در افزايش امنيت بهره بردارى از اين گونه وسايل بسيار موثر واقع شود.

در مورد بلوتوث و ساير وسايل ارتباطى بى سيم )Wireless( ، رعايت فاصله احتياطى در معابر و اماکن پر ازدحام به هنگام استفاده ، يکى از راهکارها و پيشنهادهاى ما به شما مى باشد . بدون شک اين مسئله نيازمند بحث هاى کارشناسى بيشترى مى باشد . اميدواريم که صاحب نظران و کارشناسان علوم فرهنگى و اجتماعى در مورد آن به تبادل نظر پرداخته و براى رسيدن به راهکارى جامع و قابل اجرا تلاش نمايند . به اميد روزى که با ورود هر فناورى مدرن و پيشرفته اى ، اطمينان کافى از به وجود نيامدن حاشيه هاى نابهنجار پيرامون آن وجود داشته باشد. 

بلوتوث فناورى مدرن با دردسرهاى جديد

منابع:

 فرهنگ سازى ، لازمه برخورد با بلوتوث هاى شيطانى / محمد دهنوى
 بلوتوث هاى شيطانى ، عوامل و راه هاى مقابله / امان الله قرايى مقدم
 هند بوک قوانين کيفرى / جمع آورى : دکتر جواد خالقيان
✓ امپراتور فناورى برد کوتاه / امير ستار زاده
✓ بلوتوث ، وداع با سيم ها / وحيد نقشينه

نويسنده: على ترکاشوند
منبع: روزنامه رسالت

Share