حکومت در زمان غیبت مختص کیست؟

تعداد کلمات 436 / زمان تقریبی مطالعه : 2 دقیقه
 حکومت در زمان غیبت مختص ولی فقیه است
اگر اجازه می دادند بعد از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم امر ولایت اجرایی و عملی می شد، امروز بشریت چنین گمراه نمی گردید.

حکومت در زمان غیبت مختص کیست؟

آیت الله محمد مومن (عضو فقهای شورای نگهبان) با اشاره به اختصاص حکومت به ولی فقیه در زمان غیبت خاطرنشان کرد: اگر اجازه می دادند بعد از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم امر ولایت اجرایی و عملی می شد، امروز بشریت چنین گمراه نمی گردید.

 حکومت در زمان غیبت مختص ولی فقیه است

آیت الله محمد مومن در پژوهشکده مهدویت گفت: اساس مهدویت پیگیری امر ولایت است که اساس مذهب شیعه است. عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به واقعه غدیر و تداوم آن تا به امروز افزود: غدیر آن قدر مهم بود که اگر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آن را انجام نمی داد به فرمایش قرآن رسالت الهی اش ناتمام بود.

وی خاطرنشان کرد: نباید برای مردم امر ولایت و تعیین جانشینی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم یک امر عادی جلوه داده شود زیرا این حکم خداست و با سایر مسائل عادی تفاوت بسیاری دارد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به کلمه «مولی» در قرآن بیان داشت: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در امور جاریه نسبت به همه ی مردم ولایتمدار، اختیارمندتر از خود آنان است و در واقعه ی غدیر، ابتدا اقرار را از مردم گرفت و سپس امیرالمومنین علیه السلام را بعنوان «مولی» به آنان معرفی کرد.

آیت الله مومن گفت: با غصب ولایت به همه ی بشریت ظلم کردند و هر گناهی که امروز اتفاق می افتد عاملش کسانی هستند که نگذاشتند امر ولایت به شکل واقعی خود اجرا شود. وی افزود: ولایت، امری است که به حسب اسلام برای معصومین علیه السلام قرار داده شده، اما خداوند مردم را در عصر غیبت بی سرپرست نگذاشته است.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: بعد از امام معصوم علیه السلام واجب است که مسلمین، فقیهی به عنوان ولی امر داشته باشند که خداوند برای او خصوصیاتی مانند؛ اسلام شناسی، عدالت، قدرت، تشخیص مسائل و اداره ی امور را بیان کرده است.

وی با بیان اینکه باید برای مردم به درستی تبیین شود که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تنها به بیان احکام نمی پرداخت بلکه سرپرست و صاحب  اختیاز مردم بود گفت: در این زمینه در حوزه های علمیه کم  کار شده است.

وی تاکید کرد: ولایت امری برای معصومین علیه السلام قطعی و حتمی است و در زمان غیبت هم از بین نرفته بلکه در اختیار ولی فقیه است.

آیت الله مومن خاطرنشان کرد: «ولی فقیه» کسی است که در کشورداری اعلم افراد باشد و شاید کسی در مسایل فقهی سرآمد باشد، اما نتواند شهری را اداره کند این شخص نمی تواند رهبر جامعه ی اسلامی باشد.

وی ابراز داشت: در زمان غیبت هر کس غیر از ولی فقیه، ولایت و حکومت در دست داشته باشد طاغوت است.

عضو خبرگان رهبری یادآور شد: لازمه ی مباحث مهدویت پژوهش است و باید با سعی و تلاش، ولایت امری در زمان غیبت و با تمام خصوصیاتش با مراجعه به ادله و احادیث بررسی و منتشر شود و در اختیار جامعه جهانی قرار گیرد.

 حکومت در زمان غیبت مختص ولی فقیه است

Share