تکنوازی پیانو آلبوم «عاشورا، راز خلقت، فراق​» از استاد جواد معروفی

قطعه ای تعزیه ای بصورت مدرن و اندوه ناک در توصیف واقعۀ عاشورا - توسط یگانه تکنواز پیانوی ایران و موسیقی سنتی استاد جواد معروفی

تکنوازی پیانو آلبوم «عاشورا، راز خلقت، فراق» از استاد جواد معروفی

آلبوم موسیقی عاشورایی بیکلام «عاشورا» یکی از آثار ماندگار استاد «جواد معروفی» می باشد که برای امام حسین علیه السلام، ماه محرم و روز عاشورا ساخته و منتشر شده است.

زنده یاد «جواد معروفی» آهنگساز و نوازنده بنام عرصه موسیقی، در طول مدت فعالیت های هنری خود آثار ماندگاری را به جای گذاشته که یکی از این آثار، آلبوم بی‌کلام «عاشورا» است که با چیره دستی تمام توسط این استاد نامی موسیقی ایران اجرا شده است.

به‌گفته شخص استاد معروفی، قطعه عاشورا را با توجه به تاثیر اصوات دسته های عزاداری که در کودکی در خاطرشان نشسته بوده ساخته اند.

این آلبوم سه قطعه به نام های عاشورا (در می مینور و سی مینور) ، راز خلقت (اصفهان) و فراق (بیات اصفهان) دارد.

 

جواد معروفی (زادهٔ ۱۵ مرداد ۱۲۹۱ – درگذشتهٔ ۱۶ آذر ۱۳۷۲)، آهنگساز و تنظیم کننده ارکستر گل‌های رنگارنگ و نوازندهٔ پیانو اهل ایران بود. او فرزند موسی معروفی نوازندهٔ تار بود.

وی در سال ۱۲۹۱ در تهران متولد شد. مادرش عذرا و پدرش موسی معروفی، از شاگردان برگزیده درویش خان و از موسیقی‌دانان سرشناس دورهٔ خود بود. پنج سال داشت که خواهرش، نرگس به دنیا آمد. چند سال بعد در همان دوره کودکی مادرش را از دست داد و در خانوادهٔ پدری بزرگ شد. در ۱۸ سالگی با شمس الزمان ازدواج کرد. حاصل این ازدواج چهار فرزند بود: منوچهر، شکوه الزمان (گیتی)، ژیلا و فرهاد. او در طول عمر خود سعی در آشتی دادن موسیقی سنتی و غربی داشت. وی در بامداد روز سه شنبه، ۱۶ آذر ۱۳۷۲ در تهران درگذشت و پیکر او در آرامگاه فرهیختگان ادب و هنر بهشت زهرا (مقبره شماره ٩۵٣) به خاک سپرده شد.

Share