تلقی کودکانه از فلسفه جهانی مهدویت - شهید مطهری (ره) (کلیپ، صوت، متن)

دریافت ویدئو
موضوع: 
بیانات ارزشمند شهید مرتضی مطهری (ره) با عنوان «تلقی کودکانه از فلسفه جهانی مهدویت» به همراه صوت و متن سخنرانی

تلقی کودکانه از فلسفه جهانی مهدویت - شهید مطهری (ره) (کلیپ، صوت، متن)

در این بخش از ضیاءالصالحین، بیانات شهید مرتضی مطهری (ره) را با موضوع «فلسفه جهانی مهدویت» به مدت سه دقیقه با علاقه مندان به اشتراک می گذاریم.

تلقی کودکانه از فلسفه جهانی مهدویت در بیان شهید مطهری

«متن سخنرانی شهید مرتضی مطهری»

بسم الله الرحمن الرحیم
کوشش بکنید فکر خودتان را در مسئله حضرت حجت علیه السلام با آنچه که در متن اسلام آمده تطبیق بدهید. غالب ما این را به صورت یک آرزوی کودکانه یک آدمی که دچار عقده و انتقام هست در آورده ایم. مثل اینکه مثلا حضرت حجت علیه السلام فقط انتظار دارند که کی خداوند تبارک و تعالی به ایشان اجازه بدهند. مثلا بیایند ما مردم ایران را غرق در سعادت بکنند یا شیعه را مثلا غرق در سعادت کنند. آنهم شیعه ای که ما هستیم! که شیعه نیستیم! نه آقا، این یک فلسفه بزرگ جهانی است.
چون اسلام یک دین جهانی است. چون تشیع به معنی واقعی اش یک امر جهانی است. این را ما باید به صورت یک فلسفه بزرگ جهانی تلقی بکنیم. وقتی قرآن می گوید: «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ» سوره انبیاء آیه 105. صحبت از زمین است نه صحبت از این منطقه و از آن منطقه و از این قوم و از این نژاد. صحبت تمام روی زمین است. اولا: امیدواری به آینده است. که دنیا در آینده نابود نمی شود. این فکر در دنیای اروپا پیدا شده که بشر در تمدن خودش به مرحله ای رسیده است که با گوری که خودش به دست خودش کنده است. یک گام بیشتر فاصله ندارد. روی اصول ظاهری هم همین است ولی اصول دین و مذهب به ما می گوید: زندگی سعادتمندانه بشر آن است که در آینده است این که حالا هست موقت است. دوم: آن دوره، دوره عقل و عدالت است. یک فرد شما می بینید چطور سه دوره دارد: دوره کودکی، دوره بازی و افکار کودکانه دوره جوانی که دوره خشم و شهوت است و بعد هم دوره عاقله مردی و پیری که دوره پختگی است دوره دور بودن از احساسات و حکومت عقل است. اجتماع بشری هم همین است. زمان ما عصر ما بر چه محوری می گردد؟ اگر انسان دقیق حساب بکند؛ می بیند اصلا محور گردش زمان ما یا خشم است و یا شهوت. عصر ما بیش از هر چیزی عصر بمب است یعنی خشم و عصر مینی ژوپ یعنی شهوت. دوره ای که واقعا در آن دوره معرفت حکومت بکند. عدالت حکومت بکند. صلح حکومت بکند. انسانیت حکومت بکند. معنویت حکومت بکند. چطور می شود که نیاید؟! مگر می شود خداوند این عالم را خلق کرده باشد این بشر را به عنوان اشرف مخلوقات آفریده باشد بعد این بشر به دوره بلوغ خودش نرسیده است یکمرتبه تمام این بشر را زیر و رو کند؟ ابدا... پس مهدویت یک فلسفه بسیار بسیار بزرگ است.
منبع: سیری در سیرهٔ ائمه اطهار (ع)، ص 259تلقی کودکانه از فلسفه جهانی مهدویت در بیان شهید مطهری

مطالب مرتبط :

روز معلم - ویژه نامه معلم مطهر؛ شهید مطهری

اپلیکیشن جامع استاد مطهری/ مجموعه آثار شهید مطهری​

پدیدآورنده: 
Share